AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.468

Kylarfläkt går ej igång.

We
36
Weber1
316 Compact-95
Hej alla glada.

Äger en BMW 316 Compact-95.

Läste här på forumet att vanligaste fel på denna bil kan vara en defekt fläktkoppling, och bästa sättet att kolla upp detta på var at ta tag i fläktens vingar.
Känna om där var motstånd samt ej glapp i centrum.

Gjorde detta och min har motstånd och ej något glapp.

körde en runda idag och ställde mig utanför bilen för att vänta på att fläkten skulle gå igång (bilen stod på tomgång) vilket den ej gjorde.

Satte mig i kupen tempen visa normalt inga förändringar.
Gav bilen gas till 3000rpm i 20 sek inget hände varken med fläkt eller tempen.

Tror inte den är defekt, hörde den fungera för 2 veckor sedan.

Ska det ta en viss tid innan den går igång, eller är det så kallt ute att den datan inte kopplar in den pga att kylaren klarar det själv?
Vad kan detta vara?
Har jag kört bilen för lite?
Ska fläkten gå igång när jag sätter på AC?

Tacksam för svar.

Mvh Christer.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är inte säker, men jag tror du blandar ihop elfläkten med den mekaniska fläkten som sitter på vattenpumpen och drivs av aggregatremmen. Det är den mekaniska som har en fläktkoppling/viskokoppling. Den kopplingen har en silikonolja i sig som blir tjockare med stigande temperatur och greppar då gradvis mer och fläktvingen snurrar snabbare. Den elektriska fläkten som sitter framför kylaren aktiveras vad jag vet enbart av AC´n och den brukar ha två hastigheter som den arbetar med. Om temperaturnålen pekar rakt upp och står där stadigt vid varm motor fungerar kylsystemet som det skall.
We
36
Weber1
316 Compact-95
Du Har helt rätt Anders.

Det är fläkten framför kylaren som jag har tittat på.

Men den mekaniska fläkten är det något som är visuellt?

Tack för hjälpen Anders.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den mekaniska är väl synlig bakom kylaren. Som sagt griper kopplingen in mer med stigande omgivningstemperatur men den kopplar aldrig ur helt och den kopplar inte heller in helt till 100%. Om man tar tag i en fläktvinge och roterar fläkten skall det finnas ett litet motstånd och om man rör fläktvingen framåt och bakåt i bilens färdriktning skall det inte finnas glapp i kopplingen. Har nyss bytt min som var glapp, men i övrigt fungerade som den skulle. Länk
We
36
Weber1
316 Compact-95
Den andra fläktensom ska sitta vid vattenpumpen är den visuell eller gömd bakom nån kåpa.

Och den som sitter vid kylaren går enbart igång när man har Ac påslagen,
för det är den jag har kollat ej den vid vatten pumpen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter förvisso en plastkåpa runt fläktvingen, Pos 1:Länk
men man både ser den och kommer åt den med fingrarna snett bakifrån bakom kylaren. Inga fingrar där med motorn igång bara! :) Om du tittar rakt ner bakom fläktvingen ser du en sexkant 32mm där fläktkopplingen sitter skruvad på vattenpumpens axel.
We
36
Weber1
316 Compact-95
Har du något bra tips på var man kan köpa bra delar till sin bil.
Brukar mestadels titta på Mekonomen , AdCenter, Meca och Autoexperten men tycker att dom kan vara lite dyra.

Meca tar Ca 1100:- För ett fördelarlock till min bil, kan det verkligen stämma.

Vill tacka dig för din hjälp.

Önskar dig en trevlig helg.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dom här har BMW-delar med betoning på slitdelar: Länk
Ett annat tips är att fråga på BMW som många gånger faktiskt är billigare än Mekonomen.

Trevlig helg till dig med.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Det är ganska vanligt att kondensorfläkten du skriver om ger upp,den sitter i ett ganska utsatt läge.
Du kan köpa den för 1795:- på anders-72 länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.