AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.701

bensinvärmaren värmer inte

Sida 2 av 2
273
Pärlan
BMW 523i -96
Jag kan bara relatera till min 600:a som har en webasto så jag fortsätter här. :)
På den sitter det en extern liten cirkulationspump (som man hör under huven när värmaren går) som ska cirkulera vattnet som går in i värmepaketet. Den pumpen går även när bilen är igång och värmaren inte är igång. Samt när jag använder restvärmen. Dvs. den har i uppgift att föra vattnet genom värmepaketet när man vill ha varmt oavsett om värmaren är på eller inte.

Om den pumpen är sliten kan man uppleva svag värme i bilen trots att man höjer temperaturen.
Min tanke nu är att din BMW kanske också har en sån pump som inte startar i samband med värmaren men den går när bilen går. Detta innebär då att värmaren går som den ska men vattnet cirkulerar inte och då kommer ingen värme in i kupén.

ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
ok,,så kan det ju kanske vara?
för jag tycker inte att restvärmen funkar så jädrans bra den häller...
men den vanliga värmen funkar fin-fint..

vad sitter då denna omtalade pump?
är det mycket svårt att fixa detta byte,,eller renoverar man den
som sitter i??

mvh

en v8 låter gött!
273
Pärlan
BMW 523i -96
På min MB sitter den väl synlig och väldigt lättåtkomlig under huven. Du borde höra den när du kör restvärmen eller värmaren. (Om den funkar)
Du borde också se slangar som är anslutna till den.

Har du förresten kollat så du har rätt mängd kylvätska i systemet? För lite vätska gör i mitt fall att pumpen bara pumpar luft eftersom den sitter ganska högt upp i motorutrymmet.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
pumpen sitter under värmeventilerna nr1Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.