|
|
|
|---|---|
|
Hejsan ,Tänkte höra ifall det är någon som har varit med om följande: Har en 328 e36-96 som gick upp i temp häromdan+ingen värme i kupen .Så igår köpte /monterade jag en ny vattenpump med metallimpeller från autoexperten samt satte dit en nu termostat med ett nytt termostathus. Nu till det kluriga ... när jag fick loss den gamla pumpen så visade det sig att impellern i plast hade släppt från axeln ,den hade även gått sönder så att det följde med en del lösa bitar ut med vattnet( som rinner ut när man tar ut pumpen). Jag försökte "pussla" ihop plasimpellern för att vara säker på att inga plastbitar låg kvar nån kylkanal...fick i hop det mesta...Det saknas en bit stor som typ 3 tumnaglar,jag försökte spola systemet för att ev hitta skiten men inget mer dök upp med undantaget för nån typ lillfinger nagel stor bit. Hur som helst så satte jag ihop allt igen fyllde på kylvatten/luftade och allt funkar som det ska, har nu kört ca 2 mil . finns det risk att nån förba...ad plat bit sätter sig på tvären nånstans? är det någon som har en ide eller varit med om detta? god forsättning / Jesper | |
| Det är mycket vanligt att plastimpellern både släpper och går sönder. Pumpen bör ju klara sig nu när det är stålimpeller. Möjligen kan ju någon plastbit störa flödet någonstans eller kila in sig i termostaten och hindra att den rör sig, men jag har aldrig hört att det lett till några haverier och du är inte den första med trasig plastimpeller. Mitt tips är att slappna av, rulla vidare och hålla ett vakande öga på temp. mätaren. | |
| Likadant på min 325. Försökte pussla ihop alla delarna för att se om allt var med, men även där saknades en bit som du säger. Kört 1000mil sedan dess utan bekymmer, så det är inget du behöver vara orolig för. | |
|
OK , tack för svaren .Har nu kört ca 10 mil och allt funkar som det ska mvh/ Jesper |
|
|
Det hände min vattenpump också. Plasten blir skör med tiden och spricker eller dylikt så den inte följer med axeln... Standard fel, underligt nog valde bmw att ha kvar plastimpellern lääänge.... |
|
|
Min pump hade plastimpeller men på den gav lagret upp före impellern, så det är tydligen ingen regel att plasten är orsaken till haveri. en teori äratt möjligen tål inte plasten de radiella vibrationer som uppstår i axeln av ett dåligt lager? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.