AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
681

Kontrollera historik

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Läste en tråd om en mätarskruvad 528:(Länk
Och undrar nu, hur skall jag kolla att min nuvarande bil är ärlig?
Några bra tips?
Samt hur kontrollerar jag mätarställningen på den E30 jag är intresserad av?
Speciellt då bilen har gått misstänkt lite (600 mil/år i genomsnitt)

M.v.h
Bjerser

BMW - over 300 (s)miles/hour
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Historiken på en E30 är väl knappast intressant, såvida du inte köper en specialmodell som t.ex. M3 eller en Alpina modell. När du har att göra med en så gammal bil är skicket det absolut viktigaste.

Men historiken kontrollerar man genom att vända sig till BMW och begära ut förteckning över garantireparationer med mera. Kontrollera datum och mätarställningar mot S-bok. Ring gamla ägare och prata med dem, kontrollera datum och mätarställningar osv. Ring upp gamla verkstäder som finns med i S-boken, hör med dem, se om de har servat bilen vid angivet datum och km-ställning. Kontrollera datumen som finns skrivna i s-boken inte sammanfaller med en söndag eller annan röd dag osv.

__
Bilblogg:
Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tack för det snabba svaret!

Om en bil påstås ha gått 10400 mil och är drygt 15 år gammal, och givetvis kostar därefter. Så vill man givetvis veta att bilen inte gått drygt 30, då kan man lika gärna köpa en annan som gått 30 för betydligt billigare peng.
Båda kan vara i mycket bra skick...

//Bjersér
BMW - over 300 (s)miles/hour
lob
Man blir ju alldeles nojig av allt det här med historik. Jag är förmodligen en loser när det gäller bilaffärer. Kommer inte ihåg senast jag bestämde att jag skulle köpa bil. Det har varit tillfälligheter och stundens ingivelse för det mesta. Det är likadant vad jag än köper. Jag hatar att shoppa (stavas det så ? Jag gör det så sällan) Men ser jag nåt jag vill ha så köper jag det och går på magkänsla. Min nuvarande 530 iM -02 var ett sånt exempel. Visserligen känner jag personen jag köpte bilen av och vet att det är en seriös bilhandlare men jag har, delvis på grund av trådar som denna, börjat kolla upp historiken på min. Av bilens skick och samtal med tidigare ägare finns det ingen anledning att tvivla men vindrutan och lyktglasen kanske är väl "sprayade" med tanke på milen. Även växelspaksknoppen kan, om man är misstänksam, te sig väl sliten. Men va fan.... Bilen är i absolut toppskick, går som en klocka, spinner som en katt, älskar mig för den jag är. Vad mer kan man begära. Sensmoral: Känns det rätt och bilen är i bra skick och allt funkar som det ska samt att du själv vårdar bilen som den förtjänar så kommer ni få en lycklig relation.

Lite off topic men ändå

//lars

Länk
lob
Ser att jeg blev lite euforisk i inlägget ovan. Det är klart att en E30 med 600 mil om året ter sig lite misstänksamt om den inte varit avställd el dyl. Men om det du har framför ögonen enl din mening är värt pengarna du lägger och avsikten inte är att tjäna pengar på den (att som amatör köpa beg bil för att köra några år och sen sälja till samma eller högre pris är få förunnat) så är det bara att handla.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.