AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.468

m5 motor i e30ix kaross...

jo
12
joppis
325ix turbo
hej jag funderar på att hiva i en m5 3,8 -95:a motor i ne e30ix..
någon som vet om jag kan använda ix tråget, om lådan passar bolt on.

jag funderar på att köra m5 org sprut, hur mycket behövs byggas om lr räcker de i princip att bara byta boxar???????????????

mvh jesper
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

M20 tråget passar nog inte så bra, inte lådan mot motorn heller.

Sprutet behöver du inte bygga om, bara se till att du får med kabelhärva samt styrbox/boxar.

Får göra om lite på motorkontakten men det är inga större problem.

chippa styrboxen samtidigt så går den som den ska sen direkt.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Frågan är om fördelningslådan är byggd för 400Nm? Tvivelaktigt.
jo
12
joppis
325ix turbo
inga problem me fördelningslådan.. jag vet att tråget kan bli lite problematiskt, men vad e de som skiljer på lådan??

behövers bara kabelhärvan på motorn???
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
om du ska med en annan maskin annvänd isf en s50 snurra. Även det en heldel jobb men mkt lättare samt det är ett par innan som har byggt sådana bilar.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Glöm det! S38 i en iX blir kolossalt grylligt. Som Pelle säger så är S50 ett betydligt bättre alternativ, den passar iaf mot lådan utan problem (samma bultmönster). Tråget måste specialbyggas i vilket fall. Komplett sprut och kabelhärva, databoxar etc måste givetvis hör till motorn som skall användas. På S38 går en varvspärr i om man inte ger boxen hastighetssignal på rätt ställe. Därför brukar de flesta köpa ett chip där den säkerhetsfunktionen är borttagen. Varken S38 eller S50 snackar samma språk som E30 varvräknare.
Och oavsett vilken av dessa två motorer man väljer kommer framdiffen att skita på sej per omgående. Därför har jag lagt ner mitt iX+S50 projekt. Blir en vanlig M52B28 istället.
Nån dag.
Kanske... =)

---
Going sideways.
jo
12
joppis
325ix turbo
okej, då blir de ett dta istället...framdiffen är förstärkt,, någon som ver om de går att få tagi starkare fårdelningslådor???
lr om de går å ta ifrån en sierra cossie 4*4
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Kan ju säja att cossiens grejer är i princip samma skit håller ju knappt för orginal effekten i cossie 220hk
jo
12
joppis
325ix turbo
jag har byggt en cossie som jag bromsade till 648hk
och jag körde med orginal fördelningslåda osh bara förstärkta diff hus
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Ring till den här och kolla han kan ha grejor kvar
Länk

628csi
bromsade du 648hk på en 4x4 cossie?!?!?!? jävligt imponerad isåfall. med orginal fram diff? vad fan är förstärkt? quife? sellholm? för hur förtärker du annars en diff? vilket märke på drev. m,m?
jo
12
joppis
325ix turbo
de som går att diffarna rasar å pga veka diff hus.. så jag svetsade 10mm förstärkningar på diff huset och fräste ett nytt diff hus lock i 30mm alu.

byggde bara ett nytt lock på bakdiffen.

de funka fint..
hur länge då? körde du med 648hk eller ställde ner det på gatan? samma med låda? hur fan höll den? den börjar ju balla ur mot 400hk samma med fram diff... jävligt imponerande iallafall... tack för ditt svar. MVH
jo
12
joppis
325ix turbo
de höll..l jag kärde med nästan 500 på gatan och ja då 648hk på cfp..
låda körde jag org och quifi diffarna håller om man förstärker hus/lock.
fredrik lundqvist kör med likadana hus, och han brommsade 765hk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Ja och hur många diffar har inte han kört i sank då

jag har iaf sett en framdiff gått åt i V-ås

Henke
M som i Motor
jo
12
joppis
325ix turbo
hehe joo de e sant.. men han plågar ju grejerna ordentligt också...

(min gammla går också i v-ås nu)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är växellådan och inte fördelningslådan som pajar på Cossy som jag förstått, men de sitter i samma hus. Inte som på iX där de har separata hus.

Fördelningslådan på iX och Cossy är likadana, fabrikatet är Ferguson och de konstruerades för en bil som hette Jensen Interceptor och skulle klara en 440 Magnum motor. De håller om de är friska!

Hoppas du får framdiffen att hålla för då lär det bli en skojig bil! Om än klart framtung...

---
Going sideways.
cossie har allt separata hus också......:)
tänkte fel..... det har den inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.