|
|
|
|---|---|
Juventini |
Hej allesammans! Jag var inne på aukt.Bmw verkstad idag och frågade när jag ska serva bilen, personalen kikade i min service bok och såg att det är dags för service inspek 2. sneaste service gjordes 14900mil och mätaren ligger nu på 16800mil. Det som görs då på bilen enligt dom är oljebyte, oljefilter och mikrofilter. total 3300kr. * Nu undrar jag om någon vet om det skall göras mer på inspek 2 eller om det är allt som dom sa, något byte av tändstift sa dom att det inte görs, då det gjordes vid 12500mil inspek 1. * Sen undrar jag om priset är rimligt? eller ska man göra servicen själv då jag gör det med mer kärlek ? Tacksam för era svar! Mvh /Robin |
|
Det låter som en ganska mager inspektion 2, och priset är lågt. Jag skulle gissa på runt 5kkr för en Insp 2. Punkterna du nämner är vad som görs vid vanlig oljeservice. Kolla i din bils servicebok, där står utförligt vilka punkter som skall kollas och bytas vid de olika servicepunkterna. Har du tiden, know-how och rätt olja/materiel så varför inte serva själv, så länge du dokumenterar det ordentligt på något sätt (kvitton etc). Vartannat år bör bromsvätskan bytas och kylvätskans fryspunkt kollas, mot en extra avgift (1500-2000kr). Stämpel på när detta gjordes (År och datum) står på separata sidor i serviceboken, intill de vanliga servicestämplarna. |
|
|
Jag tror detta är inspektion 2 Inspektion 2: Kontroll Lampor. Kontroll Instrumentpanel. Kontroll Signalhorn. Kontroll Vindrutetorkare samt spolarsystem. Kontroll och smörjning av lås. Kontroll Mikrofilter (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Underrede (i avseende rost och skador). Kontroll Kylvätska (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Spolarvätska. Kontroll bromsvätska (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Servovätska (fylles på vid för låg nivå). Kontroll Bromsbelägg fram och bak. Kontroll Bakvagnsbussningar. Kontroll Parallellstag. Kontroll Styrleder. Kontroll Täthet motor. Kontroll Täthet växellåda. Kontroll Bränsleledningar. Kontroll Avgassystem. Kontroll Parkeringsbroms. Kontroll Kylsystem. Kontroll Stötdämpare. Kontroll Fjädrar. Kontroll Bakaxelolja. (om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå) Kontroll Växellådolja.(om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå) Smörjning av: Dörrar gångjärn och lås. Huv gångjärn och låsmekanism. Bagagelucka gångjärn och lås. Byte Olja. (MVH ///Mac) ///BMW CS #6780 |
|
Juventini |
ja dom sa ju 3300kr inkl allt, men visst snackar vi om byte så var det lite magert men son mac-jones noterat så är det kontroll av en hel del. Ska se i service boken vad som skall göras. Tack för svaren! Mvh/ Robin |
| Om det gjordes Inspektion1 vid 12500 mil så är det inte dags för inspektion2 vid 14900 mil, däremot är det väl snart dags för en oljeservice och då stämmer det att de bara ska göra det du räknade upp. Oljebyte, oljefilter och mikrofilter. | |
| Sorry, jag läste inte ordentligt så glöm mitt inägg. | |
|
Däremot är det vid Inspektion2 som byte av tändstift ska göras. Luftfilterinsats ska också bytas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.