|
|
|
|---|---|
pg_ice |
tja om ni fick välja nåt att köpa först vad skulle ni ha valt troligen kommer jag att köpa båda men det är ju nästan samma pris på Dr Shrick kammarna och ett kolfiberinsug från Köhler jag kan inte bestämma mig vilket jag ska köpa först nämligen :) antar att kammar ger effekt på engång medans insuget inte gör det föräns man får dit kammarna och mappar bilen. |
Filip_J |
Vänta till du har tillräckligt med $$$ och köp bägge samtidigt. Det hade jag gjort! |
|
Om du slipar om kammarna så måste det vara betydligt billigare än att köpa ett kolfiberinsug. Fast hur mycket bling är det i ett par omslipade kammar? ;) |
|
| Slipa om kammarna, köp insug och en mapsensor. | |
pg_ice |
det lutar åt omslipning jag snackade med Lennart Köhler och dom fixar det. men det går på några lappar ändå men det kan det vara värt. är det svårt att plocka bort kammarna? tänkte mest på hur man gör med vanosen och dreven. jag har aldrig gjort det och dom jag vet kör med andra kammar har lämnat in dom...slöa jäklar :) |
|
och prata ist med Rafco i Malmö Länk Jag misstänker han är lite billigare än Lennart på kolfiber plenium |
|
pg_ice |
jo dom är billigare men som med allt annat så får man vad man betalar för. insug från Köhler blir det inget annat. |
Filip_J |
Finns ett kolfiberinsug på blocket för 8 000:-, sprillans nytt, pga felköp. Kostar 10 000:- nytt. |
pg_ice |
jo jag såg det inget billigt crap här inte :) köp det du annars |
|
Tror du ett plenium är bättre bara för man ska pynta 25k istället för 10k? Hur mkt bättre är kamaxlar bara för dom är dyrare? Men vill du lägga ut mer pengar än nödvändigt så är det helt upp till dig själv. |
|
pg_ice |
Köhlers kolfiberinsug är bättre! du har inga riktiga anslutningar till spjällhuset på RNBs insug. Köhlers har samma som original så man kan använda org packningarna. sen är trattarna och insuget i ett stycke på Köhlers på RNBs ser trattarna dittryckta ut sen vet jag att så kallade kolfiberinsug som är billigare,(vet ej hur det är med RNBs) har mer klasfiber än kolfiber vissa har bara kolfiber på ytan resten är glasfiber. snacka om flask marknadsföring. Köhlers insug är desutom gjort för att man ska köra utan LMM och dom har även ett chip för det vilket inte RNB har. större diameter på insuget utan LMM mindre på RNBs med LMM. om det påverkar flödet vet jag inte men mindre diameter på grejorna borde göra det svårare attt skicka igenom luften rent teoretiskt. Köhlers insug ligger på 12k så mycket dyrare är dom inte |
|
Jag har haft köhlers insug på min förra m3a och köhlers chip. Drack 2.2 liter milen och gick marginellt bättre än original. Mappade om bilen och vips gick bilen bättre plus förbrukningen gick ner till 1,2 -1.4 beroende på körsätt. Och sista jag kollade så kostade Kählers ca 20 000 och inte 12000:- Vi har visst chip till M3 som funkar utan LMM, men vi fick ut 7hk mindre utan LMM så vill man ha mest effekt och best körbarhet så är det med LMM som gäller. Eller annat styrsystem. |
|
pg_ice |
2.2 liter milen? vart tog den soppan vägen :)? då måste den ha gått otroligt fett. menar du att med köhlers chip och köhler insug så gick den skit ända tills du mappade om den med samma insug? eller bytte du till RNB då? det chipet jag menar är väl enbart till för att ta bort felkoder från LMM eller? |
|
Jag är också sugen på kolfiberinsug... Rafko: Så här skrev pg_ice du har inga riktiga anslutningar till spjällhuset på RNBs insug. Köhlers har samma som original så man kan använda org packningarna. sen är trattarna och insuget i ett stycke på Köhlers på RNBs ser trattarna dittryckta ut Kan du förklara? |
|
|
Jäklen vad lennarts kit har gått ner i pris, när jag raggade delar till polarens ex m3 för några år sedan så fick jag den prisuppgiften av han. Jag handlade delarna från tyskland i stället. |
|
|
PG_ice: Det chippen som köhler hade på den tiden(2- 3 år sen) så var de katastrofalt dåligt mappade. Gick fett även på tomgång där man inte behöver röra några inställningar. Lambdasondernas funktion var bortkopplade och användes inte av styrboxen. Men hans nya chip är säkert mycket bättre nu förtiden. Men jag tycker att du köper hans insug och hans chip så kan vi i framtiden göra en jämförelse på rullar eller liknande så får man se skillnader i effektkurva och moment på oilka RPM. Jag satsar på att man får mera effekt med våra RnB insug pga tratt-längd och utformning. Markus97: Skillnaderna mellan våra insug och köhlers är följande. - Trattarna mot spjällhusen är platta och tätas med flänstätning Köhlers har en styrning och därför kan man använda original O-ringar. - Trattarna på köhlers är i form av en båge medan våra går rakt in i boxen Angående diameter på insuget så kan man beställa dem i 90 eller 120mm beroende på vad man vill. Men 90mm är inte en begränsning för effekt-uttag. Alla som kör 3.2 BÖR köra med LMM om de vill ha körbarhet. Om man har en 3.0a så kan man välja vilket som men jag rekommenderar MED LMM. |
|
pg_ice |
vet du hur det ligger till med glasfiber på insugen? är det nåt i RNBs resp Köhlers? har inte bestämt vilket insug det blir får fundera lite :) |
|
Både våra insug(RnB) och Köhlers insug har INGET glasfiber. Kopiorna som finns ute har glasfiber. Det som också är skillnad mellan våra och köhlers är att på trattarna är det gelcoat runt om skruvhålen och fint uppspacklat osv. Det är fint i början men spricker med tiden och ser inte så bra ut sen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.