|
|
|
|---|---|
|
Var ute på lite mellandagsshopping igår till några olika affärer. Fick problem med att 7:an plötsligt dog när jag stannade till vid en korsning. Sen upprepade sig detta fenomen flera gånger. Alltid på samma sätt, när man bromsar in och ska svänga i en korsning. Vad kan detta bero på tror ni? Bilen startade direkt när man vred på nyckeln vid alla tillfällena och går annars mycket bra. Batteriet är ett halvår gammalt och jag laddade det för ett par veckor sedan. Jag har noterat den senaste tiden att tomgången har varit lite svajig. Inte mycket, men ibland tycker jag att den är märkbart låg, under 500 rpm. Vad är normalt tomgångsvarv på en M62:a? Jag tycker också ibland att lådan växlar lite osmidigt. Kan det vara det som är felet, att den inte växlar ner tillräckligt snabbt när man bromsar in? Vad kan det i så fall bero på? Gott Nytt År på Er! "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" | |
|
Kan du ha samma fel som jag fick nyss på min M60, att LMM krånglar? Ska byta ut min snart och se om det hjälper. Är inte 100% säker på om det är så i ditt fall, men min bil dog också i korsningarna och Getriebe-programm hoppade in. //Schnitzer |
|
|
Kan man kolla LMM på något sätt? Jag såg i någon tråd att den ska sitta direkt efter luftfiltret, stämmer det? Vad är Getrieb-programmet? Min display blev bara svart och laddlampan lyste när den stannade. (Har för övrigt engelsk text på min skärm.) "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Direkt efter luftfiltret, alltså mellan motor och luftfilterboxen. Nja, jag vet inte om du kan kolla på LMM och se om den är defekt. Tror man kunde det med de som har en nål, och då se om den hade gått sönder. Jag gjorde som så att jag kopplade ur LMM-kabeln som går in i LMM och startade och då fungerade bilen att köra. Lutar åt att det är det felet på min bil, för efter att jag sätter in den så dör bilen direkt efter att jag har startat den. //Schnitzer |
|
|
Laddlampan? Kolen i generatorn kanske? Kollat det? //Schnitzer |
|
|
Inte omöjligt att tomgångsventilen kärvar. Pos.23:Länk Den reglerar tomgången genom att styra en viss mängd luft förbi det ordinarie trottelspjället. |
|
|
Ett par tips där som jag kan kolla upp. Tack för det! Laddlampan lyste när den hade stannat alltså, inte innan eller sen efter start. Jag tror inte jag har något laddproblem. Anledningen till att jag laddade batteriet beror mer på underhållsladdning för att det mest blir kortkörningar. Generatorn borde fortfarande vara rätt frisk, tycker jag. Bilen har bara gått 10800 mil. Ingen som har någon åsikt om automatlådan? Jag har inte fått något "Getriebe"-meddelande (eller vad det nu står om man har en engelsk display) vilket har med lådan att göra, om jag har förstått rätt. Men lådan kan kanske spöka utan meddelande. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Jag har hört att lådan kan gå in i Getriebe-programm pga att andra saker inte funkar som de ska. t.ex. LMM. Det ger väl skumma signaler som gör att bilen inte går som vanligt. Är verkligen dålig på detta, så det vore bra om någon som har mer kunskap kunde uttala sig. //Schnitzer |
|
| åk till bmw o få bilen kollad en gång annars blir de bara en massa spekulationer hit o dit. | |
|
Ja, så blev det. Lämnade in bilen till BMW-verksta´n och det visade sig vara 2 st tempgivare som spökade. Ärligt talat så hade tempmätaren uppträtt konstigt ett tag men jag kopplade direkt inte ihop det med den dåliga gången så därför nämnde jag inget om det tidigare. Så tempgivarna, och även termostaten, byttes. Nästan 3 laxar gick det på men nu går den bra igen. Kan väl vara glad för att det inte var LMM eller tomgångsregulatorn det var fel på för då hade det blivit betydligt dyrare. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.