|
|
|
|---|---|
| Har spricka i toppen på min 535 så lär byta topp men en bekant som e bilmek mena att det är mindre jobb att byta motor. Stämmer d? Han tyckte även att jag skulle pröva att slå i typ motorsvets eller liknande innan jag dömde ut toppen. | |
|
ja det kan nog vara lättare att byta motor men det är dyrare och sen vet man väldigt lite om hur länge den toppen håller eller motorn i övrigt . Sen att hälla i nån form av sörja är lite som lotteri kan funka tillfälligt om inte sprickan är för stor osv. |
|
|
För min personliga del byter jag hellre topp än hela motorn! Dels mht det som Lasse Kong nämnde här ovan men också för att det blir ju mycket mer att skruva med: - motorhuven måste förmodligen tas bort - du måste ha en motorlyft - kardanaxel och växellådan måste tas bort - styrservopump och AC-pump måste tas bort - kylaren måste förmodligen tas bort - ev flytta över motorkabelhärvan till nya motorn - osv Sedan är ju toppen M30-motorns svaga länk så jag brukar när jag ändå har toppen borta slipa in ventilerna, byta ventiltätningar och inspektera vipparmsaxlar och vipparmar för ev byte om dom är dåliga! Kamaxeln inspekteras också men det går ju också att göra utan att ta bort den! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.