|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. här kommer en del frågor om m5e39 och säkert e39 överlag med. Min bil är en m5 e39 byggd 1999.01 1. följande saker har jag i min verktygslåda, vad saknar jag?, 1 varningstriangel, 1 skruvmejsel (det står w.germany på den då är den rätt gammal ju är det org? alltså det är ju en bmw org skruvmejsel men är den plockad från en tidigare modell kanske)1 polygrip, 1 bogseringsögla, 2 u-nycklar 12/13 och 8/10. 1 st insexnyckel med skruvmejsel i ena kanten (vad är den till för?) 2.Vad har knappen med en klock-symbol för funktion den sitter till vänster om 4:3 navin? 3. Den sk plånboksnyckeln i svart plast har jag ej kan man köpa en sån på bmw och vad tror ni en sån kostar? 4. Vad sitter det för regskyllthållare på bilen när den lämnade fabriken? 5. Hjullåsmuttern, var är den korrekta förvaringen för den? 6. Saknar domkraft i bilen fanns det nån sån när bilen var ny och var ska den sitta i sådana fall? 7.Jag har läst att det ska finnas en utrustningslista under passagerarstolen fram gäller det även min bil? för jag hittar ingen. 8.Vad är det egentligen som händer när man trycker in sportknappen på bilen? jag vill veta ganska exakt men inte typ vad som händer med 1or och 0 or i kretskorten men så mycket som möjligt tack. 9. Vad väger en m5e39 med låt säga halvtank, full spolatvätska, utan passagerare? 10. Vilket är bäst ha på värmen i garaget där bilen står eller stänga av? ang att det kanske torkar ut skinnet och däcken om det är för varmt? 11. Ska man ha en sk "torrboll" i bilen eller torkar den kanske ut nått? 12.Vad är den optimala stolsinställningen när man ställer av bilen ett par månader med tanke på trycket som blir mellan dom olika stolsdelarna? 13.vilket är bäst att lämna dörrarna, bagageluckan och huven öppna eller stängda stängda under avställning tänker på ventilationen i bilen? 14. Går det få bilen ren? jag tror inte det, visst den är allmän-ren men om man ska få den riktigt ren så tar det nog en livstid som idag tex jag putsade säkert i 40 min på mina verktyg i bagageluckan med autosol visst dom blev rena men om hela bilen ska bli så ren så tar det nog en evighet. Om man lämnar in bilen hos tex mrCap blir bilen som ny då? för det är så jag vill ha den, som när den lämnade bandet där i januari 1999. svara så mycket ni kan så blir jag glad!! MOA-power | |
|
en fråga till. 15. Vilka papper låg i skinn-pärmen när den levererades till kund 1999, för i min ligger det massor med andra papper som jag inte tror låg där när bilen var splitter ny. MOA-power |
|
|
En del frågor kan säkert besvaras genom att läsa manualen. Länk |
|
|
5 .i verktygslådan tror jag har haft det på 4 e39 6 donkraft finns ej till m5 dom har ett tätningskit o kompessor som liger under bagaget typ i reservhjulsbaljan 8 sportknapp gör styrningen hårdare och motorn mappar om tändningen så den svarar snbbare på gasen 9. min väger 1810kg med full tank och mig i 75kg det är vad jag kan hjälpa dig med |
|
lob |
Tjena ///Mpower Till att börja med så tror jag att ditt bilägande blir roligare om du har en mer avslappnad attityd. Att äga en M5 ska ju vara kul och inte göra dig till ett nervvrak. Några svar dock 7. Utrustningslistan kan även sitta längst fram i servicehäftet. 9. Åk till Stena eller tippen, LBC eller något annat ställe med våg och väg in bilen. Övriga viktuppgifter hittar du i bilens tekniska spec. 10. Det viktigaste i garaget är att det inte är onödigt fuktigt. Kallt eller varmt spelar ingen roll för längre förvaring. Använder du bilen under vintern och kör in i ett varmt garage uppstår dock kondens och fukt. 11. Det viktigaste är att det inte sitter en torrboll bakom ratten. Speciellt om du har passagerare med dig. 12. Stolsinställningarna spelar enl min mening ingen som helst roll så länge du inte förvarar något i dem, t ex däck eller annat, under en längre tid 13. Finns det ingen fukt i bilen när du ställer in den finns det väl ingen anledning att ha nåt öppet. Med tanke på hur mycket damm som samlas på utsidan är det väl snarare att rekomndera att stänga 14. Frågan är vad du ska ha bilen till. Att putsa eller att använda. Om du ska ha bilen så ren som när den lämnade bandet 1999 föreslår jag att du sedan konserverar hela bilen. En M5 skall vårdas och användas inte bli en orsak till ett nervöst sammanbrott för lite smuts i nån skarv du lyckats hitta i en sprängskiss. Jag tror att du får ett roligare bilägande om du intar ett mindre neurotiskt förhållande till din bil. //lars Länk |
|
3. Går att köpa på BMW. Vet ej kostnaden. 4. Inga regskylthållare finns på bilen från fabrik. Jag har sett ett servicemeddelande om att det INTE skall monteras någon skylthållare fram. Kommer dock inte ihåg anledningen och trots det sitter det en på min E60 som monterades av den tyske ÅF jag köpte bilen av, 5. I verktygslådan. Åtminstonde på vanliga E39 7. Tror det bara gäller äldre bilar. På fyra undersökta av årgång nyare än -00 har jag endast hittat en lapp med chassinummer och vilken klädsel som bilen skall ha. Ibland finns det i först uppslaget på servicboken annars kan BMW ta fram det åt dig. 10. Torrt är det viktiga. Varmt, c:a 18 grader bra för att du ska må bra när du besöker bilen, polerar och torrstyr den. 11. Torrboll är onödigt om du har ett torrt garage, annars är den förtäfflig att suga ut fukten. Och som tidigare sagt, definitivt inga torrbollar bakom ratten. 12. Spelar ingen roll så länge du inte förvarar tyngre föremål på dem. 13. Lämna dörrar och luckor på glänt så spar du gummilisterna och bibehåller tystnaden i bilen nåt år längre. Jag förutsätter att du har ett dammfritt garage alternativt ett mjukt överdrag som skyddar mot dammet. 14. Fortsätt att rengöra bitarna själv och återställ dem till sin forna glans vartefter du har tid, lust och ambition. Kör du inte i salt bibehålls det rena skicket länge. Sedan det viktigaste, använd bilen för det är det den är till för. En perfekt bil i ett garage är inte något större nöje, vare sig det är en 316 eller en M5. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Känner igen frågeställningarna från när M5'an var färsk i garaget ;) 3: När jag köpte en nyckel till min fd. 325 på BMW så kostade den runt 300:- så en plånboksnyckel kostar nog knappast mycket mer iallafall.. 5: den bästa platsen är nog i fickan eller liknande, annars så finns det djupa hål i plastpanelerna under bagagerums golvets klädsel som passar bra till dessa nycklar, brukar använda dessa hål när jag åker låångt hemifrån.. 8: "Servotronic" funktionen som gör styrningen lätt vid låga farter och något tyngre vid höga farter slås av och "högfartsläget" är alltid på, dvs. styrningen är alltid lite trögare(min uppfatnning av styrfunktionen vid jämförelse med min förra 540), gasreglaget får en annan reglerings kurva, från att var linjär (utan Sport) till att reglera gasspjället med mera högkonjunktur redan från lite gaspådrag(tänk börsdiagram :) 9: kolla på www.vv.se och leta efter vågstationer, hittade en våg i närheten där jag bor när jag renoverade min husvagn och ville väga den efter. bara att köra upp på en platta så ser man vikten på en display på en stolpe brevid. 13: Stängdörrarna för böveln ;) då slipper du dammtorka och dammsuga bilen i onödan på våren. 14: Vill du ha nybils känsla så blir du nog besviken på mrCap och liknande, det är nog bara att rengöra själv så gott det går som gäller. Vet precis vad du är ute efter och enda sättet är att göra jobbet själv(om du inte har obegränsat med pengar), det ingår inte att rengöra och putsa under instrumentbrädan, hjulhusen, bakom strålkastarna, nedre motorblocket m.m. när man lämnar in hos rekonditioneraren. Ta reda på och lär dig hur man renoverar/fräschar upp olika material och ha det som "hobby" så blir nog pärlan kanon till slut. Ha ett underbart M5 liv :)) |
|
|
Tackj för alla svar. Ja jag vet att jag har en väldigt, som nån skrev ett neuvrotiskt förhållande till min bil men det är väl nyhetens behag och jag njuter verkligen av att ligga och putsa på nån liten mutter som jag har hittat på en sprängskiss som ingen någonsin kommer att se, och det är verkligen min hobby. Min ekonomi är ju egentligen inte gjord för att köra m5 men jag ser det lite som, jaha nu har jag 200 kr över så nu tankar jag i 15 liter bensin och har superkul i en timme, sen får jag helt enkelt putsa på min "investering" speciellt nu under vintern men sen under sommarn då blir det mera åka av, gott nytt år alla autopower användare!!!!! och imorgon fyller bettan 9 år wow snart 2 siffrigt MOA-power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.