|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW 530IA årsmodel 2001 som har xenon bara till halvljuset inte till helljuset. Det skulle va kul att kunna ändra helljuset till Xenon också:-) Var kan man köpa och vad det kostar? Mvh //Sirus | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Hasso Länk |
| Tack så mycket:-) | |
| Godtar bilprovningen Xenon i helljusstrålkastarna? Någon som vet? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
No problem. de kollar ju inte ens inställningen längre på helljuset, dessutom finns det ju extraljus med Xenon, ///MVH Hasso Länk |
|
Jag fick litet problem med min xenon ljus. Jag har märk den högra sidan lyser inte längre vit utan vitrosa? Mvh //Sirus |
|
|
Vet non vad kan var för fel? :-) Mvh //Rambod |
|
|
Skulle tro att den är på väg att ge sig...hade samma fenomen på E39:an jag hade förr. Lampan lös med ett sken åt det rosa hållet i 3 veckor innan den slocknade :-( /Magnus Orsaken till mitt nick:Länk |
|
|
Puuuuhhhh.... :-( Tack för hjälpen Magnus. Typiskt, när man har förbrukat pengarna under julen och nyår:-) Mvh //Sirus |
|
|
Ett tips är att byta båda, då "färgen" på ljuset kan skilja sig ganska mycket mellan nya o gamla lampor. Dessutom kommer nog den andra att ge sig även den snart. Originallampor håller 4100 kelvin (typ dagsljus), men mattas med tiden. Piratlampor finns sedan i upp till 10000 k = görblått. Leta på blocket och du skall finna... /Magnus Orsaken till mitt nick:Länk |
|
|
Stor tack för tipset, Magnus:-) Jag ska kolla på blocket och andar sidor. Bara en fråga vad är det mest gör skillnaden mellan olika xenon lampor när gäller måttet "kelvin"? Är det styrkan eller annat? Mvh //Sirus |
|
| Fast jag fick fel på en lampa vid 16000 mil - nu har det gått 27000 mil utan något nytt lamphaveri, så ... det kan löna sig att chansa.. | |
|
Jo, visst kan man ha tur. Står man dessutom ut med en ev skillnad i färgen mellan ny och gammal lampa, så e de ju bara att handla en istället. Kelvin är, vad jag förstår ett mått på färgtemperaturen, dvs ju högre tal desto blåare ljus. Bäst ljusutbyte tror jag man får med ett K-tal mellan 4-5000, högre än det ger ett ljus med mer blåstick i. Ja, ni FÅR rätta mig :-) /Magnus Orsaken till mitt nick:Länk |
|
|
Jaap det var det lampan gick precis nu:-( Efter 12200mil.... kanske var det väl för tidig att lampan gick sönder. Mvh //Sirus |
|
|
Min gick efter knappt 16000 mil. Saxat från "Xenonkungen.se": "Din xenon fabriksutrustade bil med xenonljus har lampsockel D1S/D1R, D2S/D2R eller D4S med färgtemperatur 4100K-4300K, vilka alla avger en krämvit nyans på vägbanan. Om bilens befintliga original xenonljus börjat anta en violett nyans är styrkan nästan halverad och slutet nära... Dags att byta!" Där finns även bilder på skillnaden mellan olika K-tal /Magnus Orsaken till mitt nick:Länk |
|
|
Det stämmer väl vad du har beskrivit. Den andra lampan som fortfarande fungerar avger en violett nyans. Vilken håller på att gå sönder. Tack så mycket....:-) Mvh, Sirus |
|
|
Jag har bytt lampan nu och det fungerar perfekt. En erriterande sak är att måste byta andra sidan med. Det lyser olika färgnyans. Har någon av er erfaranhet av vilken färg temperatur (Kelvin) som lyser bäst i mörkret. Tack! Mvh Sirus |
|
|
Runt 4000K är det som är allra bäst. Detta ger ett vitt ljus och är det som alla bilfabrikanter använder original. Sedan finns det ännu blåare ljus (högre kelvintal) men de gör inte att ljuset blir bättre utan bara blåare. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tack för alla svar ;-) Jag skulle välja vittare ljus. Nu vet jag lite mer:-) Tack för upplysningen Lövet ......... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.