|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte rondellfälgar till min E39T -00 automat. 10" bak och 8" fram .Det satt däck på som är 255/40 bak och 235/40 fram. Går det att köra med dom bakdäckena eller blir bilens elektronik snurrig?Isåfall vilken dimension passar bättre? | |
|
Jag hade valt att lägga 235/45 fram och 265/40 bak för att få samma rulldiameter och höjd på hjulen och skiljer sig inte för mycket från original som i mitt fall är 225/65-15...Kolla in länken och testa dig fram lite.. Länk |
|
| Jag 255/40-17 i bak på mina 10" och 235/45-17 i fram på 8". | |
|
Hr du också automatväxel på din bil? |
|
| Svar: Jesus Adam. | |
| Vad har det med saken att göra..?? | |
|
Ingen aning, men jag vägrar ljuga om min växellåda. :P |
|
|
Ljuga...Nu får du allt förklara dig Lus... Såvitt jag vet får inte rullningsdiametern slå +/- mer än 5% enligt SPA för att hastighetsmätaren ska stämma någotsånär....Jag kan ha fel...Men för övrigt spelar det ingen roll så länge inte hjulen tar i skärmkanter å dylikt...Sen ha rätt ET för att inte få onödig belastning på hjullager |
|
| Ahh sorry Lus....Blandade ihop svaren med rd1210 | |
|
Angående automat så har jag hört att automaten kan börja uppföra sig konstigt om diametern kastar för mycket från den fabriksrekommenderade diam. |
|
|
utgår man från att org är 235/45/17 så blir skillnaden bak (255/40/17) - 1.1% samma sak fram fast där har du (235/40/17) -3.6% bägge håller sig inom marginalerna dvs 5% åt bägge hållen. Bara räknade ut detta med en däckuträknare för att visa att marginalerna är så pass små så bilens elektronik bör inte säga något :) |
|
|
Jag tror om jag byter däck så monterar jag på någon typ av Fulda däck.Dom går tyst i alla fall. |
|
| edit: vill du ha en helt korrekt däckuppsättning så följ Bluppens råd,235/45/17 fram o 265/40/17 bak så blir de +-0 | |
|
BMW:s rekommendationer är 235/45R17 runt om för touringen och för sedanen 235/45R17 fram och 255/40R17 bak. Detta är såvitt jag kan se de officiella däckdimensionerna. 265/40R17 fungerar säkerligen också iom att det var 265/35 som gällde för 18" fälgar. Så med rätt ET på fälgarna ska de gå in utan problem i hjulhusen. Något som jag aldrig riktigt förstått är varför touringen aldrig utrustats med bredare däck än 235 oavsett däckstorlek. |
|
|
Det kan ha att göra med att bakhjulsupphängningen på Touring skiljer en hel del från sedanmodellen, för att få större plats, slätare lastyta osv i skuffen. Vad som är mera konstigt är varför man öht väljer så breda sulor som 255 och mera på en bruksbil? För utseendet, javisst, men det finns knappast några praktiska fördelar, snarare tvärtom. rd1210: Kolla gärna upp hur de tilltänka Fuldadäcken uppför sig. Jag körde tidigare med Fulda (Carat Extremo). De var allt annat än tysta om man säger så.. Det är nu några år sedan så nya modeller kan ev. ha andra egenskaper. FP |
|
| Folke: du har ju helt rätt, det är fullkomligt meningslöst, men det är ju snyggare än 15" plåt med 225/65. Finns ju säkert många detaljer som är fullkomligt meningslösa på en bruksbil. | |
| Själv så ska jag lägga 255:or bak....Men har man 10" fälgar så blir det nog lite smått om man nu inte gillar "tyskstuk"..För övrigt ha en god fortsättning på det nya året....:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.