AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.528

318 vs 320 vs 325 (E90)

Står i färd med att byta bil och det blir troligtvis en begagnad E90 touring. Det som jag har som krav på bilen är att den ska ha advantage, dynamic och comfortpaket, och de bilar som har det skiljer inte så mycket i pris mellan 318-325 (runt 260-280 kkr). Vad tycker ni jag ska satsa på, jag pendlar till jobbet ett par mil om dagen så jag vill helst inte att den ska dra alltför mycket men ej heller upplevas som "slö". Är det 320 jag ska satsa på?
bm
120
bmw2Dbone
325i m-sport-06
Har haft en 320i 05 E90, riktigt tråkig motor, tycker inte det skiljer så fasligt mkt i bensin förbrukning som min 325iA 05 E90 som jag har idag.
Jag hade helt klart satsat på en 325 go motor lagom häst och relativt bensinsnål.
Jag provade en 320i häromdagen. Motorkaraktäern är mycket trevlig men bilen Slööööööööö..................
Den ska tydligen dra väldigt lite bensin, men det gör min 325:a oxå och den vill Jag inte kalla slö. De extra 41hkr och 70Nm i vrid gör en oerhört stor skillnad.
318i har Jag inte provat.
Har kört 318i som lånebil, maken till slö bil har jag inte skådat! (eller jo 116i var ännu värre).

Allting är relativt.

Jag gick från en V8 med kompressor och strax över 400hk och jag valde själv mellan en 330iA och en 325i och jag tyckte att båda var slöa bilar så jag valde 325an pga. billigare inköp. Det jag saknar i både 330 och 325 är bra drag från botten!

Har själv haft en 318i E46 som pendlarbil och den tuffade på alldeles utmärkt.

Mitt bästa tips är att prova samtliga men börja med den minsta motorn.

Vad som är långsamt respektive snabbt är väldigt subjektivt och beror också väldigt mycket på ens tidigare fordon.

PS
Min 325i som är en 06, alltså 2.5-liters motorn, drar blandad körning 1.1l/mil enligt färddatorn och faktiskt också enligt egna beräkningar!
Min 325:a har 3litersmotorn och är betydligt snålare än 1,1l. jag har aldrig varit över 0,85 vid någon tankning. Normalt ligger den runt 0,78-0,82, blandat. Sen har den ett hyfsat bottendrag oxå. Men visst; allt är relativt;)
318 är som sagt slö..
Nya 320 är väl rätt ok, men inte om man är van med 6-cylindriga motorer.
Den låter som en Volvo under gaspådrag, och det är inte positivt!
Så valet är enkelt, 325. Nya 3-liters motorn ska vara trevlig säger dom som har kört den. Har inte gjort det själv än.
Det som stör mig är att det inte finns fler 6-cylindriga alternativ till 3-serien.
5-serien har ju begåvats med både 520 på 170 och 523 på 190 hk.
Glappet är dessutom stort mellan 325 och 330 inte minst prismässigt.

Keep your distance!
Min 325 -05 drar 0.82 blandad körning, har aldrig kommit högre än 0.96.

Keep your distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.