AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.148

Få bättre ljud i E39

Hej
Jag har en B10 Alpina E39 -98 som jag vill få bättre ljud i.
Bilen har DSP. Kan man bygga vidare på ljudet och ha kvar dem olika ljudinställningar som jazzclub cathedral mm ?
Blir det bättre ljud om jag bara byter ut högtalarna ? (så att man kan höja mer)
tacksam för alla svar
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
tjo fräs

sök runt lite i forumet så hittar du.
Jag fick tipset att slänga ut dsp förstärkaren o ångrar inte det en sekund.
Testade som du tänkt,att bara byta högtalare,ta signal från org högtalare in till steg men den signalen är delad o de låter bara skit.
De låter relativt OK om man tar signal till en baslåda men de blir otroligt stor skillnad även på basen ifall man väljer att skippa dsp steget o ta signal innan själva steget så att säga.
Är du inte beredd att lägga överdrivet med pengar så köp ett 5 kanals steg,ett bra framsystem,ett par koaxer i hatthyllan o en bas som du gillar (jag körde på en bas med hifi karaktär som dunkar hårt) satsa inte på medel grejjer då du säkert kommer byta igen o lagt onödiga pengar.
Men går det att byta steg och ha kvar dem olika inställningarna som tex concerthal,jazzclub mm ?
Vad för grejer köpte du Bobba ?
Mvh
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du går miste om DSP:n om du byter steg men det är ingen förlust jag lovar! allt den gör är att förvränga ljudet så det låter(om möjligt) ännu sämre.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
precis som hewi säger,de blir bara skit om du har kvar dsp steget.
Nu har jag följande:

Dls cad11 (mono steg) som spelar med en Ground zero uranium 12"
Dls ca23 (2 kanals steg) som driver framsystemet, dls MS5A fast utbytta diskanter till Nobelium.
Baksystemet består utav DLS koaxialer samt ett 2 kanals steg från magnat.
ska fixa bilder under dagen/arna så får du se hur jag gjort,vet att bla hewi har lite snygga bilder på sitt bygge så kolla hans profil.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Måste säga att jag både håller med och inte håller med:

Det går att uppnå mycket bara genom att byta ut 5,25" elementen mot bättre.
Man blir av med "soggigheten" i ljudet.

Mycket beror också på vilket DSP steg du har, BMW hade 5 modeller på steget mellan 1994 och 2006

Tre går ganska enkelt att skilja på genom att titta på tillverkaren:
Philips, Loewe eller Lear. Vilket har du?

Men inte sjutton kommer man i närheten av ett entusiastsystem utan att förpassa
DSP steget till bottenhavet eller mer lämpligt ställe (om det nu är den typen ljud man är ute efter).

/Andy
tack för svaren, får nog göra mig av med DSP steget och bygga vidare på ljudet
xm
136
xman77
BMW 530d -05
är det svårt att montera bort DSP? jag menar kablarna som går till dej skall väl någonstans?

/X-MaN
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Inga problem att montera bort DSP steget och ansluta andra kablar, men Huvudenheten matar DSP steget med högnivå och inte lågnivå så se till att använda konvertrar eller ett steg som klarar det.
xm
136
xman77
BMW 530d -05
oki.. låter någon annan som kan göra det:) tackar

/x-MaN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.