|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar vad som gäller vid privatköp av en bil. Köpte min nuvarande bil i slutet av September av en privatperson och importerade den till Finland. Säljaren hävdade att bilen hade en fungerande Eber, men nu när det har blivit lite kallare och jag skulle använda min "eber" så fungerade den förståss inte... Jag kollade lite och där fanns en Webasto som har trasigt styrkort. Kan jag ha rätt till någon ersättning eller liknande eller är det för sent? Fanns även andra fel som säljaren "ljög" om. Tacksam för synpunkter! | |
|
Det kan nog vara svårt att få ersättning där . Men du ska ha rättigheter även vid (Privatköp) fast det är enligt mig väldigt luddiga regler du måste anlita advokat och ha bevis på att säljaren sa det du säger osv kan räcka med annons som bevis är det däremot muntligt så är det nog omöjligt att få rätt .. |
|
|
Okej... ska iallafall testa att kontakta säljaren efter nyår och se vad han säger. Jo annonsen har jag kvar och där står det Ebersprecher, kanske lite lite att gå på men om han vill vara en bra säljare så kunde han ju iaf diskutera saken. Man blir väl aldrig sämre av att testa... Vem vet så sitter förra ägaren här och läser också. Mvh Ubbe |
|
|
Så här ser dt ut (saxat från konsumentverket.se) "Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om: * den inte är sådan som säljaren har sagt. * säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till. * bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta." "Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt. Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen. Gömda fel Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt. När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den." Sista mening är problemet för dig Ubbe; var den trasig vid köpet?? kollade du funktionen?? troligen inte dvs väldigt dåligt bevis läge.. OM inet det finns t.ex fel kod/verkstads logg/faktura på felsökning av webaston innan du köpte den... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jo ganska svårt att testa en Webasto i September då den först startar när det är +5 grader... så då hade varit ett allt att åka till en BMW verkstad och få den testad... Ja ja men får ringa och se vad han har för undanflykter... Gott Nytt År! / Ubbe |
|
|
Du får dra f.d ägaren inför tinget om du vill ha pengar. Men allvarligt, du har köpt en begagnad bil privat. Vill du ha garantier så köp nytt eller på firma. Du borde M-testat bilen innan köp. Låt säljaren vara 3 månader efter köpet. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Klart du skall ringa säljaren! Det är en sak om något går sönder efter köp. Då är man garantilös vid privatköp. Men om säljaren uppenbarligen har ljugit skulle jag kontaktat säljaren och "skramlat" om rättsliga åtgärder. Fast å andra sidan skall du nog inte förvänta dig något och att gå vidare är bevärligare och troligen kostsammare än reparationen är värd. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| om det stod i ert kontrakt/kvitto att bilen säljs i befintligt och godkänt skick av köparen,då kan du nog glömma det direkt | |
|
Du kan ju inte bevisa att den var trasig vid köpet eller hur? Då är det ingen idé att tjafsa. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Tack för alla svar... Han gav ju mig felaktiga uppgifter... påstod att bilen hade en Eber och det har jag ju bevis för. Kommer inte att dra till några rättsliga åtgärder men man kan ju alltid ringa och se vad han har att säga. Mvh Ubbe |
|
|
Han sa att den hade det och det hade den väl? Att den sen inte fungerar som den ska är ju en helt annan sak. Skillnad på Eber och Webasto? Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Ja han sa att bilen hade en fungerande Eber men den hade en icke fungerande Webasto... Är väl inte så stor skillnad på dom två men rätt ska vara rätt! Blir så trött på alla "bilskojare" |
|
|
"Blir så trött på alla "bilskojare" Värmaren kan ju faktiskt ha gått sönder under tiden du ägt bilen. |
|
|
atmos: "befintligt skick" gäller inte längre iom dagens lagar. FinnUbbe: Enligt lagen har du rätt att den skall vara som säljaren beskriver den men i detta fall kommer du få svårt att bevisa att den inte fungerade vid köpet. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Ett par kontrollfrågor först; är inte dieselvärmaren i en 530d en integrerad del av bilens uppvärmningssystem? Så var det i alla fall på min X5 3,0d. Min funkade hela tiden, men gick inte att styra separat. Så är du verkligen säker på att den inte funkar? Kontrollfråga två; har du mätt batterispänningen i bilen? Värmaren klipper automatiskt när batteriet är svagt. Fråga tre; har du kollat batteriet i den trådlösa sändaren? Det är klart du kan ringa honom, men han har knappast någon skyldighet att ersätta dig efter 3 månader. Du har undersökandeplikt som köpare, dvs för att konsumentköplagen ska gälla så måste du undersöka bilen. Eftersom värmare ofta strular så är min mening att man måste kolla detta extra noga. Det går att provköra värmare även i September om man vill det, åtminstone kolla att den tänder. Men var det inte kallare än 5 grader för två månader sedan också? Varför kollade du inte redan då? Ebersprächer räknas som pionjären bland värmare, därför benämns de ibland felaktigt Ebersprächer oavsett märke. Att haka upp sig på det tycker jag personligen är lite väl mycket ordmärkeri, värmare som värmare. Jag säger så här, skulle han ersätta dig så är det en riktigt reko kille.... Mvh Johan |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Sory, missade det där med trasigt styrkort. Då kan du bortse från första stycket, tyvärr. Förresten, tror bara det finns Webasto till BMW, jag har personligen inte sett något annat märke i dem. Mvh Johan |
|
Till att börja med så gäller inte konsumentköplagen vid köp av privatperson, utan endast när en näringsidkare säljer till en privatperson. Vid affärer mellan två privatpersoner (eller två företag) gäller istället köplagen. Den säger bland annat att: 18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. samt 19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset. Dock säger lagen också att köparen har undersökningsplikt och inte kan åberopa fel som han borde ha upptäckt vid en sådan undersökning, såvida inte säljaren avsiktligt har försvårat en sådan undersökning. Vid fel ska säljaren i första hand avhjälpa felet utan kostnad för köparen. Om detta inte är möjligt, eller om säljaren inte åtgärdar felet inom skälig tid efter reklamationen så har köparen rätt till prisavdrag som motsvarar kostnaden för att åtgärda felet på egen hand, alternativt rätt att häva köpet helt om felet är av väsentlig betydelse och säljaren borde ha insett detta. Vid hävning ska köparen ersätta den eventuella värdeminskning som har skett under innehavstiden samt även ge säljaren all eventuell vinst som varan har genererat, medan säljaren ska betala tillbaka köpeskillingen med ränta. Köparen har även rätt till skadestånd för de kostnader han har drabbats av pga en felaktig vara, dvs om man inte kan använda bilen man har köpt och är beroende av den så har man rätt till ersättning för kostnaden för alternativ transport. Reklamation måste ske inom två år efter köpet, om inte säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. En viktig skillnad mot konsumentköplagen är att det här alltid är köparen som har bevisbördan. Vid köp under konsumentköplagen så räknas alla fel som reklameras inom 6 månader som ursprungliga om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Här gäller dock det motsatta, att säljaren måste kunna visa att felet fanns redan vid leverans. Vad som är viktigt att ta hänsyn till när det gäller köp som faller under köplagen är att köplagen, till skillnad från konsumentköplagen, kan avtalas bort i stora delar. Om säljaren och köparen instiftar ett avtal som i delar strider mot köplagen så är det avtalet som gäller. Man kan således avtala att hävning av köpet inte är möjligt, vad som ska gälla för fel etc. Observera dock paragrafen om "Befintligt skick", då sådana generella avtal inte tillåts. Man kan även avtala om vad som ska hända vid tvist, dvs om tvist ska lösas i allmän domstol eller särskild skiljedomstol. Avtal kan vara skriftliga eller muntliga och har samma juridiska giltighet. I praktiken innebär detta att: * De 3 månader som många pratar om har ingen juridisk förankring, utan tycks vara mer praxis. * Om du som köpare kan bevisa att felet fanns från början, och om det är ett fel som du inte kan förväntats ha hittat vid din undersökning före köpet så har du rätt till ersättning i normalt sett två år efter köpet. * Om säljaren uppsåtligen har undanhållit fel från en köpare så har köparen större möjligheter att kräva hävning och skadestånd |
|
|
bewing77:Och eftersom han inte kan bevisa att felet fanns där så har han ingen chans. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.