AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
746

e34 520 -95 går på 4-5 burkar vid start - ibland...

bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Hej på er.

Ja, som rubriken berättar... bilen går riktigt illa och jag väntar bara på att en ordentlig smäll ska komma så toppen flyger av - ungefär...

Detta problem uppstår ENBART när jag haft den igång en kort kort stund för att flytta på den t.ex. Alltså, haft igång den i mindre än en minut och sedan stängt av den. Nästa gång jag ska starta den, det kan vara 4 timmar senare eller 3 dagar senare, så uppstår det här problemet! I övrigt går den som den ska, men var ska jag börja felsöka?

Har sökt på vårt heliga forum utan att hitta rätt. Tipsa mig gärna om det finns någon tråd som kan hjälpa mig.

Gott nytt år på Er allihopa!!!

Mvh

Rikard
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där är ett bekymmer som är svårt att komma ifrån. En motor som går en kort stund går på fet bränsleblandning när den är kall. Vid avstängning är stiften och resten av motorn kall vilket gör att stiften inte torkar ur riktigt, därav startproblemen.
Jag tror inte du behöver felsöka, för jag tror inte du kommer hitta något fel. Det enda du kan göra är att låta bilen gå varm om du flyttar på den. Se till att ha friska stift kan hjälpa till en del.
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Tack för svaret Anders -72.

Normalt sett är detta problem ganska lätt att leva med. Här om dagen blev det dock ganska jobbigt. Batteriet hade laddat ur (mekade lite med öppen baklucka i x antal timmar). Hade då flyttat bilen några meter för att kunna meka. När jag sedan skulle starta bilen dagen efter fick jag stora problem...

Bilen blev riktigt knepig att få liv i, och när den väl "startade" gick den som min tidigare beskrivning.
Ma
15
Mangman
520i -95
Hejsan

Jag har råkat ut för ett liknande problem för någon vecka sedan, också med en 520 -95 e34.
Efter att ha flyttat bilen, och startat igen så gick den på för få burkar. Jag misstänker ett relä som sitter placerat till höger i motorutrymmet, i den svarta boxen med skruvat lock, det lät nämligen som ett blinkersrelä på speed därifrån. Men efter att ha väntat i några minuter ( tiden det tar att hämta stjärnmejseln och skruva bort locket ) så startade bilen utan problem. Jag har inte råkat ut för det sen dess..
Ett tips är att lyssna lite extra från lådan nästa gång det inträffar, relät sitter mellan två styrboxar som sitter i lådan. Jag vet inte exakt vad detta relä styr för något, men det har att göra med motorstyrningen.

// Magnus
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Kanon! Där ser ni. Alltid är det någon här som haft samma problem...

Ska undersöka reläet. Dock inte idag...

Tack för tipset Mangman!
Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Har samma "problem" med mina (520 -94 + 525T -92).
Behöver jag flytta någon av dem av någon anledning får de stå och bli lite ljumna, nästa gång jag ska starta har det aldrig varit några problem.

/Hansson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.