|
|
|
|---|---|
|
Nån som har en aning om hur det fungerar om det slår tvärnit i diffen, om det är stor risk att lådan rasar samtidigt då eller om turbinen bara slirar? Kan man på något sätt kolla en låda om man har den lös på en bänk om den är rasad eller inte? MVH Robban B | |
| Skall nämnas att jag inte har någon erfarenhet av liknande haveri, men spontant känns det som om det inte borde skadat lådan. En tvärnit med bromsarna ger ju en, om inte lika, så ändå ganska stor belastning. Sedan finns ju flexibiliteten i bakvagnsbussningarna och hardyskivan och motor/växellådsupphängningen som dämpar själva peaken när det smäller. | |
|
Det som kan hända på 4hp22/24 om diffen nyper tillräckligt hårt är att en frihjulskoppling kan knäckas. Jag har sett det två ggr. Att låsa hjulen är ingen fara, det handlar om hur snabbt det låser sig. Det går inte att se på en låda om frihjulskopplingar är skadade. Antingen måste den sitta i bil eller i bänk där man provkör varje växel eller så tar man i sär lådan och inspekterar frihjulen visuellt och mekaniskt. molle |
|
|
hmm okej, då är det bara att hålla tummarna då när jag ska testa min låda, där hade diffen nypit så att kardanen hade gått av vid sista medbringaren bak mot diffen... känns juspontant som att det inte är omöjligt då att kopplingen har knäckts. MVH Robban B |
|
|
Hur stor är risken då vid en sån här grej att det blir ett ras, typ 50/50 eller 99/1? :) MVH Robban B |
|
|
Jag har en diff liggande om du behöver. Den finns i Göteborg. A A |
|
|
Tack men det är inte min diff som rasat, jag har köpt en växellåda som det visade sej att den kom från en bil som diffen låst sej på...Bilen den kommer ifrån var pedantskött sen tidigare så det är ju synd om lådan som ska växla klockrent ska ha rasat pga detta. MVH Robban B |
|
|
Enormt svårt att säga, beror på hur sanbbt det låste, vilken växel som låg i vid ögonblicket (dvs vilka frihjul som låste och vilka som övervarvade) och om den höll på att växla, lock up, gaspådrag vid tillfället... Så många faktorer som spelar in att jag inte vågar komma med bättre än 50/50 chans. Att kardan gick vittnar ju om att den fick sig en bra knäck i alla fall. Hade du haft motor och låda monterad kunde du ha testat efter att tagit bort kardanen. molle |
|
|
Det går inte att snurra på ingående i axel i lådan eller nåt? Det kanske inte är så enkelt att om utgående axel snurrar på alla växlar när man ändrar vart efter på växelväljaren när man snurrar manuellt på axeln som sitter ut mot convertern så funkar lådan? MVH Robban B |
|
|
Du har ju varken oljetryck eller ström till lådan så varken konverter eller kopplingar för olika växlar kan aktiveras och då blir det inga växlar oavsett vad spaken står på. Men lådan är inte heller frikopplad utan den blir liksom "lealös" från ingående till utgående axel. molle |
|
|
shit då får man gå och vara orolig ända tills jag slängt i motorn i bilen igen, aja inte mycket annat att göra:) MVH Robban B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.