|
|
|
|---|---|
|
Hejsan... Hur är det och köra utan ljuddämpare och kattar? Ljudnivån? Bra/dåligt för motorn? Varmkörningar osv? Låter det bra eller dåligt? gäller en M3 3.0 Cab -95 | |
|
Vad skulle vitsen vara med detta? Den måste gå betydligt sämre, pga inget motstånd, lamdan får heltokiga värden vilket gör blandningen helt fel. Då är de bättre att satsa på ett sportsystem, med kattar som är avsedda för högre flöde. |
|
| Varför skulle lambda få tokiga värde? Och varför skulle bilen gå sämre? | |
| Bilen går sämre pga ändrat motstånd i avgassystemet. Därmed får lamdan fel värde | |
| Konstigt då att större trimmare förespråkar grova rör vid maxeffekt. Jag har inte varit med om att bilar går sämre (på toppvarv) av så grova rör faktiskt, däremot låter de som fan själv och är olidliga att köra med. Lambda har jag fortfarande svårt att veta hur det skulle påverkas (sålänge det är tätt) | |
|
Läsvärt Länk Mvh Danne |
|
| Precis, Daniel. F... De är viss skillnad när man trimmar, då anpassas mjukvaran efter bilens motor. Det nämner inte "essempower" i sitt första inlägg. men Mailar sallepwr, han sitter inne med kunskapen.... | |
|
Det är nog inte helt lätt att bara fixa sånt själv om man ska ha det optimalt... Jag byggde ett nytt avgassystem till min Camaro -89 med 5.7L V8... 3" hela vägen med extraktorgrenrör o grejer... ljudet blev ju fasansfullt bra... Satte en ganska liten fullflödes-ljuddämpare på. När jag byggt detta fick jag grymt mycket bättre effekt... då hade jag alltså 3"-system med den gamla vanliga katten och den lilla fullflödesdämparen. Provade sedan att plocka bort katalysatorn och ersatte den med ett rör... ljudet blev ännu skönare, MEN effekten blev märkbart sämre... Mao... det behövs ett visst mottryck som ovanstående talare säger... men det hjälpte ju att bygga om systemet (nu är ju kanske inte en jänk lika välanpassad med avgassystem som en BMW men ändå). Så att ge sig på att plocka bort katt och ljuddämpare på en M3 skulle ju inte jag sikta på iaf. Kanske nån slags sportdämpare och sportkatt istället? /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Så här låter det med bara orginalkattar rakt ut (inga ljuddämpare) låter rätt ordentligt men bra :) Kan garantera att den inte tappade effekt snarare vann på högre varv. Ta bort kattarna helt tror jag däremot är dåligt tappar nog bottendrag pga av misnkat motsånd, dessutom är M3 kattarna metalliska och flödar väldigt bra orginal. <embed type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" src="Länk |
|
pg_ice |
"Ta bort kattarna helt tror jag däremot är dåligt tappar nog bottendrag pga av misnkat motsånd" jag börjar nästan tro på det :) kör själv med supersprint kattersättare men ligger över 1sec efter 100-200Kmh jämfört med en helt org 3.0a eftersom man har kollat upp allt annat i motorn så är det bara kattersättaren kvar som kan vara boven. ska troligen sätta dit orignal katten igen. nån som vet hur det ligger till exakt och som har bänkat med och utan kattersättare på en M3a? |
|
Jag kör med Köhlers katersättare med flamdämpare. Visst tappar man lite på mellan registret men jag tycket att den varvar ut mycket lättare och med katersättaren på. Har inga papper på att den ger varken mer eller mindre, skuller vara kul att se någon som har. En gammal vän till mig körde med Köhler katersättare och sport avgassystem av okänt fabrikat på sin 3,0:a. Han bänkade den på Knutstorp för ett par år sedan och hade strax över 300 hkr i den. I hans fall tror jag att den gav effekt. En mappning är nog inte fel om man kör med katersättare, i orginal mappen har man ju tagit hänsyn till katalysatorn. In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Piddeman: Förstår inte riktigt... Jag har inte påstått något, till skillnad från dig. Jag ifrågasatte, du påstod. Trots det säger du att han ska maila mig? Det är ju du som sitter inne med kunskaperna, eftersom du påstår. Kolla med köhler, ståhlmotor har pejl på läget, men när det kommer till bmw litar jag mer på köhler faktiskt. Finns en anledning till att en av de duktigaste bmw-trimmarna i landet tagit fram en kattersättare (=en sak som tar bort katten..) Sen har vi 1BJÖRN, som har erfarenhet av att den iaf inte går vidare mkt sämre, helt utan kat och sportavgas (förmodligen fullflödes) och den gav mer än den skulle. Så jag säger inte att jag hade rätt, för jag viste inte, men piddeman, det verkade som om du hade fel;) |
|
|
essempower: Du hade ett par frågor som tyvärr ej belysts något nämvärt.. Ljudnivån kan jag säga att det blir sjukt högt, inget man kan köra med en vidare längre tid Dåligt för motorn, det har jag mkt svårt att tänka mig. Varmkörning påverkas inte. Iden låter inte vidare bra, det kommer låta sjukt mkt, renar inte avgaserna, förmodligen ingen märkbar skillnad på effekt. Behåll ditt avgas och kattar på vill du ha mer ljud, smäll på annan dämpare.. |
|
|
De verkar som det enda sallepwr är ute efter på detta forum är att reta upp folk. Det jag vill ha sagt från början är att om du gör dessa förändringar på bilen så är det om man har gjort någon förändring i mjukvaran. De är klart som fan att om man uppdaterar/mappar motorn hos en erkänt bra trimmare så får man ut mer effekt utan kat och med fullflödessystem, men de verkar inte du sallepwr fatta. Du bara proatar runt dig själv för att få igån diskussion. LÄGG NER NU!!! Tror essempower har fått ganska bra tips i denna tråden. Its not the smell that kills, its the FART |
|
|
Klistrar in detta från en bra källa som finns på nätet "Det är nämligen så att ALLA vanliga bilmotorer skall ha ett visst motstånd i avgassystemet !.Det är endast specialbyggda motorer som kan köras med minimalt avgasmotstånd. Såväl 2-takts som 4-taktsmotorer har behov av visst motstånd för att inte "färska" insugningsgaser skall spolas rakt igenom förbränningsrummen och ut i avgassystemet. Är motståndet för högt evakueras inte den förbrända massan och därmed kan inte så mycket ny bränsleblandning få plats - med effektförlust som följd. Är motståndet i stället för lågt får man motsatt verkan - den färska blandningen följer med de redan förbrända och åker rakt ut i avgasröret och då blir effekten också sämre. Oförbrända ämnen smutsar dessutom ner, det är med andra ord som vanligt - en kompromiss." Its not the smell that kills, its the FART |
|
|
Piddeman: jag har ifrågasatt dina påstående, om du bilr uppretad av detta så är det upp till dig själv. Du länkar från ståhlmotor, ring köhler istället han har nog trimmat fler s50 än ståhl. Säger varken bu eller bä om detta. du skrev att lambda får fel värde och att "bilen måste gå betydligt sämre" vilket inte stämmer. Kanske går lite bättre, lite sämre eller varken eller, men ditt påstående "måste gå betydlig" stämmer ej, tyvärr, vilket bla 1Björn bekräftat. Du tyckte jag skulle "LÄGGA NER" varför postar du då ett inlägg till som argument? Jag är inte ute efter att reta upp någon. Däremot förstår jag inte folk som skriver saker som om det är säkert när det inte är det, därför FRÅGADE jag dig i början av tråden. Men vi lägger ner snacket, lär ändå inte lösa det:) Uppskattar om du inte skriver mer i ämnet här, finns powerpost isf... |
|
|
pg_ice: Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det är dina hjul som försämrat prestandan! Vet inte hur lätta/tunga Realcarfälgarna är men hjulvikt/bredd och rullomkrets påverkan prestandan mycket mer än man kan tro. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.