|
|
|
|---|---|
|
Tänker byta mina däck nu under vintern,vilka har ni provat på? 245/45-17 bak 225/45-17 fram Gärna komfort,se bra ut,bra fäste. | |
| Kumho KU31 är ett tips | |
|
Kolla på Länk Själv kör jag på Hankook Ventus K104 (dock 19"), helt OK däck finns givetvis bättre o dyrare däck... Mitt tips är att du köper Hankook som sämst (håller Hankook vara ett bättre däck än Kumho). Vill du ha riktigt bra däck bör du satsa på tex Bridgestone, Michelin, Pirelli, Yokohama, Uniroyal, Dunlop, Goodyear, Nokian osv... Sen har du "mellansegmentet" med Hankook, Toyo, Fulda, Sumitomo, Continental osv... Lågprissegmentet är i mina ögon: Kumho, Falken, Firestone mfl |
|
| Sorry...Bortse från mitt svar...såg inte att det var vinterdäck frågan gällde! | |
|
Instämmer! Läste slarvigt som bara den, var också inne på sommardäck. KU31 är knappast ett bra vinterdäck... så glöm det också Dawwe, vi har inte samma åsikter om däck iaf.. Kumho är det bättre av Hankook VS Kumho, Nokian gör bra vinterdäck, men sommardäcken lämnar en del i övrigt att önska Uniroyal är knappast heller vad jag skulle placera i premiumgruppen möjligen i mitten, där du placerat bl.a Sumitomo.. som jag skulle ha i lågpris.. osv.. |
|
| Har Gislaved nord frost 225/45/17 och dom är jag väldigt nöjd med. | |
| E36: Ja kanske har du rätt...Men jag anser fortfarande att Hankook är bättre än Kumho, hade Toyo innan o Hankook däcken är inte alls mycket sämre...Helst hade jag ju velat köpa de bästa däcken men jag har svårt att motivera detta på en bil som körs varsamt & endast sommartid på snustorra vägar.... | |
| michelin... | |
|
jag säger som föregående talare. michelin. köp deras x-ice eller x-ice north. Dawwe: byt ut uniroyal mot continental där i din lista. continental är ett av dom större på marknanden. Hankook skulle jag vilja säga att det är premium däck nu förtiden. |
|
|
Av de vinterdäck jag kört på de sista åren, är det Nokian Hakka 4 (dubbade) som varit klart bäst. Suveränt grepp på både snö och is, dessutom stabila och trevliga på barmark, enda nackdelen är att ljudnivån är lite högre än de tystaste. Mina nuvarande Hakka 5 är minst lika bra på snö och is, men inte alls lika stabila på barmark och verkar dessutom hålla sämre. Provade Goodyear UG5 för ett par år sen också, men dom var så usla att jag reklamerade dom. Har dubbade Hankook resp dubbade Toyo på de andra bilarna (E34:orna) - Hankook-däcken är rena bakelitpuckarna, funderar på att slänga dom trots 7-8 mm kvarvarande mönsterdjup..... Toyo-däcken är ganska slut, men känns trots det hyggliga det lilla jag kört på dom. På 'gammelbilen' (518i E28) sitter det dubbade Firestone, men dom är både slitna och säkert 10 år gamla - funkar hyggligt trots det! Beträffande sommardäck så håller jag inte med E36 om Nokian. Jag kör min 320d E90 på Nokian NRZ, och de däcken är bland det bästa jag kört på. Bra grepp i både vått och torrt, tysta och komfortabla, rullar lätt och verkar hålla väldigt bra (har kört ca 4000 mil på dom och det är ändå minst 5 mm kvar!). |
|
|
Väljer man ett av de stora märkena på marknaden så har man tagit ett första steg mot en trafiksäkrare vardag. För en själv och för andra. Däck i denna klass uppträder säkert i de flesta fall och det är köparens prefernser som kan avgöra valet. Viktigt att tänka på är att innan man köper ha tänkt igenom vilka egenskaper man söker. "ett säkert vinterdäck" är en något vid benämning och är i dagens läge lite av en utopi. Det man får är en mängd kompromisser. Då gäller det att ha valt vilka egenskaper man ska prioritera upp och ner. Har man gjort ett aktivt val, med hänsyn taget till de egenskaper man vill ha, så bör man till slut bli mycket nöjd i de FLESTA situationer man kan hamna i. Men inte i alla, det bör man ha klart för sig, annars så lär man aldrig hitta ett däck som man blir nöjd med. Att sedan ha ett däck som man känner innan och utan är ju ingen nackdel. Man vet hur bilen kommer att reagera i vissa situationer och man får så pass mycket information från vägen som krävs för att kunna köra trafiksäkert. Minst kompromisser och bäst egenskaper finns som nämnts i "den lite högre prisklassen", inget konsigt med det, produktutveckling kostar!! 1 Välj ett känt märke. Ingen garanti att bli nöjd men en bra bit på vägen...! 2 Välj vilka egenskaper Du vill ha. Bra på is eller asfalt? Bra acc eller broms? 3 Kör med friska däck!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Inga 2-3mm mönster, då är det bättre att ta bussen. |
|
| Bridgestone Potenza på sommaren. Bridgestone Blizzak eller Noranza på vintern. Har provat dom, och vart mer än nöjd. | |
| Kör hakka 2 på 330n 225/45/17. Prisvärt däck! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.