|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! En sak jag funderat på... Var inne en sväng på Förenade bil i Malmö och tittade på 3-serien (E90 heter den väl?). Jag blev fundersam på hur vanligt det är med manuell AC i helt nya 3-seriebilar? Där fanns en ny skitsnygg 320d (blå met touring) för över 350000 med manuell ac och även en annan utställningsbil (3-serie) med manuell ac och även några i begagnathallen. Är det verkligen så många som är nöjda med manuell ac och inte vill ha klimatautomatik, när man ändå lägger så mycket pengar menar jag?? Finns ju t.ex. inte så många V70 med manuell AC... Nåja fina bilar var det i vilket fall som helst:) /Kalle. | |
| Har faktiskt aldrig sett en E90 med manuell AC. Klimatautomatiken ingår i komfortpaketet, som "alla" väljer till. | |
| Det är väldigt ovanligt med manuell AC i E90. Har aldrig sett nån och dom få som har det lär ju bli svårsålda. | |
|
Okej då är det kanske bara vissa utställningsbilar i hallen som är "konstigt" utrustade. Har även sett en ny 330i E90 med manuell AC för ett tag sen. |
|
|
förstår inte varför det är sånt jäkla baluba ang manuell AC på detta forum.. är det svårt att vrida på en ratt för kallare/varmare luft? mycket hellre PDC, ett bra stereopaket eller skinnklädsel än automatisk AC. |
|
| kan tillägga att jag har automatisk AC på min 16år gamla E34, och den funkar väl "sådär" snällt uttryckt. tror den listade runt 20-25'kr i dåvarande penningvärde som extrautr, helt vansinnigt.. | |
|
Det är väl så att alla är olika men jag förväntar mig klimatautomatik med dubbla klimatzoner i en bil för över 300000 som standard. Jag tycker det är konstigt att så många nya bilar är så otroligt snikutrustade som standard så att man måste köpa till massa paket. Sen tycker jag personligen att vanlig enkel AC ser väldigt billigt och "snik" ut, men som sagt smaken är olika:) |
|
|
Håller alls inte med. Manuell AC är relativt vanligt framför allt på E90 318, 320. På E46'an ser man däremot "endast" manuell AC på importerade bilar(compacten undantagen). Har AC på min nuvarande 118 och jag hade ACC i min förra E46 323 och ja ACC'n är överlägsen...... |
|
|
BMW är extrema när det gäller snikutrustade bilar som standard. Man måste lägga till pkt o annan utrustning för 50-60.000 för att bilen ska ha det nödvändigaste. Keep your distance! |
|
|
Clubsport slog huvudet på spiken. BMW har tyvärr övergivit de tidigare ganska vettiga utrustningspaketen som fanns till E39/E46. Numera krävs det att man kryssar i samtliga paket för att få en E90 med m-paket, sportstolar, xenonljus, multiratt, farthållare, stereo och fällbart baksäte. Till E46 räckte det med två av paketen för ovanstående. Som bonus får man förstås numera en del extra i priset (som PDC), men det är ett högt pris som nybilskunden får betala för detta. Har också sett en del E90 utan ACC, främst snikmodellerna. Har även sett en del med ACC fast utan komfortpaketet, i takt med att paketdjungeln blir otydligare än tidigare finns det tydligen kunder som väljer att skräddasy efter eget behag. |
|
|
Min 318d har saknar komfort pkt, och således också ACC. Ser lite snikigt ut som sagt, men funktionen är de inget fel på. På BMW Mölndal har jag sett massa E90 främst 318/318d utan ACC, de samma gäller 116 och 118 där de snarare är regel än undantag med manuell AC. Min förra 116 var ett exempel men var knappast svårsåld pga de... BMW CS #5139 |
|
| Håller med om att paketen inte är klockrent komponerade. Jag tvekade länge, innan jag beställde min 330i, om jag skulle välja till komfort och dynamicpaketen. Det var inte självklart att de var bästa alternativet, med tanke på att de tillval jag egentligen var ute efter kunde väljas separat. När jag fick klart för mig att det tillkom rabatter på vissa saker, t ex blev navigatorn nästan 2000:- billigare om komfortpaketet hade kryssats för, bestämde jag mig i alla fall för att inkludera både komfort och dynamic. | |
| Kan tillägga att jag, med undantag av två stycken 320d, bara tittat in i sexxylindriga E90-93, vilket kanske är orsaken till att jag aldrig sett någon E90 med manuell klima. | |
|
Vid privatköp är paketen relativt prisvärda. För företagsköp är det annorlunda eftersom vagnparksrabatterna inte gäller på paketpriserna och då är det inte någon större skillnad mot ordinarie pris minus rabatt. Därav kan man välja fritt vad man vill ha istället för att få "onödig" utrustning som man inte vill betala för. Konstigt nog paketutrustas tjänstebilarna ändå i hög utrusträckning. ACC och farthållare är detaler som jag definitivt skulle lägga till för vid nybilsköp, även för "budgetköp". Det är dessa som jag saknar mest i dagliga körningen i vår Compact jämfört med e60:an. (Utöver de självklara skillnaderna på bilarna) **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag kör en 325 e90 med manuell AC. Blev faktiskt övertalad av säljaren på BMW Mölndalsvägen i Göteborg att välj bort ACC och har aldrig ångrat det. Jag har inga problem med att justera fläktstyrkan när jag startar bilen och efter några minuter när kupén har bra temperatur. Valde svart innertak och vintersulor på 17"-fälg istället, mycket viktigare =) Det enda jag saknar från ACCn är funktionen med att luftkonditioneringen kan vara igång när bilen är avstängd. |
|
|
Jag har sett en hel del svensksålda E90 med manuell AC. Det verkar finnas ganska många 325or som har både manuell AC och inte metalliclack. Personligen skulle jag säkerligen klara mig med det men det är också en estetisk fråga eftersom det blir ganska mycket fular med de stora vreden. :) |
|
|
håller med Cabron. ACC har blivit lite "mode", alla ska ha det bara "för att". Sen att nästan inge använder ACC på korrekt sätt (med temperaturen inställd hyffsat samma hela tiden) är än mer förvånande. Men jag håller med om att det ser snyggare ut med ACC, dock funktionsmässigt hade jag inte lagt 10k för det, som extrakostnaden är för det paket som innehåller ACC, jämfört med om jag plockar på det som verkligen behövs. |
|
|
exempelvis på en e92a: komfortpaketet kostar ca 20k, det enda jag behöver i komfortpaketet är belysningspaket, farthållare och prof stereon (för att kunna välja till logic7/individual audio) summa ca 7500-8000kr |
|
|
Tja... Nya Audi A4 har klimatanläggning som standard! Det innebär kanske att de snåla bayrarna tar sitt förnuft tillfånga vid kommande facelift och inkluderar detta??? Manuell Ac hör hemma på små bilar som Peugeot 206, Toyota Corolla mm. Es geht los... |
|
|
Jag blir ju vansinnig på att behöva reglera den manuella kliman hela tiden och misslyckas rätt ofta = för kallt eller för varmt så varför någon nöjer sig med manuell klima i en bil är för mig en gåta, underligt hur låg nivå på utrustningen många tillverkare har som standard, 335i har ju inte ens farthållare i Tyskland (vet inte om det även gäller Sverige) kom igen, låg standardutrustning gör att folk inte behåller sina bilar eftersom det är så trist att köra runt i en rensad bil, uääh, snälla vara inte dumsnåla, som hoppa Xenon på E60/E61. Stephan |
|
|
Stephan: Jag håller med, har man väl vant sig vid Klima känns vanlig AC som en halvdålig kompromiss. Skulle aldrig vilja vara utan detta i en BMW, men samtidigt förstår jag att det tar emot att behöva utrusta en redan väldigt dyr bil med kanske 50-100kkr extra bara för att göra den hyffsat säljbar i nästa led. Tur för oss begagnatköpare att det trots allt finns nybilsköpare som förtränger de rationella tankarna vid köpet och tar det värsta värdefallet :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.