|
|
|
|---|---|
|
m3 e46 cupe - 343hk VS Maserati Ghibli 2.0 biturbo - 306hk 0-100? 0-200? någon som haft eller kört en ghibli och kan säga någon om den | |
|
Vet inte något om dess prestanda, men personligen tycker jag Maseratin är en riktigt fräck bil! Att bara ta ordet Maserati i munnen får det att vattnas:) Dessvärre tror jag BMW`n är ett "säkrare" köp av diverse anledningar. |
|
|
Min däckgubbe har en sån Maserati och den är ju riktigt frän! Men man ska nog vara beredd på en del kvlitetsproblem om man köper en sån! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
ghibli Begge mycke fina biler. Har kørt Ghiblien, samt kørt den ældre 420 V6 biturbo mycke. Jeg kan sige at Maseratien er en "aquried taste" snabb, snyg och andorlunda. Minus er jette mycke turbo lagg, og du kommer med sikkerhet at få behov af din mekaniker. På plus sidan får du en ægte italiensk superbil. Jeg skulle personligt ikke våga at satsa.... men snyg som fan er den.. |
|
|
så kvaliteten är inte så bra som den borde vara i och med att det är en Maserati? Mycket kvalitets problem? turbo lagg vad är det? Maserati=mekaniker eller hehe |
|
|
En italiensk bil kommer aldrig komma i närheten av samma kvalitet som en tysk, det är sånt man får leva med. Turbolagg betyder att den laddar väldigt sent. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Maserati är roliga, speciellt när "check engine" lampan tänds utan anledning, och styrboxen automatiskt sätter en fartspärr på 30 km/h. Ingen aning om va Ghibli är förnåt, låter som den kommer från somalia men en bekant hade en 3200GT som va, ehm, sådär kvalitetsmässigt som alla andra italienska bilar... Den ÄTER däck sa han, men det gör ju våra bilar också :) Först blev jag bara irriterad av den här tråden och speciellt när jag såg ovanstående inlägg och tänkte, vafan hur gammal är killen egentligen? Värsta forumtrollet. Men så tänkte jag att det är mycket bättre man frågar runt på forum först om bilar och hur dom funkar istället för att ringa Von Braun och göra bort sig så mycket att man aldrig vågar ringa igen. För att dra det här om turbolagg så enkelt så snabbt som möjligt kan man säga att eftersom en turbo arbetar med avgaserna för att få snurran att trycka in mer luft i motorn så tar det lite tid innan man känner av turbon när man trycker ner pedalen därav namnet lagg. Italienska bilar såsom Ferrari, Maserati, Alfa Romeo har under åren aldrig haft ett rykte om sig att ha bra kvalitét men "folk" har köpt dem ändå för att de har bra smak när det gäller design och för att det är något speciellt med italienska bilar. Många ferrariägare jag pratat med rättfärdigar sina dyra kostnader på bilarna genom att tänka: "Hallå? Det är en Ferrari, fattar du inte hur det känns att sitta i den? En speciell lukt, en speciell känsla av att ha och äga en egen F." Ferrari har bättrat på sitt rykte AVSEVÄRT genom sin 360 modell och den nya 430 är ännu bättre kvalitetsmässigt. Maserati kanske också har förbättrat sig, man kan ju alltid hoppas? Thomas H thomas@miraculix.nu Länk |
|
|
Eftersom jag är ganska sugen på en Maserati Ghibli så har jag läst lite om dom bilarna på senare tid. Några stora kvalitetsbrister verkar det inte finns på dom. Men naturligtvis kan allt hända på gamla bilar. Maserati gjorde ett rejält kvalitetsryck i början på 90-talet. Men jag tror kanske inte att man ska vänta sig någon tysk kvalitet dock. (Vad nu tysk kvalitet innebär... Bilar som rostar friskt är ju ganska tyskt nu för tiden...) Vissa haverier kan nog kosta rejält med pengar på en Maserati men det kan det göra på en BMW M3 också. Tillåter budgeten så ska man nog köpa en så sen Ghibli GT eller Ghibli CUP som möjligt. Annars så kostar ju dom tidigaste bilarna ungefär vad en fräsch senare E36 M3 betingar. Men är du intresserad av Maserati på riktigt så finns det hur mycket läsning som helst om du söker på nätet. Har man ett tyskt stenhjärta så ska man nog inte köpa en Maserati utan man måste vara öppen för den italienska själen om man ska bli en lycklig Maseratiägare. Jag vet vilken bil jag skulle välja, men det är ju jag det! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.