|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har du inte 676/677 har du inga mellanregister i dörrarna. Om du har 676/677 sitter det 3 högtalare i resp. framdörr; midbas, mellanregister samt diskant vid backspegelinfästningen. | |
|
F*N,,,det var inge kul..så det sitter inga högtalare i ??? kan man sätta in några på ett enkelt sätt utan att förstöra något original..? Någon som gjort detta??.. är det kablage framdraget?? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Om du inte har 676/677 byt ut skiten i fram till ett två-vägskit, t.ex. DLS R5A, Focal, eller något annat kit av bra kvalitet. Då sätter du de nya diskanterna i mellanregisterplatserna och kopplar ur originaldiskanterna vid backspeglarna. Mektips finns här, Länk Ett snäpp bättre anläggning får du sedan om du kopplar in ett nytt slutsteg, enklast högnivådrivet, i bilen som driver framsystemet (och en eventuell subbas bak). |
|
|
Kane: Är detta någonting som du har provat/utfört på din bil..? Jag ska ta och kolla noga var jag får ljud i från bilen.....jag har inte haft den så länge...så jag har inte hunnit utforska den ännu... Det kommer.....;) MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
| Jag har bytt samtliga högtalare i 530'n och byggt en subwoofer som sitter ovanför batteriet spelande genom en öppning i sidoklädseln. Allt detta drivs av ett 5-kanals slutsteg. Högtalarkablarna har jag inte bytt utan steget är inkopplat på befintliga kablar (i bak vid radiomodulen). | |
|
Kane: Okej... men du hade väl dsp? eller..? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
| Nej, ingen DSP. | |
|
Kane: Men du har 16:9 med kasett och cd växlare 6st???? "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
| Japp. | |
|
Från vilka högtalare hade du ljud i från innan du bytte/fixa nya..? Dessa har man att utgåifrån: 6 fram (2st runda i dörrarna, 2st 3*7cm fyrkantiga i dörren samt 2st vid backspeglarna.) 4 bak (2st 3*7cm i dörrarna fyrkantiga, samt 2st i hatthyllan). så ska jag kolla (måste isf ha samma som dig innan du bytte) från vilka jag får ljudifrån.. MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
I fram hade jag midbasarna samt diskanterna vid speglarna och i bak koaxer i taket (touring). Det var tomt på mellanregisterplatserna både fram och bak. Jag bytte således midbasarna fram, stoppade i nya diskanter på mellanregisterplatserna och kopplade ur originaldiskanterna. I bak bytte jag bakhögtalarna till bättre koaxer. Du har förmodligen också koaxer, fast i hatthyllan. En sak skall tilläggas. Eftersom plastlådorna som midbasarna sitter i är för små, ca 3 liter, så gjorde jag lite modifikationer på dem. Jag borrade ett stort antal hål på 6 mm så att det blev ett raster i lådan. I lådan stoppade jag lite mer dämpull. Dessutom målade jag lådan med 3-4 lager Peak Off noisekiller för att få en stabilare låda. |
|
|
Kane: Okej så då har jag altså inte ljud i mellanregistret..altså de som sitter i dörren fram och bak..(3*7cm). Jag skulle vilja sätta in högtalare dära, samt ev, byta ut de andra mot bättre högtalare så kanske man frå lite bättre ljud. det vore inte dumt...men det finns altså inga kablar framdragna till mellanregstrets låda...? Undra om man ska lämnna in bilen..??? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
| Eftersom du har DSP så har du också högtalare i alla uttagen , gå ut i bilen och lyssna/kolla. Antingen behåller du ljudet som det är nu eller så byter du ut allt till samma eller liknande som Kane , att hitta bättre eftermarknads högtalare som lirar bra ihop med dsp steget är nog svårt+dyrt samt att det inte blir lika bra! Tycker det låter(ursäkta!) som om du bör lämna in bilen för detta isåfall. | |
|
Hewi: Jag har inte DSP. Jag har inte haft bilen så länge så jag har inte hunnit kolla detta ännu, men jag ville fråga lite och se vad det finns för alternativ.... Vad har du själv...har du 16:9 med kasett samt cd växlare 6st...? Har du dsp?? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.