AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.350

chip till m3

ni
5
niicccllas
M3 e36 -95
Äger en m3 95 helt orörd i motorn, går rent och fint men jag funderar på chip och luftfilter till våren,eventuellt också effekthöjande avgassystem. Har sett diverse annonser om chip som ska ge ca 15 hk, är det någon som har egna erfarenheter av att plåcka ut hästar utan att behöva skruva isär motorn(kan inte mecka själv). Ska tilläggas att jag har provkört flera olika m3or med chip, filter, avgassytem och inte märkt någon prestandaskildnad mot min. tacksam för svar.

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Har själv en M3:a och kikat lite på chip.
Har jag förstått det hela rätt så ger chippen inte så värst mycket extra effekt på dessa bilar, ok på toppen blir det lite genom att man flyttar vervtalsstoppet en aning, men på låg och mellan registret där man vill ha effekt ökningen så blir det inte någon märkbar ökning, 3-4 hästar kanske för optimeringen av förbränningen. Skulle tro att Shells 99-oktan ger ungefär samma effekt ökning. Men det är vad jag tror.
Personligen tror jag inte dessa motorer vill varva så värst mycket mer än vad BMW själva satt stoppet till, eller OK de har väl en viss säkerhetsmarginal också, men våra bilar/motorer är ju knappast nya i dag och kan vi garantera att de skötts optimalt under åren som gått?

Ska man trimma så tror jag det kan vara ide att lämna in motorn till en riktig trimmare som Köhler eller liknande, slanta en halv förmögenhet och få kanske 30-40 hk extra eller varför inte prata med Stylingkompaniet och be dem montera en turbo eller kompressor, håller väl kanske 1-2000mil och sen är motorn säkerligen slutkörd.

Jag tror man gör bärst i att lätta dessa bilar och lägga pengarna på väghållning, bromsar och däck eller varför inte en förarkurs (för du kör väl på bana också? inte bara runt centrumgrillen).

Hur tråkigt det än må låta, för streetrace så har det kommit nyare, modernare bilar som faktiskt kör ifrån oss, även om marginalerna inte är speciellt stora. Och en turbo bil går mycket lättare att trimma och få fart på, när det gäller raktfram åka.

MVH
Richard
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag glömde säga att för bankörning så är fortfarande E36 M3:an mycket kompetent och man får mycket prestanda för pengarna.

MVH
Richard
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
z3mpower:
Riktigt bra inlägg!!

M3 e36 är ingen streetracer.. Raktfram prstandan är bra, men nu för tiden finns det MÅNGA bilar som spöar skiten ur oss. M3àn starka sida är en bra dos av allt och att den har potential att bli riktigt vass med små medel på bana jämfört med många andra. Jag kan inte tänka mig en roligare bil per satsad krona om man ändå vill köra "lite modernt".

Den totala körglädjen i en frisk M3 slår enligt mig det mesta om man ser till satsade pengar.

Din fråga om chip har jag inga egna erfarenheter av men min farsa hade förut en 3,0à med Supersprintsystem inkl kattersättare och chip. När han chippade den tyckte han sig ana marginell skillnad på högregistret, men de va också det enda.

Mitt tips är att släng ut baslåda om du nu har sån + annat tjafs. 30 kg och kanske ännu mer gör säkert minst lika stor skillnad till en kostnad av... ja inget förutom att man blir utan den sköna ljudupplevelsen från stereon som ändå din raka 6à levererar istället flera gånger om:)

pg_ice
jag köpte ett chip från Köhler för några måndader sen
varvstoppet är ökat till 7800rpm
utöver det är det ingen prestanda ökning alls
möjligt att den drar lite mindre soppa nu.

bild på Köhler chippet
Länk

orignal
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Var det verkligen ett bra inlägg med så många (JAG TROR) ?

Mvh Danne
pg_ice
glömde tillägga att jag tycker ändå att det är värt dom 2500:- som chippet gick på.
nu vet man att man har en motor som går så optimalt som det är möjligt.
enligt Lennart Köhler så finns det inget mer att hämta än vad dom har plockat ut med deras chip.

om vi säger att du får 10-15hp mer så är det ju inget som märks på axet men har du ett chip från ex Köhler där tändning och vanosen är ändrad på så får du en klart roligare karaktär på motorn,så på så sätt känns det som det är mer effekt nu.

innan chippet så drog motorn rätt jämnt över hela registret.
nu är den lite trött under 3000 varv för att sen ge en kick och dra bra upp till varvstoppet.
efter 3000 varv så känns det som motorn drar bättre än innan men det beror säkert på att mer effekt kommer vid just det varvtalet än förut.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
pg_ice:

Som du upplever chippet gör jag med mitt ACS insug. Jag ska mappa bilen efter jag fått på mitt Eisenmannsystem och köpt farsans Supersprint kattersättare. Jag tror också att chip kan ge lite, men man ska inte förvänta sig för mkt. M3àn är ju bra optimerad från början och utan turbo eller kompressor märks det inte jättemycket. Viktbantning är effektivt. inte bara rakt fram utan även för bromsar och vägegenskaper.

Hej!
Har också funderingar på att chippa. Tror ni köhler är det bästa chippet av alla tillverkare? isådantfall blir det nog ett sådant. Har en m3-98a.
Det jag nu känner som standard utan någe "trim" alls på är att den drar fint från ca 3000 varv upp till runt 7000, sen efter 7000->7400 nånstans där känns det nästan som en turbo effekt att man trycks tillbaka i sätet, är det så att kammarna öppnar för fullt då eller vad är det som gör att det känns så?
pg_ice
Köhler är garanterat den mest seriösa BMW trimmaren i sverige.
dom vet nog vad dom håller på med.

möjligt att du kan plocka ut lite till från nåt annat chip märke men kan man lita på att deras optimeringar är bra för motorn i längden? jag skulle inte göra det.

jag kollade just på Unichip som går på 5000:-
Länk
dom plockar knappt ut nåt från en 3.2a
6% ökning
10% för 3.0an och ändå är unichip mappade för just den bilen.
så gränsen verkar ligga där nånstans med chipp/mapping till M3orna.
5-10% ökning

Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Hej

Hur är det med effectdiagram, får man inget sådant när man chippar bilen. Det vore ju intressant att veta var effekten hamnar. Hur kul är det med 30 -50 hk om dom ligger mellan 6000 och 6003 rpm. Om man nu inte ska skryta för polarna =)

Poängen är väl hur dessa extra hästar/vrid beter sig, lr?

Om man nu har en modifierad motor hur går det då? Måste man då inte låta någon chippare med möjlighet till test att chippningen? Dessa "skicka din box till oss" -chippare har väl ingen möjlighet att klara att anpassa till just denna motor? Vem vänder man sig till då?

mvh
/Grym
ni
5
niicccllas
M3 e36 -95
Tack för svaren, köhlers chip+green cotton luftfilter är vad jag ska lägga slantarna på, snackade med Lennart per telefon, förbättrad gasrespåns och något lägre bränsleförbruknig ska det visst ge. Bantnig av bilen har jag också funderingar på, men jag jobbar som rese montör (oftast samåker vi 3-4 man) så ACn och originalinredningen måste jag behålla, högtalarna är även dom original. Har inte kört den här bilen bå bana, vet inte om försäkringen täcker det, har If/Original. M.V.H Niclas

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hej, om det är någon som är intresserad av ett test så har vi ett av de bästa trimchip till m3 3.0 som vi någonsin fått mappat, så om någon vill göra en bromsning på rullar med originalchip och sen direkt efter bromsa med vårt chip så får de chippet gratis.

Hade varit ännu bättre att ha med Köhlers chip i detta test.

Alltså erbjudande gäller ett GRATIS chip från oss där varvstopp är på 8300 och minskad soppa på vissa ställen och ökad på mellan och topp.
Tändkurvan är så gott som orörd förutom några ställen.
Bör-värden är ändrade så man kan köra utan LMM om man vill och utan felkoder som strular till det.
Men mot-prestation är att den som utför testet måste under 1 och samma dag, samma bromsbänk köra 3 st repor och få fram diagram på origianlchip / trimchippet / ev annat chip

Så bara säg till och maila på Rafko@hotmail.com så fixar vi ihop något

pg_ice
det låter lockande men jag vete fasen om jag har lust att varva 8300rpm med original grejor :)
möjligt att det är vid det varvet du får lite extra effekt isåfall

jag ska ner till Nordic Uhr i Norrköping i vår och köra ett roto test
Köhlers och Orignal har jag alltså tillgång till

men det var lite pill med styrboxen när jag satte dit Köhler chipet
jag fick inte upp locket helt utan fick pilla dit det imellan.

så om nån har nåt tips om hur man lossnar locket på styrboxen så säg till
jag lossnade varenda synlig skruv ändå ville det inte släppa.
pg_ice
Lotec:
skickar du chipet så kan jag fixa en tid för roto test.
då får du/vi svart på vitt hur chipen presterar.

det är här jag beställer tid.
Länk

men som sagt det blir nog inte föräns tidigast Februari
om det inte blir 10plus ute och tort väglag då kan jag åka ner tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.