|
|
|
|---|---|
|
Går det på nått sätt att få fram i färddatorn eller liknande hur många nycklar som finns utlämnade till bilen? Vet att på t.ex dom 9-3or som varit i familjen så har man bara kunnat hålla inne nån knapp eller hur det var när man vred på tändningen så fick man fram i displayen hur många nycklar som var kodade till bilen. Har bmw nått liknande system på sina hyfsat moderna bilar? Den jag funderar på är ju utrustad med orginal fjärrlås och larm så det kanske finns nån sån funktion? Om det spelar nån roll så är det en e39a -00 523iA. // Johan | |
|
Din lokala BMW-bodega ordnar sk. nyckeintyg åt dig (krävs ofta av försäkringsskojarna för att få försäkra importbilen) samt spärrar ev. extra nycklar. OT om just SAABs nycklar: en bekant lämnade in sin 9-5 kombi på en SAAB verkstad i Norra Fjollträsk som lyckades ha bort en nyckel när dom skulle byta nån styrbox, försökte med att han skulle acceptera att bara koda om nycklarna men min bekant vägrade och ringde SAAB Sverige; slutade med nya lås i HELA bilen samt till takboxen/lastbågarna (satt på samma knipa). Behöver jag tillägga att han bytte verkstad... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inget du kan göra själv, utan bilen måste kopplas upp mot datorn, för att se hur många nycklar som finns inkodade för att bilen ska kunna starta, ska/bör inte vara flera nycklar än dom du har. totalt finns det 10 nycklar till din bils EWS med rätt transponder , men hur många som är utlämnade får du nog vända dig till BMW med. Fjärrfunktionen är inte sammankopplad med startspärren utan en separat sändare mottagare i nycklen som du initiera/kodar själv till bilen. ///MVH Hasso Länk |
| Och BMW måste ju såklart ta betalt för att titta på hur många nycklar som är utlämnade, kostar närmate 900kr för ett sådant "test". Då ingår eventuell spärr av nycklar om det skulle finnas nycklar som far och flyger hos gamla ägare. | |
| Ja alltså vad jag kan förstå så är reserv nyckeln på vift till min bil. Jag fick med två nycklar med "inbyggd" larm blippare samt service nyckeln. Alltså... Jag har ju orginal larm och bilen är en 523iA -00. Har den någon elektronisk startspärr? Isåfall kommer man ju ändå ingenstans med bilen om man bara har en reserv nyckel utan larm blippare vilket i sin tur betyder att jag kan skita i att nyckeln är på vift eller är reserv nyckeln också kodad till någon startspärr? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Alla bilar från -98 ska ha startspärr, BMW har elektronisk spärr EWS 2 från jan -95 Men långt i från alla har larm. Nja servicenyckeln har ju inte nån fjärr för att stänga av larmet med, men ändå kan du starta bilen med den. Larmet slutar när du vrider om tändlåset har jag för mig och du kan starta bilen. Och vem bryr sig om ett larm som slutar efter 15 sekunder. Nycklarna är inte kodade de har en transponder som din EWS känner igen, men det är bilen som kodas för att godkänna vilka av dina nycklar som tillåter start. ///MVH Hasso Länk |
| Så då kan man säga att det även kan vara en risk att ha reserv nyckeln ut ute på vift då alltså? Det var ju mindre bra... Iofs så står ju bilen registrerad på en adress där den aldrig står parkerad så det kanske är lite svårt för en skurk att hitta bilen :) | |
Precis "enda" sättet är ju i princip att du måste ha en nyckel som är inkodad till bilen för att stjäla en bil med startspärr. även om verkligheten är annorlunda. Nu kan du ju knappast knyta en upphittat nyckel till en viss bil. Men skulle bilen försvinna, så får du problem med försäkringsbolaget om det finns nycklar inkodad i bilen som du inte kan visa upp. ///MVH Hasso Länk |
| Okej... Men hmmm... Vad kan det kosta att låta BMW koda bort nyckeln som är på vift då? Är det verkligen så korkat system i bmw´n att man kan starta bilen med en nyckel fast larmet är utlöst och fortfarande aktivt? | |
Larmet är till för att skydda kupén och startspärren för att hindra bilen från att kunna startas. Nja riktigt så enkelt är det iofs inte , men möjligheten finns att starta bilen finns alltid via en nödåtgärd är visst nån väntetid på ca 15 minuter innan bilen kan startas osv men det kan du nog läsa om i instruktionsboken, jag har inte det komplett i huvudet. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.