AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.324

Riktigt konstigt fel på en 320i. Känns som 20hk under huven ibland!

Min bil är en BMW 320i -94 och jag har fått ett riktigt konstigt problem. Ska försöka beskriva det så gott jag kan.

Bilen har gått hur bra som helst fram till för ca 2 månader sen då den helt plötsligt började rycka (inte rök utan "stanna-gå-stanna"), sedan gick den kanon bra igen. Så höll den på lite då och då. Nu däremot så går den jätte bra (kan gå uppåt 20 mil utan problem) men sedan så kan den helt plötsligt börja rycka och små dö, sedan dör den gång på gång fram till dess att den börjar gå igen, men då går den riktigt dåligt, orkar knappt någonting och går inte att köra med över 80 (och då är det nedför, i uppförsbacke så går det i max 40km/h). Försöker jag varva över 2400 varv så dör den och kommer igång igen vid 2200 varv (som en varvtalsreglator). Sedan går bilen dåligt fram tills dess att jag stänger av den och låter den stå tills den blir ritigt kall (ca en dag) och när jag sedan startar den så går den bra igen.

Har testat att byta följande saker:
* Bränslefilter
* Tändstift
* Olja med filter

Samt testat bränslepumpen på verkstad.

Har någon råkat ut för något liknande? Vad kan det vara?

Extramt tacksam för svar och hjälp!

Stora problem med min bil...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Glappkontakt någonstans. Kollat tändkablarna? Jordflätan?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om bränslepumpen är ok, skulle jag gissa på att kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren kanske är på väg att ge upp. Gör en diagnos och läs av ev. lagrade felkoder.
Tusen tack för svar!

Har inte kollat varken jordflätan eller tändkablarna. Det konstiga är bara att det blir ett så exakt fel varje gång. Att den lägger av vid precis 2400 varv. Något annat som är så konstigt är att det inte finns något samband med hur felet uppstår, det är varken när man kör hårt eller när jag kryper fram. Felet bara kommer.

Ang felkoder så var det helt tomt när jag lämnade in den på verkstad.

Känns som ett helt hopplöst problem

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns lite info ang. ett fall där inga felkoder lagrats där det slutligen visade sig vara vevaxelgivaren: Länk
Tror även att fel på kamaxelgivaren kan uppstå utan felkoder. Hasso har skrivit utförligt om det i någon tråd jag inte hittar just nu. Det är i alla fall bevisat att dessa givare kan dö en långsam död, d.v.s inte bara tvärt upphöra att fungera. Kanske värt att mäta upp resistansen i dessa pulsgivare.
Ska se om jag kan komma in med den på verkstad nu nästa vecka. Kan det vara något annat tro? vad kostar det att byta en vevaxelgivare och är det svårt att byta?

Någon som vet vart kamaxelgivaren sitter? är den svår att byta?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte om du har en M50 eller M52 motor. Är det en sen -94 är det M52. Så här sitter resp. givare på M52:an.
Kamaxelgivaren Pos.17: Länk
Vevaxelgivaren Pos.9: Länk

Själva givarbytet är nog en åtkomlighetsfråga. Hur den sitter fast är inte något avancerat.
Hursomhelst avvakta en diagnos som kanske kan tala om vad som är fel.

På min förra bil (523iA) gick vajern till antispinnkontrollen sönder, det var endast en tråd som gick av vilket fick till följd att vajern kärvade och motorn ströps hela tiden, vid full gas kom jag upp i 35-40 km/h.
Kanske inte så troligt att det är samma fel på din eftersom ditt kommer och går men värt att kolla upp (om du nu har antispinn förstås)

...................Mattias....................
ar
39
aronlidstrom
520d E61 -08
Det kan inte helt enkelt var kondens i tanken?
Haft problem med min med, körde en "k-spritbehandling" så löste de sig.
Hej alla glada. Jag har ett liknande problem. Bilen jag har är en 328i 2000. Den kan helt plötsligt tappa kraft, då känns den som en trött moped. Den kan även vara omöjlig att starta på första startförsöket. Har precis fått felkoderna avlästa : tabell 15 kod 41 ochE4. Kod 15=VANOS solenoid, intake och E4=Oxygen sensor adaption limit.Cyl#4-6. Är det någon som kan tyda felkoderna?

Med vänliga mekarhälsningar
ar
39
aronlidstrom
520d E61 -08
E4 låter som de e nåt problem med lambdan.
Ber om ursäkt, jag skrev fel. Det skulle vara tabell:15 och felkoderna 41 och E4. Där 41=camshaft sensor.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En trasig kamaxellägesgivare (41). Inte helt ovanligt. E4 troligen ett följdfel.
Pos.5 eller pos. 18:Länk
Felkoden brukar ange vilken tror jag.
Jag tackar.

Finns det något sätt att mäta kammaxelgivarna , så man kan finna den felaktiga?
Var och köpte kamaxelgivaren till insugskammen, monterade den och raderade felkoderna.Gullklimpen går nu om möjligt ännu skönare än när hon köptes. Tack än en gång för all hjälp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.