AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.492

Ventillyftare M5 E39

Jo
68
JockeJK
BMW M5-99
min bil är avställd under vinter men jag brukar starta upp den typ varanan vecka.
jag var ute och startade bilen i dag och då kom det ett tickande ljud från höger sidan av motorn under ventil kåpan så jag undrar om det är hydraliska lyftare på M5 E39.
Innan bilen ställdes av så åtgärdades det vanliga M5 rasslet på en auktoreserad BMW verkstad så motorn var knäpp tyst tills idag.
någon som har någon ide om vad det kan vara och eller haft samma symtom.
MVH Jocke
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
hej det är inte bra att starta upp bilen och sen stänga av den igen .det blir bara en massa kondensvatten och så kommer rosten mvh.
JockeJK: Jag är inte 100% men 99% på att det är "hydrauliska" lyftare...
Sen hoppas jag att du med "starta upp den" menar en regelrätt "varmkörning" (det tar ca 30-40min). Om du bara startar bilen säg i 2-3 min så gör du mer skada än nytta, skall du starta den så kör den genomvarm, tex inne i garaget om du har den ståendes i ett större garage med många bilar...Sen tycker jag personligen att varannan vecka är för ofta (jag startade själv min bil till en början ca var 2:a till var 3:e vecka, dock inte längre), det räcker med en gång varannan månad...
Jo
68
JockeJK
BMW M5-99
bilen är avstäld från ca september till april.
är det då bäst att bara bilen stå utan att starta den ibland.
hur gör ni?.
Efer som iinstruktions bolken så strär det att man ska undvika att varm köra bilen på tomgång.
MVH Jocke
Som sagt brukar jag varmköra ordentligt inne i garaget, men då står min bil ett garage som är ca 200m långt o som man kan köra "rundor" i...Personligen så startar jag bilen som sagt varannan månad ungefär, o då motioneras allt (bromsar, handbroms, samtliga rutor hissas upp/ner, värmen på max, motionerar värmesystemets spjällmotorer osv...). Om din bil står i ett privat kall-garage så skulle jag låta den stå orrörd...(min bil står i ett sk "varmgarage", som kallast ca 13 grader i garaget)
Vad gäller "ticket" så försvinner det vanligtvis efter 10 minuters KÖRNING.
Jo
68
JockeJK
BMW M5-99
Ok bilen står i ett varmgarage.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
JockeJK
Det är inget att oroa dig för, man måste bara köra bilen i nån min innan tickande försvinner. Eftersom all olja ligger ner i blocket (när man inte har kört bilen på ett tag) så uppstår den här typ av tickande.

Jag skulle rek att inte starta bilen alls under vintertid. Bara ta bort batteriet och underhålla den.

Mvh
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Det är hydrauliska lyftare...100% säker. Låt bilen stå helt stilla hela vintern, eller gör som jag: kör istället hela vintern! Hur kul som helst! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.