AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.779

"Hjälp!" 530 diesel

Sida 1 av 2
Co
10
Corre530
530 touring
Är det nån som vet något om firman och bilen?

Länk

Borås ligger firman.

Jag åkte idag tiill borås och provkörde en 530 diesel som har rullat 26000 mil. Bilen kändes lite seg i början (automatlåda) och det tjuter (vet ej om det är från turbo) Ska det tjuta så? har ingen enfarehet när det gäller bmw dieslar. Jag skulle göra affären idag men jag sköt upp det lite tills jag får tag reda på mer information. Nån 530d ägare som kan hjälpa mig?

Tack för alla svar!
ar
114
arre_
520dA -12
automatlådan kanske är inne på sin sista vers, automatlådarna är vad jag fått höra från detta forum konstruerade för en livslängd på cirka 30 000 mil, så d e ju alltid en risk att köpa en som gått så mycket som 26 000.

87 000 känns också som ett pris som är satt alltför högt för en 99'a som gått så mycket.

/arre
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Min har gått närmare 25K. Turbon tjuter när den är kall, men tystnar efter några minuters körning, den är seg i början, men en diesel ska ju köras lite försiktigt de första milen. I full drifttemperatur är det en racer. Jag är mycket nöjd med bilen.

Vet inte om det är nån skillnad på MB-lådor och BMW-lådor, min förra bil, MB220 CDI, sålde jag när den gått 45K mil, inga konstigheter med den lådan, jag köpte den när den hade gått 28K.

Jag håller med Arre om att priset är lite högt. Men hursomhelst är det mycket bil för pengarna.
Co
10
Corre530
530 touring
Det känns också att priset är ganska saftigt, men jag får bra pris för att byta in min gamla T5. (svårt att bli av med den).

Vad tycker ni deal or no deal?

ar
114
arre_
520dA -12
gå på magkänslan, känns d rätt för dig lr inte, du har ju ändå kört bilen osv.
530d e en utomordentlig bil som garanterat kommer ge dig många glada körtimmar, dessutom är d ju smart att du blir av med din gamla svårsålda bil!

men priset är högt o den har gått långt, kanske en idé att avvakta, ganska säker på att de kommer få svårt att få den såld med det priset, de kommer att bli tvungna att sänka det förr lr senare.

/arre
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Magkänsla och en rejäl prutning. Vinterdäck och bättre sommardäck istallet för sänkt pris..?

Get är ju svårt att vänta när man är sugen...

Lycka till!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag såg att de säljer med garantier, men du har ju konsumentköplagen, Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om du vill du ha bilen och har fått ett bra mellanpris (viktigare än listpriset) mot din gamla svårsålda bil så varför inte göra ett M-test för att få bekräftat om det är några allvarligare fel på bilen. Alternativt kan du låta närmaste BMW-verkstad göra en genomgång.

Försök få säljaren att stå för testet under förutsättning att du köper bilen om det inte är några alvarligare fel på den.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Co
10
Corre530
530 touring
Tack för all hjälp och tips arre_ Garpen och mats jag kommer med mer information på onsdag, kommer att snacka med säljaren igen.

Gott nytt år

Åk och prova en annan så har du något att jämföra med, t.ex. denna är ju inte så långt borta Länk alt. Länk
Kanske skulle söka efter en -01 eller nyrare så får du facelift mm.
T.ex. denna -02

Länk

så får du ju lite mer utrustning också.
Lycka till!

Mvh Urban
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du ringt föregående ägare och förhört dig ?
Co
10
Corre530
530 touring
Ingen annan bilförsäljare har erbjudit 45000:- för min gamla 855 turbo 97. Jag vill helst byta in min volvo, den är inte lätt att bli av med den.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Det är val bara att slå till om det känns rätt, som sagt mycket bil för pengarna.

Lycka till
Co
10
Corre530
530 touring
Kan man köra lätt 45000mil med en 530d?

ar
114
arre_
520dA -12
allt beror ju på omständigheterna i det speciella fallet, en bil kan rasa efter bara 20 000 mil, allt beror ju på hur den tidigare föraren har kört bilen. har den konstant körts i stadstrafik med hundratusentals växlingar o accelerationer, eller har den körts lugnt på landet med en körningssträcka på minst 3 mil per körning.

så det finns nog inget generellt svar på den frågan. däremot tror jag att den inte "lätt" kör 45 000 mil. men den kan förmodligen, om den omsorgsfullt har skötts om.

/arre
ar
114
arre_
520dA -12
kan ju tilläggas att de flesta taxibilar (som ofta är diesel) körs ofta upp till 40-50 000 mil, dock väldigt sällan utan reparationer, väldigt ofta byts eller renoveras ju automatlådan efter 30-35 000 mil. men som sagt, finns ingen generell regel, gäller ju i första hand hur taxiföraren har skött om sin bil/motor/växellåda.

/arre
Jag har en volvo 240 -90 som har gått 40 000 mil utan några större reparationer, inte ens katalysatorn är bytt. Bara normalt underhåll, går fortfarande jättebra och drar ingen olja. Så jag är ganska säker på att 530d klarar 45 000 utan problem. Visst kan man ha otur och något rasar men det kan hända alla bilar när man minst anar det. Slå till, du kommer inte att ångra dig :)
Co
10
Corre530
530 touring
Tack för alla svar.

Det känns rätt, funderar faktist att slå till.

Mvh
Corre
Hej!

Jag menar inte att du behöver köpa en annan bil men kanske kolla på några andra så du får en liten uppfattning hur liknande bilar är...

Jag kollade snabbt på mobile och hittade endel som hade gått närmare 450.000 km, vet ju inta vad dom har gjort med bilarna då men här är några exempel:

Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh Ubbe
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Återigen min tidigare fråga som du inte svarade på..har du ringt föregående ägare..du säger det är mycket svårt att sälja din T5 men du ska inte tro det är dugg lättare att sälja en 530d..
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag håller med gto80, ring förra ägaren, jag gjorde det. Det var inte avgörande men jag kände mig lite tryggare när jag köpte den.

Sen kommer du att hitta grejor som du tycker är fel, skriv en lista och åk in till bilsäljaren och be dem fixa detta, en del går igenom en del inte. Jag fick nya bromsar bak, nya stötdämpare fram, ny LMM, ny Vevhusventilation, nya sommardäck, lite annat småfix som inte kostar skjortan att fixa men är besvärligt och störande och som aldrig blir av att fixa.

De fel som säljaren inte har visat dig, alltså funktioner som han säljer bilen på, t.ex. farthållare, är grund för garantiråtgärd under sex månader, dvs att säljaren har bevisbördan.

Generellt sett så ska man vara en jobbig kund!

Lycka till och gott nytt år
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.