|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hur är H&R kittet där det är ställbara coilovers fram och ställbara dämpare och separata fjädrar bak på gatan? | |
|
H&R finns i flera olika varianter, ett ringen, Clubsport och dessutom finns ett par steg beroende på hur mycket man vill lägga. Men jag tror att H&R hör till de bättre i branchen... /// Viktor |
|
|
Jag har ett H&R kit med coilovers fram och separata dämpare och fjädrar med ställbar funktion på den undre fjädertalriken. Vet inte vad kittet heter, kanske ställbart kit, tror det står så på kvittot. (Kostade ca 13-14000kr för 3 år sedan). Personligen tycker jag att det fungerar aldeles utmärkt. Nu har jag ju min bil i stort bara till för att köra på bana, så den har ju lite andra modifieringar också, men det är ju fortfarande en gatbil. Visst blir det lite stötigt med sänkningen i botten och R-däck, men det är inte hopplöst hårt. Skulle man köra med vanliga däck så tror jag inte det är så värt farligt ens för en tjejen om hon vill hänga med. Jag skulle nog vända lite på det och säga att de fungerar bra på gatan men är kanske aningens mjuka på banan istället. MVH Richard |
|
|
oFFkeFF Det är inte r&t utan "riktiga". |
|
|
Ryk, trevligt värre :) Kommer ta ut bilen helt standard på bana först innan jag ger mig på såna modifieringar. Sen kan du ju säga till när du vill sälja dem billigt till mig ;) |
|
|
Det gör du rätt i. Kommer nog behålla den ett tag då det är min och pappas tredjebil som vi mest har för banåkning och kommer inte ha råd att gradera upp oss på ett tag skulle jag tro. Kör själv 330xd och 120d medan pappa kör 530d ch 130i och nu delar vi på m3 som banbil som jag hade innnan jag köpte 330xd |
|
|
Egentligen lurar jag bara mig själv ett tag längre, vet att det kommer bli av förr eller senare iaf, bara det att jag försöker fixa så det blir lite senare så man inte dödar ekonomin helt. Vill att vintern ska ta slut nu, 18'e april blir det premiär på sviestad, sen blir de mantorp med bmwsc, tycker det känns alldeles för långt bort... |
|
|
oFFkeFF Jomen ibland kan det vara bra att lura sig själv ett tag, har själv gjort det i flera omgångar :-) Mantorp kommer jag säkerligen vara med på också. Eventuellt som instruktör om det behövs |
|
|
Skickade svar för fort. Fortsättnig: Om jag kör isom nstruktör kan du få åka med mig och sedan kan jag köra din bil om du vill med dig i passagerarsätet så får du känna om det är någon skillnad ;-) Självklart kan jag åka med dig också om du vill ha feedback. Men jag ska se om jag kan och om dom vill ha mer instruktörer innan jag lovar något |
|
|
Skillnaden mellan standard och öhlins/riktig dämpning brukar vara rätt stor, aggressiva hjulvinklar likaså. Det har jag testat i andra bilar :) Åka med, och få feedback är alltid kul och välkommet, så mer än gärna om du kan och har tid. tror dock jag vet vad jag kommer behöva öva mest för att inte sumpa varvtiderna ;) |
|
|
Visst sitter mycket i chassi, hjulupphängning, bromsar och däck, men det är till slutt upp till föraren om det ska gå fort eller inte. Jag åkte Ring taxi med Sabina för något år sedan, hon kör en stor tung standard M5:a, men det är nog inte många som hänger på henne ändå. Vad jag vill säga är att en E46 M3 går att köra riktigt snabbt även original, om man kan köra! Man behöver inte ruinera sig för att vara snabbast. Skulle till och med vilja gå så långt att säga att däck och bromsar är viktigare uppgraderingar på en E46 M3 än Öhlins dämpare. men viktigast av allt är utbildninga av föraren. Men visst är det ballt med Öhlins dämpare, det skulle även jag vilja ha, trotts att jag inte är ett proffs på att köra. Dubbelmoral? NJA, det är alltid kul att köpa grejer till bilen, även om det kanske inte är just det som behövs. /Richard |
|
|
z3mpower Absolut är öhlins overkill för vanliga som oss. Hade dom på min förra bil och flyttade med dom över till denna. Bromsar har jag uppgraderat till performance frictionskivor runt om och porsche fyrkolvsok fram, så det fungerar bra tycker jag. Däck kör jag MPSC och det går inte att hitta bättre mig veterligen som man får ha på dom flesta träffar då slicks oftast är förbjudet. Visst hänger det mest på föraren, Rickard göransson kör min bil 6 tiondelar snabbare pär varv på gelleråsen än mig så visst finns det tid att tjäna på att öva mer |
|
|
Klart det går att åka fort standard, men för att åka riktigt fort måste chassit med. Sen kanske man inte behöver köpa värsta öhlinarna för det. Bromsar och däck räknar jag till chassit ;) Åkte ringtaxi i somras och det går ju fort med riktigt kompetenta förare, dock vet jag hur mycket fortare det går i en riktig racebil som är lättad med en racesetup i chassit. Sen har jag själv tävlat i flera år med tvåhjulingar, och vet vilken skillnad det blir om man har ett väl inställt chassi där, för både grepp och känsla. |
|
|
6 tiondelar efter Rickard G är väl ändå en väldigt respektabel tid? Vad ska man dunka runt en m3'a på för tid på gelleråsen? |
|
|
Måste hålla med oFFkeFF, bara 6 tiondelar efter Rickard behöver man inte vara ledsen för, då vet du nog hur man kör, något som inte alltid framgår så klart när man läser inlägg. Många vill tro att de är betydligt bättre än de är. Ja, ja har man redan prylarna så vore det väl dumt att inte använda dem. Mitt inlägg riktade mig väl mer till oFFkeFF som funderar på att köpa grejor till en rätt så kompetent bil. Nu visste jag inte heller att han redan var raceförare även om det vara på en skrevraket. Då är det klart att förutsättningarna flyttats fram lite. Tyvärr lär jag inte träffa någon av er på Mantorp då jag får en unge runt de dagarna men kanske på någon banträff senare på året. /Richard |
|
|
z3mpower Jag håller faktiskt med i det mesta du skriver här, många tror dom kan köra mycket bättre än dom kan. Men det är väl inte för intet som 96% av svenka män tycker dom är en bättre chauför än medel. Jag får gratulera till planerad nedkomst :-) Jag fick själv barn för två sommrar sedan och missade en del banmöten då men det kan jag lova att det var värt ;-) oFFkeFF Jo det är väl gasnaka bra skulle jag tro, kör man mycket snabbare kan man nog se fram mot en rejskarriär ;-) Men det ska tilläggas att det är väldigt stor skillnad på att köra några varv snabbt på mer eller mindre tom bana och sedan jämföra med riktig rejsing då det inte räcker med att bara vara snabb utan man måste vara taktisk mm. mm. |
|
|
Så snabb som ryk eller Rickard G är jag nog inte, alldeles för lite erfarenhet av bilracing för det, farten finns väl kanske där, men inte kontrollen. Mer eller mindre bara kört med impreza på bana, och den är/var mycket lättare att kontrollera än m3'an iaf, där gick det att vara digital på gasen och man fick provocera den hårt för att göra bort sig. Iofs ska det väl gå att hitta balansen i m3'an också :) Men grunden är väl densamma som inom hojracingen, lägg stålar på soppa och däck och så många varv du har råd med. Problemet med standardhojar och bilar, även om det är modellen värstingar är att de oftast är för mjuka i fjädrar och dämpar för lite när de väl pressas på banan. Kan man inte köra snabba varv behöver man ju inte lära sig taktiken heller, inom hojracing är det oftast taktiken att vara snabbast överallt som gäller för att folk inte ska kunna köra om, även om det såklart finns lite knep där också. Men är man 2 sekunder långsammare per varv hjälper ju ingen taktik ändå. Grattis till framtida knodden, min landade sommaren 2006, en av anledningarna att hojkarriären fått läggas åt sidan, förutom skadorna då.. |
|
|
Jag måste väl erkänna att vi fick en dotter redan 2005, så nr 2. känns kanske inte fullt lika spännande. Men tack för omtanken. Med ett barn försvann dock nästan all fritid, åtminstone den under dagtis, en gissning är att man inte får mer med två. Tur då att ett leende kan få en att glömma bilhobby för en stund. Summerar man detta så missar jag Mantorp, den bana jag kan bäst + att jag inte hinner arrangera BMW Spring Break i år, så vi får väl se hur den träffen blir. Till den ljusa sidan hör att man kanske till slut kommer att åka på Knutan träffen. /Richard |
|
|
Man får ju nöja sig med det man har tid och råd att leka med, bara man får åka fort några dagar/helger per år så är man ju rätt så nöjd iaf :) Jag var på racebanan 14 dagar efter min grabb kom, dock som mekaniker istället. Så det går ju om man vill och har en snäll sambo ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.