AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.084

E34 535: Sälja eller fortsätta renoveringen?

Äger en E34 535 '89 som är i kanonskick maskinellt sett. Senaste året har han blivit påkostad över 20000 kronor i bara delar: Bromsar (skivor, klossar, ok) runt om, fjädrar och stötdämpare runt om, kylare, handbroms, koppling, kamkedja, oljepumpskedja, kedjespännare, spännskena, glidskenor, bärarmar, hardyskiva, renovering av ac-systemet och byte av båda framskärmarna.
Bilen är svensksåld, rullat knappt 18000 mil och har mycket bra utrustning.
Men, för att den ska nå mitt krav på fint skick behöver dörrarna bytas (två börjar bli rostiga i nederkant, två har ett antal dörruppslag) och motorhuven lackas om. Det är föregående ägare som har bytt det mesta. Det jag behöver råd om är..ska jag fortsätta och göra detta, eller ska jag sälja? Vad kan det kosta att fixa till även karossen?
Problemet är att mitt Saabsug (verkar vara fast i Saabträsket för alltid...) har börjat komma tillbaka, och eftersom jag vägrar byta ut 328:an är det följaktligen min andrabil som ligger illa till..
Eminenta forum, snälla hjälp mig :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror ju på x-antal faktorer som bara du kan svara på....

Du får ju helt enkelt väga för o nackdelar enligt ditt sätt att se på detta... och ta ett beslut sedan...

Mvh Janne.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Låter som att det är dömt att behålla/fortsätta om sug efter Saab finns dvs att du föredrar framhjulsdrift med allt vad det innebär för körglädje och vägkontakt m.m! Bilen du har just nu e34:an är ju känd för sin vägkänsla,hållbara kvalite samt upplevda kvalite på något sätt den sista karossen innan ekonomiska sparkrav togs på allvar i bilkonstruktionen. Skulle nog försöka hitta någon "eldsjäl" som kan ta över din kärra.

Mvh Danne
Vill jag åt verklig körglädje har jag ju alltid min 328..den slår ändå 535:an vad gäller körglädje och vägkontakt =) Dock inte samma underbara motorkaraktär som 535:an.

Det lutar åt en försäljning faktiskt, får väl testa att lägga ut en annons. Har en känsla av att hon kan vara lite svårsåld..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Min bils förra ägare lade ner drygt 90 000 kr på div. reparationsarbeten för att säkerställa skicket på bilen. Jag har fortsatt hålla den i skick och byta delar, jag är idag uppe i över 17000 kr i delar trots att jag bara hunnit med att köra 370 mil med bilen.

Grejen är att det inte räcker på långa vägar, ju mer pengar du lägger ner på bilen, desto finare blir den. Ju finare den blir, desto mer kräsen blir man som ägare, man accepterar allt färre defekter, vilket ger upphov till att man lägger ännu mer pengar på bilen. Det blir en ond spiral. Inte heller ökar det bilens värde speciellt mycket.

Tycker du verkligen om bilen så pass mycket att du är villig att ta den smällen/kostnaden?

__
Bilblogg:
Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ämnar du behålla bilen så länge den "orkar" leva om du gör denna renovering?
Självklart kommer ju värdet på 535:an inte öka särskilt mycket om dessa utbyten göres.
Hade det varit en M5 E34, hade jag sagt, behåll och renovera....men en 535.!?
Sälj den innan den blir aldeles för dyr för dig!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.