|
|
|
|---|---|
|
Vad har ni för erfarenheter av automatlådan i eran 330d/530d/535d årsmodell 2005 eller senare? Är det någon som tycker att bilen beter sig "normalt" eller har ni: * Fördröjningar på gaspådrag * Ryck när väl gasen "svarar" * Långsamma växlingar (accelerationen avtar mellan växlingarna) * Direkt svar på gasen ett kort ögonblick, sen en tvekan innan den drar iväg fullt. | |
| Min växlade lite hårt och i bland ryckte det lit ei bilen när man höll jämn hastighet runt 100. De bytte konverter och sedan växlar den silkesmjukt. Lite av ryckningarna är kvar och nu vill den ha högre tryck för att börja dra. | |
|
Så problemet har alltså flyttat på sig. Du har nu istället en bil som behöver lite tid på sig för att komma iväg och när "kraften väl greppar" så sker det med en knuff och inte sådär sileslent som du önskar? |
|
|
Har en 530d facelift ..den växlar omärkligt , men med sportläge ilagt så kan den rycka lite dirikt från ettan Annars är låden helt suverän.... |
|
| Steff99: Ja, alltså är inte heller din som den ska. Sen kan jag ge mig tusan på att om du kommer med lite rull (väjningsplikt) och sen stampar fullt så har du en liten fördröjning och sen pang! "Nya lådan" med joystick är nästintill bra men föregångaren är en katastrof. | |
| Vad är skillnaden i konsstruktion och spec mellan gamla och nya (08 - joystick) lådan? Är det helt enkelt BMW som fattat att den gamla lådan var ett aber och gjort storbyte? | |
| "Nya" lådan är även en ny konstruktion (vilket få på BMW känner till). Nya lådan kom till just därför att de hade uppenbara problem med den tidigare lådan. Den nya lådan är bättre men inte bra. Ett typiskt fel i lådan är då du kommer på rätt rull (inför väjningsplikt) och sedan ger full gas för att du vill snabbt över vägen. Bilen måste då ha en viss betänketid innan den förstår "jaha, här ska vi ge full power". När kraften väl träder in är det "pang" allt på en gång vilket ger en oerhörd påfrestning på hela drivlinan med tanke på de 580 Nm som sätter in. | |
wowwe |
Prova att nollställa lådan genom att trycka ned gaspedalen i botten och sedan slå på tändningen och hålla kvar pedalen i botten i 25 sek. Därefter kommer lådan att växla mjukt och fint och bete sig normalt. Dock så måste man göra detta typ 2ggr om året. Samma fenomen uppstår när man hämtar bilen i från verkstaden så tycker man att den senaste uppdateringen gjorde susen. På min är det bytt oljekylare med något vid konvertern vilket har eliminerat mina problem till noll. |
wowwe |
Det är fortvarande samma låda dock med modifiering kolla med BMW så får ni se. |
wowwe |
Glömde att nämna att denna typ av aut låda från GM sitter i Merca,Audi , Jaguar och bla BMW :) |
|
wowwe: Ja, tänk om det vore så enkelt som att nolla lådan. Vi är många, många som fått lådorna utbytta, konvertrar bytta och otaliga omprogrammeringar och "nollningar" utförda men problemen kvarstår. Angående BMWs egna kunskaper så är de väldigt bristfälliga. "Chefstekniker" efter chefstekniker har i uttalanden påstått att det är samma låda som enbart fått elektronisk växelspak, vilket de pinsamt fått tagit tillbaka i efterhand då de av ZF fått fakta på fötterna. Lådan är en helt annan med flertalet förändringar. Den är även "ratead" till 700 NM mot den gamla 600 Nm. |
|
|
ryck: Det flesta "fenomen" du beskriver tycks härstamma från funktioner ZF valt att ha på 6-växlade automatlådor tex: 1) När man kryper fram och stannar vid rödljus frikopplar lådan automatiskt och lägger i N läge trots att spaken står i D. När man släpper bromsen och rör gasen lägger den i växeln. Syftet är att spara bränsle vid stillastående och köer. Om man alltså snabbt trampar rejält på gasen från stillastående eller krypfart blir det en fördröjning innan växeln hinner läggas i och ett ryck i och med att växeln går i. Man kan ändra programvaran så att rycket blir mindre men då blir fördröjningen desto längre och tvärtom. Kompromiss mellan pest eller kolera. 2) Det är inte lådan som gör att bilen "bromsar in" vid växling under acceleration utan motorn som får effekten sänkt under själva växlings-ögonblicket. 1992 kom ZF med elektroniskt kontrollerad växling (sk overlap) som sänker motorns tändning (dieselmotorns inprutningstid förkortas) några millisekunder under varje växling för att öka livslängden på lådans lameller. (Samma princip som att man släpper gasen vid växling med manuell låda.) Denna dipp i motoreffekt märks normalt bara på större dieslar, V8or och V12or som ger stora vridmoment och märks främst vid växling under stort vridmoment (stort gaspådrag) på lägre motorvarv (ca 1500-2500 rpm). "Inbromsningen" vid växling fanns redan på e32/e34 med v8 som hade 5HP30. Detta är en kompromiss mellan komfort och att förlänga livslängden på lådans lameller. Man kan plocka bort dippen i programvaran (vissa mindre nogräknade trimchip gör detta) och halvera lådans livslängd. molle |
|
|
molle325: 1. Intressanta saker du kommer med. Det liknar "teori & praktik som så många gånger inte fungerar ihop". Omprogrammeringen du nämner har jag också hört talas om från en BMW verkstad. Generalagenten förnekar detta möjlighet av programmering men den sistnämndes kunskaper eller ärlighet ger jag inte mycket för. Kan inte riktigt tolka det sista i ditt första stycke "Man kan ändra programvaran så att rycket blir mindre men då blir fördröjningen desto längre och tvärtom." Om rycken blir mindre så är ju detta ett resultat efter att man har programmerat om för att uppnå en KORTARE fördröjning av den inbyggda från N till D-funktionen. Rätta mitt missförstånd. 2. Javisst är det lådan som kommenderar motorn att lätta på vridet men hela växlingsförloppet tar alldeles för lång tid. Slitagen som uppkommer som resultat av misslyckandet i punkt 1 är inte snällt emot bilen. Tekniken bakom vårt förväntade resultat är ett fatalt misslyckande. Hur de löser detta eller snarare misslyckat att lösa detta, är BMWs (ZFs) problem. |
|
|
Ska in på verkstaden till veckan ang växellådan. Problemen är precis de som beskrivs ovan, lådan har ibland som beskrivs lång betänketid men detta visar sig i regel för mig vid mjukstarter (har man oftast två yngre barn i bilen blir körningen betydligt lugnare) samt att den smårycker vid hastigheter runt 100km/h. Har haft in bilen för samma sak tidigare och fick då mjukvaran uppdaterad men detta har ej avhjälpt problemet. När jag pratade med verkstaden (Englunds bil, Luleå) tidigare i veckan så sa de att de aldrig hört talas om dessa problem tidigare och att de sålt ett antal 535d. Av det jag läser ovan verkar det som denna växellåda har haft stora problem. Bilen är inte LCI utan 272hk med "gamla" lådan. Jag behöver alltså tips och råd till vad jag ska säga till verkstaden mer än det jag redan gjort. Är det något som egentligen kan göras? Någon som har erfarenheter av liknande problematik och vad har då gjorts? // Håkan |
|
|
Det här ett absolut tabuämne inom BMW. De vill för allt i världen inte att detta ska komma till allmän kännedom och dom (generalagenten) bokstavligen skiter i dig som kund. Även om du skulle ta med dom på en provtur där det inte råder några sm helst tvivel på dessa fenomen, så dumnekar dom till att det inträffar. Aldrig mera en svensk-såld BMW! |
|
|
Bilen skall in på måndag så vi får väl se vad som händer. Annars måste jag säga att jag tycker de har varit tillmötesgående vid service/garantirep och jag har då inga klagomål att framföra. Återkommer med vad som händer... |
|
|
Felet på min visade sig vara en trasig spridare! Den gick alltså bara på 5-cyl för det mesta och nu har den klart mer kraft från botten. Programmet till lådan är också nollat och ny drar den mycket kraftfullare från botten, inte samma segdragning som det var efter konverter bytet. Var ute och drog släp med mycket tung last och då växlade den än mjukare än vid tom bil. Så för mig verkar det som att lådan är dimensionerad för att tåla hög belastning och då blir den lite lynning när man inte belastar den så hårt. Visst kunde den ha växlat mjukare, men jag föredrar att den tål en massa belastning. Efter bytet av spridare och nollning av systemet sjönk förbrukningen med 0,5-1dl/mil. |
|
| Hade tydligen ett litet läckage vid luftmängdmätaren som upptäcktes och tätades. Får se om det löser problemet?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.