AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.466

Att äga BMW 540 e39

Hej,

Äger för tillfället en 328iA Coupé -97 och har planer på att byta till en 540 e39

mellan -97 -99, miltal 21000mil max, växellåda har ingen betydelse,

Hur är det att äga en sån grym bil?

Har läst beg-guiden och blev lite fundersam när jag läste om kattarna 12,000:- för byte ,
samt att jag har läst en mek-tips där man byter plastkulor i växellådan ,då de nöts med tiden och lådan beter sig konstigt,

det är typ sådana saker som avskräcker mig,

men annars så tycker jag att man får mkt för pengarna,

och en sådan bil börjar väl inte rasa bara för att den nått 20,000 mila gränsen

sålde min i somras hadde den i 3år, bytte bland annat kattarn för 1500kr st
köpte sportkattar, gick igenom besiktning hur lätt som helst, andra grejer som jag böt var tex vevaxelgivare, kamaxelgivare, kondensorfläkt, + lite slitdelar. Hadde gått 16" mil när jag köpte och sålde alldeles innan 20"
En grymt skön familjekombi med drag i
lyck till
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Jag köpte nya kattar till min igår, 700:- styck på biltema, sen byter jag dom själv.
Plastkulorna är det bara e34an som har problem med, inte e39an.

Du får mycke komfort för pengarna, och dom håller över lag ganska bra, även fast jag har fått byta motor i min.
Jag kommer ungefär 40mil på full tank, dvs. 70 liter, om jag bara åker i stan, när jag pendlar Uppsala - Oslo så kommer jag ungefär 65-70 mil på full tank, men då kör jag på ganska fort också.
Jaha så det behöver inte vara orginalkattar, och det där med plastkulor gällde bara e34, (smajlar som fan) =) ,,

Jonas: varför fick du byta motor, vad hände?? , (är det många som råkar ut för det)
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Jag bytte motor för att kamkedjan rasslade, det skulle kosta runt 5.000:- med alla delar + mycket jobb.
Jag fick en beg. motor för 6.000:- som gått 12.000 mil.

Jag har ingen service bok till min bil, och den har säkerligen gått längre än dom 17.000mil som står på mätarn, därför tyckte jag att det var lika bra att byta hela motorn istället för att renovera min gamla.

Jag har aldrig hört om nån annan som har varit tvungen att byta motor i sin 540 iaf. En välservad 540 går betydligt längre än 20.000mil!

Du får fråga om det är nått mer du undrar över.
Tack Jonas,

håller på och kikar på annonser just nu, kanske har turen att ngn vill byta bil, annars är det bara att vänta på att 328'an blir såld
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.