|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att kika på försäkring till min BMW 320ci-04 och har kommit fram till ATAVA försäkring är helt klart billigast för mig. Däremot så har jag upptäckt när jag gämför försäkringspriser(använda atavas egna räkna ut priset funktion på deras sajt) på olika 320ci utav samma årsmodell så skiljer sig priset. Till och med en 325ci utav samma årsmodell kostade mindre att helförsäkra än min 320ci. Hur kan det komma sig? Vad baserar försäkringsbolagen sina priser på? Tror ni jag kan ringa och pruta ner försäkringspriset på min bil till samma nivå som andra likvärdiga bilar? Tacksam för hjälp. Gott nytt år! | |
|
ATAVA är väl ett nytt försäkringsbolag som inte har funnits så länge och om jag inte missminner mig så finns Trygghansa med i bilden oxå. Jag TROR och jag säger det igen TROR att de enbart lockar nya kunder genom att erbjuda lägre försäkringar för att nått år senare chockhöja försäkringspremiern. De lägger sig så lågt för att folk ska nappa och välja deras bolag före alla andras. Att sedan ATAVA nämns flitigt som ett "superbilligtbilförsäkringsbolag" på div forum skapar ju bara ännu mer reklam för dem. Mitt tips är att teckna försäkring hos dem så länge de inte chockhöjer premiern, välj sedan något annat bolag. Glöm inte kolla alla villkor och självrisker osv VÄLDIGT NOGA. Ja, jag vet att det finns folk som har fått dyrare premier hos ATAVA än vad de i dagsläget har hos ett annat försäkringsbolag. Men generellt sett så ligger ATAVA rejält under ex Folksam, Länsförsäkringar osv. |
|
|
Det är rätt vanligt att vissa f-bolag ibland kör kampanjer för att ragga nya kunder. TH och originalföräkringar har haft sådana erbjudanden. Ser man samtidigt till att även flytta över eventuell hem/villa/båt/olycksfall försäkring när man tecknar den nya bilföräkringen kan man kapa total kostnaderna ännu mer. |
|
|
Kan inte ha något med att göra om det är import eller inte? |
|
|
Goop: Min bil är svensksåld och de jag jämfört mot är också det tror jag. De är drygt 1000kr billigare per år än min bil. Även fast de är utav samma årsmodell och motorstorlek. Kan saker som färg och extrautrustning inverka på försäkringspriset? |
|
|
Jag har också märkt att premien kan variera inom samma försäkringsbolag för en till synes identisk bil. För några år sedan var jag intresserad av en 525iA Touring M-sport. Det kunde skilja uppåt tusenlappen mellan vissa till på samma bolag. Sättet som bolagen räknar ut premien tar in en mängd olika faktorer och är svårbegriplig. För några år sedan var en kompis till mig sugen på en MB 320CE. Då bodde vi centralt i olika lägenhet i samma stad, knappt 300m ifrån varandra. För skoj skull jämförde vi försäkringskostnaderna hos TH. Samma ålder och vi hade haft körkort lika länge med samma antal skadefria år. Trots detta skiljde det 700kr/år till min nackdel. Då måste det vara skonumret det hängde på :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.