AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.333

Kass fjädring E90

bm
120
bmw2Dbone
325i m-sport-06
Har en 325 med dynamicpaketet tycker den slår igenom i gropar och vid körning på kullersten och är låg tar i vid vissa farthinder
tycker bilen är låg i överhuvud taget, förra ägaren säger att den är beställt så från fabrik,misstänkte att den var sänkt med andra fjädrar från början men det var den tydligen inte, har inte provar att dra hästarna ännu men misstänker att det kan bli problem,bilen har bara gått några tusen mil
ska det verkligen va så, ingen annan som har upplevt det med org sport fjädrar och dämpare.
bm
120
bmw2Dbone
325i m-sport-06
Har läst runt lite och kan ställa frågan så här istället
om man vill ha bättre komfort kan man byta till ett icke dynamicpaket dvs fjädrar och dämpare,eller bara fjädrarna? ingen ide att fråga bmw, inte i min stad.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Den skall ju inte slå igenom, det låter ju som om dämparna är slut i så fall?

bm
120
bmw2Dbone
325i m-sport-06
Kan dämparna va slut efter 3900 mil? har svårt att tro det men inget förvånar mig längre.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bilen är låg med sportchassi. Jag har problem med farthinder på några ställen i min hemstad (Uppsala).
Kör du på Run Flat-däck (speciellt om det är samma som bilen levererades med 2005) blir komforten dålig. Byt till riktiga däck.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det finns 3 chassin till E90: standard, sportchassi och M-sportchassi!
bm
120
bmw2Dbone
325i m-sport-06
Kan man beställa standard fjädrar då
passar dom på sportchassi dämparna, och blir det någon skillnad tror ni
måste ju komma över guppen, har inte ens övervägt att köra kärringens hästtransport med 2 hästar i ,då går väl bilen i asfalten.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
steaman, har du någon källa som anger faktisk skillnad mellan sportchassi och M-sportchassi. Ingen på BMW som jag kontaktade kunde påvisa någon skillnad mellan sportchassi och M-chassi.
Jag lånade min farsas 330i med dynamicpaket och körde över några fartgupp på en väg jag ofta kör med min 523 och blev livrädd när det lät som hela underredet tog i. frågade farsan om detta och han sa att det händer honom med ibland men att han inte trodde det var underredet utan mer typ nåt med fjädrarna/stötdämparna. Jag vettefan vad det är som händer men det låter riktigt illa iaf.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Ang. skillnad på sportchassi och M-sportchassi:
Det är olika beställningskoder och jag körde en bil med M-sportchassit direkt efter att ha kört min egen med sportchassi, och det är skillnad. M-sportchassit är lite hårdare, men jag tror inte det är lägre.

Jag har själv också skrapat i lite grann på vissa ställen, men man vet ju nu att man måste vara väldigt försiktig. Och jag föredrar hellre det än en bil som är "för" hög.
bm
120
bmw2Dbone
325i m-sport-06
Plockade ut en utr lista där stod det S226A sports suspension settings
Anpassning till sportchassi
Det är "sportchassit" jag har då steaman
Rekomenderar inte detta chassi, komforten kan jämföras med min 318is coupe 93 som jag hade för 10 år sen, då dämparna var slut plus att den var sänkt med cobra fjädrar.
Måste provköra bil med m-sportchassi och standardchassi för att reda ut detta.
Tips
Kolla om du hissar upp bilen så att det inte sitter kvar transportsäkringar runt stötdämparna (under gummiskydden) Har plockat bort sådana från en e90, en e91 och en m3 e46 som alla gått över 2000 mil och kunderna klagade på att bilen var stötig.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Precis som Niklas föreslår kan det vara värt att kolla upp så de inte sitter kvar. Har varit med om det på en nästan ny seat jag lånade ett tag.

RunFlat-däcken bidrar också väldigt mycket till att den känns stötig och sliten i hjulupphängningen. Jag upplevde en mycket stor positiv skillnad på min nya 1-serie när jag bytte till "riktiga" däck. Nu kör jag enbart på icke-run flat både på vinter och sommarhjulen.

Jag tror inte att du har något direkt fel på din bil annars. Har svårt att tänka mig att dämparna skulle vara dåliga.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.