AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.283

väghållningssats för bankörning

Sida 1 av 2
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Vill ha lite råd och höra om era erfarenheter.
Är ute efter ett väghållningssats/paket för bankörning.
Ska vara ställbart som ex. Bilsten PSS 9.
Den ska till 95% gå på bana och vara anpassad för det och den ska även gå att besiktiga hos SBP.
Max pris har jag inte satt ännu, men runt 20,000 kr kanske.

G3kkOM3
Hej.. Har beställt ett KW V3 inox, 1450 euro från tyskland. ska vara ett av de bästa sägs det. ! alla möjiga inställningar på det !
Su
58
Sunn
M3E30 -90
M3 CSL -04
535d -06
De flesta jag pratat med är inte nöjda med sitt PSS9. Själv har jag kört Intrax RSA på bana under året och är mycket nöjd. Det går att bygga på benen med fler inställningsmöjligheter efter hand om så önskas.

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
När vi pratar bana. Finns det några spec hjulvinklar som passar e46 m3'an på banan?
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Hotte:
Det framgår inte vad du har för bil. I vilket fall så kör jag med PSS9 på min M3 E46. För min del så funkar PSS9 perfekt, men jag kör 95% på gata och
5% på bana. Tyvärr är PSS9 lite för mjukt för bana, i hårdaste läget på damparna så orkar inte fjädrana med. Med resultatet att fjädringen packar ihop sig. Man kan dock byta till hårdare fjädrar, vilket är vanligt i banåkarkretsar.
Ett tips är att ta kontakt med Millway.se el sötdämparexperten, dom kan det här med väghållning på sina fem...
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
oFFkeFF:
För bankörningen så krävs det mycket camber. På std bil så kan man endast ställa ca. - 1,8 grader fram. Jag fick tipset Fram: max camber samt något toe out. Bak: något mindre camber än fram samt std toe.

Jag kör nu med camberplatter från millway. Detta gör att jag kan köra med drygt -3,5 grader camber på bana.
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Bilen som det ska sitta på är en M3 e36 sedan från -96.
Den kommer även att lättas lite under de närmaste året och målet är då
ca. 1300kg.

Har varit i kontackt med bland annat FORZA och fått lite förslag.
Har också hört några som säger att PSS9 är lite för mjukt men att inställnings möjligheterna är bra.

Finns ju "PSS9 Clubsport " som ska vara hårdare, är det någon som testat dom?

Intrax är ju också ett alternativ, jag har inte hört något negativt från någon som har kört med dessa, vad är det för pris på dom och vart kan man köpa?

tr
259
triss
m3 -96 racebil
Om den ska gå på bana till 95% så tycker jag du ska hoppa över allt vad gatdämpare heter och satsa på ordentliga grejor direkt. Bilstein har en racingdämpare som kostar runt 20k för ett kit, antagligen utan fjädrar iofs...
Intrax är säkert ett klokt alternativ också.
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Triss

Vart kan jag handla det?

tr
259
triss
m3 -96 racebil
Bilstein-kitet: Forza, KH Motorsport, GA Lindberg....
Intrax vet jag inte riktigt var man köper. Blir nog till att beställa direkt från dem isf..
Su
58
Sunn
M3E30 -90
M3 CSL -04
535d -06
Intrax kan du köpa av SCM Engineering i Halmstad www.scm-enginnering.se.

Su
58
Sunn
M3E30 -90
M3 CSL -04
535d -06
Inte ett rätt i adressen... ska vara www.scm-engineering.se och inget annat :)

ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Tack för hjälpen.

Har skickat ett mail till både Forza och SCM Engineering, får se vad jag får för svar.

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Någon som provat H&R kit (vet ej vad den heter, men det är ställbara coilovers fram och ställbara dämpare och separata fjädrar bak).

Jag har en E36 M3 -93 med denna uppsättning, där dämparna är sänkta i stort sett botten, men jag tycker att dämparna/fjädrarna bak är lite för mjuka, vad ska man byta till då?
Ska väl tillägga att jag kör ca 90% bana och 10% till och från bana.
Bilen fungerar väl ganska bra ut efter mina kunskaper, bortsett att baken slår igenom vid stora sänkor.
Övrigt som är gjort på bilen är:
* Porsche bromsar (Brembo 4-kolvsok) fram och bak, med E46 M3 skivor, PFC belägg och stålomspunna slangar.
* Samtliga bussningar bytta mot Powerflex
* Staget nertill bak är ställbart
* Topplagringen fram är bytt till en -96:a och vända så höger sitter på vänster sida och vise versa.
* Fjöderbenstag fram och bak
* Avon ZZR däck

Har funderat på att byta till grövre krängningshämmare, jag vet att det kommer att minska krängningarna, men hjälper det även till att minska genomslagen - problemet ovan med fjädrarna.
Några bra förslag på krängningshämmare, vad de kostar och vart man kan köpa dem.

/Richard
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Den (lilla) erfarenhet jag har av H&R, KW och liknande "kit" är att de är alldeles för mjuka för enbart bankörning, däremot är de ett bra alternativ till de som mestadels åker på gata men drar ett par varv på Knutan varje år.

Intrax och Bilstein har vettiga grejor men också gatanpassade prylar, det gäller att välja rätt.
Mycket nöjd med de Intrax grejorna jag har på nöjesbilen.

Kan rekommendera Per på www.scm-engineering.se, hälsa ifrån mig :-)

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Öhlins Road and track har funkat rätt bra på några polares bilar.
Sen har de lite värre modeller som klår det mesta, men då pratar vi 40-60kkr eller mer.
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Köp Bilstein Grupp-N.

///vh Peter
Na
36
NallePuh
Z3 M Coupe -98
Är det någon som har erfarenheter av coilovers från Ground Control eller TCK (TC Kline) ?
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Har tagit ett beslut och beställt Intrax RS.

Får se i sommar om det var rätt val, tack alla för hjälpen.
oFFkeFF
Somsagt topplagringar så du kan ställa camber är en bra investering. Jag kör med öhlins justerbara dämpare och -4 grader fram och kring -3 bak. Lite toeout fram och rak eller lite toein bak. Hur mycket camber du ska ha beror både på körstil och vilka däck du har men jag är väldigt nöjd med våra instälningar nu.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
ryk, kör du R&T eller värstingarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.