AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
788

Startproblem 316i -89

Grabbens 316i -89 vägrar starta. Den tänder till ibland men bara på 2 cylindrar sen är den stendöd igen.
Gnista finns, och bensin verkar den få. Stiften blir sur direkt.
Har provat med startspray i insuget men det hjälper inte.
Kan gnistan vara för dålig? Hur vet man det isåfall?

Bilen har stått still pga rostlagning mm, men har startats emellanåt, men nu vägrar den gå.

Har någon något tips? Jag börjar bli desperat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hur länge har den stått? Bensinen idag är rena färskvaran och fäller ut salter efter några månader.
Jag skulle nog prova att byta stift till att börja med. Har den inte gått riktigt varm på länge utan startats kortare stunder kan porslinet runt elektroden vara dränkt och gnistan dålig.
Den har körts varm ibland, inte så länge sedan tycker jag 2 veckor kanske 3.
Var sitter tempgivare och den där termotidskontakten på denna modell. Hittar inte dom.

Bensinen är rätt gammal nu, kanske ett år men den har ju startat tidigare.
Kan man på nåt sätt se om gnistan är för dålig?
Borde inte den tända på startgas även om gnistan är dålig?

Finns det nån sorts kallstarts grej på den?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är dålig på M40-motorn, men kallstartupprikningen tror jag sköts helt via ordinarie insprutningen:
Länk
I topplocket sitter två temp. givare. En till motorstyrningen och en till temp. mätaren, Pos. 11 & 13Länk
Om bilen tidigare gick bra, borde problemen uppstått p.g.a gammal bensin eller sura stift tycker jag. Mindre troligt, men möjligt att elektroniken tagit skada vid svetsarbetena. Motronic-boxen sitter ibland i vattenbad i baljan vid torkarmotorn på E30 har jag hört.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fel där av mig om styrboxen. Det gäller E36. På E30 sitter den bakom handskfacket..
Bilen har tidigare gått riktigt fint, ny kamaxel och vippor i somras efter det gick den som en klocka. Förutom en gång i somras då den betedde sig lika som nu. Då startade den helt plötsligt.( Då hade ingen svetsning påbörjats.)

Men tack så mycket för hjälpen, ska kolla om det går mäta upp tempgivaren till motorstyrningen, har en känsla av att den får väldigt mycket bensin.

Det där med stiften måste jag kolla också, det problemet råkar man ju ofta ut för på mopeder ( 2 takt) men har aldrig råkat ut för det på en bil.

Önskar även mer tips på vad det kan vara för fel. Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Bilen går nu, av någon konstig anledning.
Bytte tändstift, vred på nyckeln, stendöd.
Kollade gnista, ingen gnista.
Tog loss tändkabeln från tändspolen för att kolla om det gnistade där.
Jodå, där gnistade det, bilen tände till också.
Satt tillbaka och provade starta, då startade den helt plötsligt.
Någon som har en förklaring på detta?
Jag har ju hur många gånger som helst tagit loss tändkablarna utan att den startat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra att den går, men kolla anslutningarna på primärsidan på spolen också så att det inte är dålig kontakt där. Tänkte om du kan ha ruckat på dom när du lossat tändkabeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.