AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.720

Fundering kring centrallås & öppning/stängning av bagagelucka

Mp
90
MpFire
BMW 520 M-sport Individual -03
Hej,

Jag har några frågor gällande öppning/stängning av bagageluckan på en BMW E39.

På själva fjärren så finns det 2st knappar:
1. Öppning / Stängning av bilen (altså centrallåset)
2. Öppning / Stängning av bilens bagagelucka.

Nu till själva problemet:

-När jag trycker på fjärren för att öppna bilen så öppnas alla dörrar men inte bagageluckan.

Det går att öppna bagageluckan manuellt, genom att vrida nyckeln till vänster för att sedan öppna bagageluckan.

Jag tror att det är centrallåsmotorn i bagageluckan som har gått sönder, och inte att det är något annat, då det går att öppna manuellt med nyckeln.

Sedan så undrar jag över funktiononen med att öppna/stänga bagageluckan med fjärren.

Är denna funktion beroende av centrallåsmotorn eller hur fungerar det?

Jag har testat att öppna bagageluckan manuellt med nyckel så att den står i öppet läget , sedan så testa jag trycka på fjärren, men då åker inte luckan ner.

Eller är det så att fjärren bara öppnar bagagluckan men inte stänger igen???

Jag måste hursomhellst byta centrallås motorn för att kunna testa funktionen att öppna/stänga bagageluckan med fjärren...eller..??

Vore tacksam om någon kunnde hjälpa mig.

MVH / A

"BMW, När Du Älskar Att Köra"
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Som du beskriver felet så verkar din centrallåsmotor ha gått sönder.
Denna kommer du enkelt åt att byta när du demonterat plasten på insidan. Obeservera att handtaget på insidan skall sitta kvar. Man får efter att ha lossat infästningarna 'trockla' loss plasten. Vad jag vet så finns det ingen automatstängning på backluckan. Du får allt dra igen den själv om den inte skall förbli öppen. Du styr mao bara låset med fjärrkontrollen. Om du har möjlighet att ha bilen inne så att den får torka så passa på att rostskydda luckan på insidan när du ändå har loss plasten.

Lycka till!
Mp
90
MpFire
Håkan Hsson:

Så jag tar bara bort plasten och sedan så byter jag motor?

Ska det gå att öppna luckan med fjärren sedan?

MVH / A

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Ja, det är bara att ta bort plasten. Kan vara lite 'meckigt' att få loss den från handtaget på insidan (det du använder för att dra igen luckan). Men annars är det inga problem. Knappen på fjärren med symbolen för baklucka är till för att låsa upp enbart bakluckan. När du låser upp med denna så åker luckan upp någon centimeter och du kan bara dra upp den. Låser du upp bilen med pil-symbolen så låser du upp hela bilen. Luckan förblir stängd men är upplåst. Att tänka på: Lurigt är att låsa upp enbart luckan och sedan kanske slänga in jackan med bilnycklarna i.

Det är tyvärr ett ganska vanligt fel att centrallåsmotorerna (även i dörrarna) går sönder. Även det elstyrda handtaget kan ge upp.

Mvh Håkan
Mp
90
MpFire
Tack för all hjälp Håkan!

Jag får önska ett Gott Nytt År...med många härliga mil med BMW;n...;)

MVH / A

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.