|
|
|
|---|---|
Niklas.Ncn |
Hejsan. Jag är en kille som bor i Gbg som skulle vilja ha lite hjälp med att Hitta en Bmw 840-850. Vad ska man tänka på? Vilken rekomenderar ni? Vad ska man ge för en 840-850 från 92-94? Ska jag köpa en i Sverige eller i Tyskland? Ni som har erfarenhet av en sån här bil kan la vara så snälla och hjälpa mig. Hade tänkt att köpa en innan den närmsta tiden Tack på förhand hälsningar Niklas |
Donk |
Pratade med en bilmekaniker och han avrådde starkt att köpa en 840 el 850, Om du inte har mängder av pengar på reparationskontot vill säga. Allting som går sönder kostar massor, både i delar och tid. Har aldrig ägt någon själv så jag har ingen personlig erfarenhet, bara hört vad andra sagt. Dessa har dock stor erfarenhet av att jobba med BMW. Om man ändå vill ha en så är väl en 840 att rekommendera framför 850, som tydligen skall dras med diverse svårfixade och dyra elproblem i motorn och som kostar mer i allt utom i inköp kanske. Det är nog idé att lägga rätt mycket pengar i inköp och hitta en så pass ny och med så lite mil som möjligt för att i största mån undvika reparationer. På en bil som är 10 år och äldre börjar de stora repationerna komma som stötdämparbyte, avgassystem mm mm. Dokumentation är extremt viktigt på en sådan här bil, kan ofta vara omöjligt att se om den gått 10000 el 30000 mil. Service är ju förstås ett krav. Låt någon som är kunnig på BMW titta på bilen innan köp, helst någon som kan just den modellen. Inte säkert att ett M-test räcker, de ger i vanliga fall ingen 100% garanti till ett bra köp och troligen ännu mindre på en så komplicerad och relativt ovanlig bil. Import el svensksåld spelar mindre roll bara det finns "ärlig" dokumentation. Det troliga är väl att du hittar ett importerat exemplar då det verkar finnas störst utbud av dessa. Att hämta en själv kan säkert vara ett alternativ. Tänk på att en sån här milkryssare oftast rullar över 3-4000 mil om året, iallfall i Tyskland. Så om den gått mindre så var lite extra nogrann. Mer i detalj vad man ska kolla upp på bilen får nån med personlig erfarenhet ge råd om. Lycka till och glöm inte bort att gamla 6-serien finns också, BMW:s kanske vackraste modell någonsin! /Andreas |
Niklas.Ncn |
Hejsan Donk. Tack för tipset. Det kan nog stämma det här med dämparna. jag var och provkörde en Bmw 840 på en auktion häromdan. Dämparna var helt slut bak och fram däcken var inget att ha. Bromsarna var slut,Displayen var sönder på den. Och när jag körde den så vinglade hela bilen. Det var ett rätt slitet exemplar. men den såg väldigt fin ut på utsidan. Det var en 94a och försäljaren sa att den kommer nog att gå runt 100000kr. Men hittar man ett välvårdat exemplar så ska den la hålla ett antal år? för det är la väldigt bra kvalite på den? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.