AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.253

Knak i framvagn, inte krängningshämmarstag...

ho
58
holmgren_r
320 i M -06
Individual lemansblåmet.
Har ett oljud i framvagnen på min 525a 01 13t mil. Om man backar sakta, sedan bromsar, knackar det till någonstans i fram. Kör man sedan framåt och bromsar, kommer det igen. Om man därefter kör framåt igen och bromsar låter det inget.

Alltså bara tillfället mellan back- fram.... och fram- back.

Obs. Har bytt krängningshämmarstag så dom är det inte...

Tacksam för svar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan vara bromsbeläggen eller styrstiften i okens flytande upphängning som glappar. Ev. sliten spindelled eller casterstagsbussning
ho
58
holmgren_r
320 i M -06
Individual lemansblåmet.
Om det skulle visa sig vara glapp i någon bussning, länkarm... Vad heter dom då på mekonomen alt. biltema.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bakre nedre länkarm Pos. 11 Länk
Det är benämningen på Mekonomen. Länkarmen är komplett med bussning och spindelled och kostar 1369:-
Här kan du köpa Vaico länkarmar för 895:- Länk
Efter byte kan det löna sig med en hjulinställning.
ho
58
holmgren_r
320 i M -06
Individual lemansblåmet.
Det kan väl inte skada o byta oavsett. Har ju gått 13 nu, och stab.stag har jag redan bytt så dom andra lär väl komma snart. Satt o kolla på biltema, vilket är det som är "bakre nedre" där??

Jätte tack för hjälpen...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Heter länkarm främre hn (höger nedre) eller främre vn (vänster nedre) Art.nr 72-969 och 72-970. Priset 499:-
Men kolla var glappet finns. Är det spindelleden som är glapp kan det lika gärna vara någon av de övre länkarmarna. Kan t.o.m vara någon styrled. Är det länge sedan den besiktades?
Byt inget som är helt är mitt råd. Du åker på en hjulinställning om du skall få det riktigt ok efter byte. Min förra Merca bytte jag en styrled vid 26´ mil och första länkarmen vid 35´ så det kan gå länge än.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.