|
|
|
|---|---|
Transocean |
Köpte nya vinterdäck för tre månader sedan, alla fyra. Nu har ett av dom fått punktering. Fyllde däcket med repareringsskum i går, körde typ en mil för att skummet skulle fördelas jämt och pumpade upp däcket till 2.3 bar som jag brukar ha. I dag hade jag bara 1,4 bar kvar i däcket. Blir så trött på all skit med denna bilen! Jag såg inga skarpa föremål som skulle trängt igenom däcket. Och skall man försöka reklamera så får jag åka 30 mil Arvika tor. Med balansering och återvinningsavgift kostade ett däck 1200 kr. (Yokohama Ice Guard 10). Hittils har jag lagt dryga hundring på punkteringsspray, kör jag till Arvika har det kostat mig 500 spänn innan dom ens tittat på däcket! Och med tanke på att en reparation knappast är gratis, samt att resultatet inte kan garanteras är det väl bara att köpa nytt, eller hur? Jag har ju däckshandlare även rätt runt hörnet så att säga, men här i Norge tar dom bra betalt för servicearbeten och det kommer å bli så här: Hjul av 100 kr. Däck av 150 kr. Däck på 150 kr. Felsökning 200 kr. Provtryckning 150 kr. Balansering (alufälg) 150 kr. Hjul på 100 kr. Bäst å köpa nytt eller? |
|
Klart värt det, tar ca 30 min att fixa så säg max 300:- ( annars ta nästa däckfirma eller om du hittar: en RIKTIG mack där fixar man det med) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Oftast tar man inte av däcket från fälgen för att laga en punktering, man liksom injicerar en gummi"korv" i hålet. Behöver inte medföra särskilt mycket av det arbete du beskriver... | |
| Stämmer bra vad enor säger. Jag fick hjälp av min lokale bilrep med en punktering för ett tag sedan. Han använde just en sådan "gummikorv", tog ca två minuter att fixa och han ville inte ens ha betalt för det. Tog ut skruven som satt i däcket, körde en mindre skruvmejsel i hålet för att därefter med ett verktyg avsett för jobbet trycka dit "gummikorven". Behövde inte ens balansera om hjulet. | |
|
Det som enor och ph nämner är idag olagligt. Många gör det och det fungerar om man puttrar omkring i låga svenska hastigheter. Ska man göra det riktigt så ska däcket av från fälgen och man har en längre procedur, brukar ta ca 30-60 min? Bl.a så för man in en "specialkorv" från insidan så att den omöjligt kan åka ur. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Och om gummigubben nu tar av däcket tar han säkert bra betalt då han får en sorglig arbetsmiljö efter skumanvändningen. Om inga skador syns rekommenderar jag att kolla i vattenbad var läckan är. Han ju vara mellan däck/fälg eller ventilen t.o.m. |
|
|
Herr Gas: Nej, det är inte olagligt att reoparera en skada utifrån, däremot ska en seriös däckreparatör alltid reparera skadan inifrån, detta bla för att säkerställa att inga skador finns på bl.a stommen Som Anders säger kan läckan vara mellan däck och fälg, då rengör man anliggningsytorna innan man återmonterar däcket, räcker inte detta finns det ett speciellt "klister" som tätar, ang ventilen, en seriös gummiverkstad monterar alltid ny ventil med ett nytt däck |
|
| Glömde.. Herr Gas igen, en riktig reparation av ett däck ska absolut inte ta mer än 30 minuter i vilket fall som helst, eg max 20 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.