|
|
|
|---|---|
|
Tjena, under min ägo av en E36 318is med M-chassi så lärde jag känna den bilens balans. Vid snabba och svepande kurvor med rätt mängd gas så får man ett fint neutralt beteende, för mycket och den överstyr... Så som det skall vara med andra ord :D Problemet är att jag tycker att den i grunden var för understyrd, särskilt i tighta svängar! Kör numera en skitbil, Audi "båten" Coupé med framhjulsdrivning. Trots sunkigt chassi slitna dämpare och annat så får jag även med denna bil ett neutralt och fint beteende med rätt mängd gas, och massvis med gas-uppsläpps överstyrning. Bilen är i grunden alltså överstyrd för att kompensera för framhjulsdriften, vilket trots allt blir rätt kul under vintrarna :D Min fråga är hur jag bör gå tillväga för att ändra balansen på BMW'n utan att tappa totala greppnivån. Dvs., öka greppet där fram i svängarna, inte minska där bak för att få ett lite mer neutralt/överstyrt manér i de tighta svängarna. Planerar komplett chassibyte efter inköp men även modifiering av hjulvinklar. Jag planerar att uppgradera till en 325/328 vilket resulterar med mer vikt framför och över framaxeln.. Detta bodar ju tyvärr för att det blir än sämre på den punkten :( Kambern finns där ju tyvärr inte så mycket att göra åt på E36orna, finns det några andra sätt att råda bort på detta? Någon som har erfarenhet? Och varför vill folk sätta feta däck på bakhjulen och mindre fram på dessa e36or, bör inte detta sluta i än mer understyrning beteende? P.S. Att köpa en E30 eller en E36 Compact för den roligare bakaxeln är trots allt inte ett alternativ :P Sorry för världens längsta post! // MVH Jocke | |
|
Såg att det fanns en liknande tråd om detta men det framgick tillslut inte om någon har lyckats med detta, därav återupplivar jag frågan =) // MVH Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.