AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.835

Köptankar: BMW 740, 20" Alpina -98

Sida 1 av 2
Tjaba!

Jag har länge gått i BMW-köptankar, och då främst BMW 740. Kruxet är att nästan allt på Blocket antingen har skum historik, ser skabbiga ut eller verkar ha oseriösa säljare.

Har nu börjat kika närmare på den här: Länk

Som jag även varit och kollat på. Det är en bilhandlare som heter JM Bil & Marin som säljer den, en affär som verkar ha väldigt mycket importerade BMW till salu. Någon här som har någon erfarenhet av dem?

Jag har även kollat upp historiken på bilen. Intagen till Sverige 2005, 3 ägare i Sverige (!). När den kom hit stod den även avställd i 5 månader innan den togs i bruk. Ovanligt?

Alla typer av förslag / åsikter kring bilen och handlaren är MYCKET uppskattade, då jag verkligen vill göra ett bra köp - vilket vara lite av en utmaning när det gäller 7-serien...

mvh
Robin
Vet inte om jag la inlägget i helt rätt forum. Jag är givetvis ute efter åsikter om priset, om jag glömde nämna det. Därför vet jag inte om det passar bäst här eller i 7-seriens egna forum. Det får väl någon moderator bestämma :)

Priset tycker jag verkar helrätt när man ser till skicket. Nu har jag inte testkört bilen än, bara tittat och tagit på den, och det verkade superbt skick. Och då har jag märkt att man måste punga ut med över 100 lappar för att få ett bra ex. Vad tycker ni? Alpina-fälgarna var i riktigt bra skick förutom något litet "lacksläpp" på en av fälgarna. Såg ett par 20"'are på Blocket för några dagar sen för 36 000:- och den annonsen försvann rätt fort. Så bara fälgarna kan man väl rätt så rättvist värdera till iaf minst 30 000:-?

Det jag är mest osäker vad gäller denna, är den småskumma historiken!
den var fet! men ganska dyr.... är den lika fin som den ser ut så bör man undersöka den iaf sen kan man alltid pruta...
gillar du inte fälgarna så är jag sugen på att byta mina 19" hamman PG2 fälgar mot alpina....
Det står i annonsen att den aldrig är vinterkörd. Det är ganska mycket lovat med tanke på bilens ytliga historia ovan.
Det står det ofta. Omöjligt att kontrollera, i princip, då den importerades för 2 år sedan. Jag kan mycket väl tro att den aldrig blivit vinterkörd i Sverige, men bryr mig inte nämnvärt. Jag kommer köra den på vintern om jag köper den.
sad_ant:

Den är i väldigt fint skick interiört och exteriört. Maskineriet vet jag inget om nu, men det är 12 månaders garanti på motor och växellåda - så borde väl inte vara något vrak. Måste testköra den innan jag kan säga mer om det.

Det som drar ned priset lite ytterligare är vissa sneakdetaljer: den har inte sätesvärme bak, inte elnackstöd bak & det är inte dubbla rutor.

Köper jag den kommer Alpina-fälgarna _definitivt_ stanna kvar på :-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad vet säljaren om BMW?

- 740 M Sport, egenuppfunnen modellbeteckning

- Sportstolar, det heter konturstolar i 7-serien.

Ser ju dock relativt bra ut på bilderna. Kolla upp historiken med BMW Tyskland.

Jag skulle alla dagar i veckan lägga på lite extra pengar och köpa denna 4 år yngre bil, Länk

Han vet säkert något om BMW (typ 80% av hans lager verkade bestå av BMW) men troligen väldigt lite om 7-serien. "Sportstolarna" betyder ju i många andra BMW-modeller M-paket. Han tror säkert detsamma gäller 7-serien.

Kolla upp BMW-historiken med Tyskland. Är det bara att ringa valfri BMW-återförsäljare här i staden och hoppas på att det räcker med registreringsnummer?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
goop:

Säkrare köp än i Tyskland gör man inte!

I dass vaterland är det belagt med fängelsestraff att mätarmanipulera bilar, dessutom är det lag på att berätta om krockar som bilen vart med om, detta följer alla stora BMW-firmor.

Kane länkar till en bil som finns hos bmw, kolla in hos bmw.de , deras Gebrauchtwagenbörse är omfattande, de kanske har nån Alpina i E38-kaross?

Bmw kan även sälja/ge en försäkring som gäller 1 år, EuroPlus: Länk Länk Länk

Mvh
Det tror absolut. Men ett Tysklandsköp tror jag blir för omfattande och tidskrävande... tyvärr.
Kan man inte räkna med att en -98 utan facelift kommer falla som en sten framöver, speciellt denna då den faktiskt kostar extremt mycket, icke facelift, snart 18.000mil. Man kan ju köpa besiktigade och rullande bilar med samma motor/kaross för 35-40´, inte alls samma skick men det känns ändå som att den där har ganska rejäl värdeminskningspoential. Dessutom hyfast nyligen importerad.

Nu vet jag inget om just denna men även om denna;
Länk

Men det är en facelift med färre mil och 55´lägre pris... även om den kanske visar sig vara skruvad känns en spontant som en bättre affär, men bättre prisutsikter.

Sedan kan man kanske inte begära att alla bilsäljare skall ha 100% koll på vad eventuell extrautrustning på tio år gamla bilar hette när de var nya, har man det som krav får man nog leta länge, är nog extremt få som har den kollen.
Har kollat på den där annonsen, men jag tycker annonsen är så oseriöst skriven och jag har aldrig diggat "billigast på blocket"-annonser, då det i 9 fall av 10 finns en anledning till att den är just billigast på blocket. Den är även importerad för ett halvår sen och har haft 2 ägare sen dess.

Men jag måste säga att jag diggar interiören på den.
Förvisso nyimport, men säg att killen som tog in den redan importerat ett par bilar i år, så at han därför reggade in bilen på en polare eller något. Jag håller med om att annonsen känns lite oseriös men det är ändå en bil som bär på ett jätteplus, faceliften, och trots detta är bra mycket billigare. Även om den nu skulle vara mätarskruvad känns den rent spontant vettigare.

Dessutom är ju den första bilen importerad ganska nyligen den också.

Skick är förstås viktigt och man får vad man betalar för men den det betyder ju inte att man skall köpa den dyraste vagnen man kan hitta, och det är just vad denna vagn är, dyraste icke-faceliftade e38:an på blocket just nu.

Den har, tycker jag, väldigt få saker som motiverar det höga priset och väldigt få saker som torde tilltala entusiasten, utöver skicket.

Frågan är hur facelift kommer att påverka värdet om tre-fyra år. Det vågar jag inte sia i men jag tror att bilen kommer falla väldigt, väldigt mycket.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Många "billiga" Dieslar mot vad motsvarande bil kostar i Tyskland med liknande miltal, ytterligare en bilhandlare som enbart försörjer sig på välgörenhet ??

///MVH Hasso
Länk
Du tänker på bilen jag länkar till? Vi vet inte vad som gäller, annat än att den är ganska billig, så vi kan inte vara säkra på att det är något skmt med den, är man ute efter en 740 tycker jag den är värd ett samtal för att känna på stämningen. Men visst håller jag med om att varningsklockorna ringer.

Faktum kvarstår; den bil som först togs upp känns galet överprisad, även om skicket är bra och den har justa fälgar. Den har inte gått speciellt kort, den är relativt nyligen importerad, den har ingen speciell utrustning, den är inte facelift. Ändå är den dyrare än alla andra -98:or.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej jag tänker på de bilar som står hos bilfirman som har 740-98 till salu. Den du länkar till är en defekt skruvad skrothög och har en ägare som är mytoman och bildrulle som framfört bilen med fulla bredställ i ett bostadsområde i Sala för några veckor sedan dessutom med bilen avställd och körförbud. (Felaktig ABS/ASC bland annat oljeläckage mm) ("han skulle aldrig låna ut bilen till sin tjej igen", när det fanns flertalet vittnen som sett honom komma på tvären med fullgas.) Så den är bara billigast på blocket, men ändå dyr.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
"Vad vet säljaren om BMW?

- 740 M Sport, egenuppfunnen modellbeteckning

- Sportstolar, det heter konturstolar i 7-serien."

Det fanns sportstolar till 7-serien är dock ovanliga.
De på bilden är som nämns Contourstolar.

Det fanns M-sport paket till E38:an efter facelift.
Vad jag vet så ingick svart innertak, samma stolar och ratt som på den omtalade E38:an, något lägre chassi, shadowline samt M-Para 37 fälgar.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Var lite snabb på knappen...

Bilen är inte billigast på blocket. Kolla upp bilen noggrannt och är allt bra på bilen och du vill ha den så varför inte slå till? Man måste inte alltid köpa billigaste bilen på blocket eller göra sitt livs fynd för att vara nöjd.

Känner du att det är rätt bil för dig och att du har pengarna så ser jag inte varför du inte ska köpa den? En fin och välskött bil kostar mer än rasen, så enkelt är det.

Jag tycker inte att 18 000mil är mycket för den sortens bil. En sådan bil köper första ägaren för att man kör mycket och långt.

Jag tycker inte att dubbelglas är livsnödvändigt på svenska vägar i svenska hastigheter. Det mesta av oljudet i bilen är från den svenska asfalten.
Vad ska du med elnackstöd bak till och sätesvärmare bak? Du sitter ju knappast där ändå =).

Avställd 5 månader efter att den har varit intagen kan betyda att den stått osåld hos handlaren så länge.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
den 740 99:an på blocket måste väl vara ett klipp??....finns dom som begär samma för 95:or ibland?
mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Infinity_74 läs mitt inlägg en bit upp. Både bilen o ägaren är en misär.

///MVH Hasso
Länk
Läste du vad Hasso skrev? Infinity_74? om inte gör det, jag hade inte tagit emot den gratis!

Tänk att som många enbart tittar på försäljningspriset, jag häpnar, om man gör det snälla kom inte och gnäll över alla fel eller att ni blivit lurade, det är rätt åt er!

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.