AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.670

valvoline synpower 5w-40

Sida 1 av 2
ar
114
arre_
520dA -12
fick idag hem min beställda olja, köpte 8L frn micro, valvoline synpower 5w-40, enda problemet e att ja har fått 2 flaskor me skilda API?
den ena är API SL/CF ACEA A3/B3/B4 o på den står Meets BMW LL-98. På den andra står dock API SM/CF ACEA A3/B4-04 o den står ingenting om BMW LL.98?

hur är detta möjligt? och är detta skäl till reklamation?
gör det något om man blandar dessa?

/arre
API SM/CF är en senare utgåva än SL/CF, och du har därmed fått två olika generationer av Valvoline Synpower, den senaste och näst senaste. Dock är SM oljorna inte nödvändigtvis bättre, och ofta sämre pga de nya miljökrav som dessa skall uppfylla.

Du kan definitivt kräva omleverans, men jag hade inte varit särskilt bekymrad över att blanda dessa två utgåvor av en relativt bra motorolja. Dock kan man nog utgå från att SL oljan har legat längre på hyllan än SM oljan.

H

ar
114
arre_
520dA -12
tack för svar!

intressant detta me deras senaste utgåva, tydligen är senaste utgåvan av synpower 5w-40 inte BMW LL-98 godkänd? förklarar att jag inte hittade märkningen för detta på flaskan med API SM/CF Länk

/arre
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hebert specificera gärna vad du menar miljökrav. Vad jag kunnat läsa mig till är API SM/CF strängare på samtliga punkter och en SM olja ska inte på något sätt vara sämre än en SL olja.

arre_ : Det är väldigt dyrt att BMW LL testa en olja, (miljonbelopp), därför testas inte alla oljor. Valvoline borde dock inte snåla med sådant kan man tycka, det har de aldrig gjort tidigare. Kanske har de inte hunnit testa den nya oljan ännu.

Alla syntetoljor som uppfyller API SL/CF eller högre är blandbara med andra oljor av samma typ, det är nämligen en del av kravspecifikationen för att bli godkänd för API SL/CF eller högre.

__
Bilblogg:
Länk
ar
114
arre_
520dA -12
tack för svaret mugge! då kan ja lugnt byta olja på bilen då! :)

/arre
Vilken micro handlade du på?
Till vilken bil är det?

Precis som mugge säger så har bwm kanske inte testat den, men för det så behöver det inte betyda att den inte fungerar ihop med din bil.

Kan tänka mig att skillnaden mellan de olika klassningarna är hårfin.

Det står inte LL 98- på alla oljor vissa valvoline har tex märkningen LL 01-
ar
114
arre_
520dA -12
köpte på deras nätbutik, e till E39 520 - 96

börjar ju fundera lite på att min bil egentligen inte behöver BML LL-98 överhuvudtaget, min e ju tillverkad 96! kanske kan spara pengar o köpa biltemas olja istället!

men sen e d ju kvalitetsfrågan, känns inte värt att snåla med olja.
valvolines 5w-40 känns bättre än biltemas 5w-40, magkänsla xD

fylldes bilen me castrol slx 0w-30 även när bilen var ny år 1996? då fanns väl ingen BMW LL klassning överhuvudtaget?

/arre
Du säger det själv rätt bra.....

Biltemas olja är grymt underskattad.
ph
66
ph
S60 D2 -13
Autopower, detta fantastiska forum. Biltemadiskussioner roar mig alltid lite extra. När det gäller motorolja så är jag övertygad om att biltema är en försvarligt stor uppköpare av just motoroljor. Det borde vara intressant för vilket oljebolag som helst att kunna leverera till en så stor kund.

Jag är fullständigt övertygad om att den leverantör som nu har kontraktet att leverera olja till biltema inte är någon småhandlare utan ett stort etablerat bolag som t.ex. statoil. Mindre tillverkare, om nu sådana finns i oljebranschen, skulle troligen inte klara att leverera de kvantiteter som biltema säljer. Att då riskera sitt namn genom att sälja en undermålig produkt, om än under annat namn, som inte svarar till de krav moderna bilar ställer, vore urbota helkorkat. Ganska snart skulle det bli allmänt känt vem leverantören var om motorer skulle ta skada av denna olja.

För övrigt tror jag inte att biltema betalar så mycket mindre i inköpspris än andra stora affärskedjor men påslaget är troligen bra mycket mindre hos biltema vilket de kan ha råd med tack vare sin stora omsättning.

Däremot förstår jag inte, ur ekonomisk synpunkt, denna eviga diskussion om motoroljor. Man kan få ”märkesolja” för runt hundralappen/litern vilket inte borde vara någon större post i den årliga bilkostnaden. Att byta kupéfilter på min E39-99 kostar lika mycket som att byta olja även om jag inte köper original utan handlar på micro, åtminstone om jag vill ha kolfilter vilket jag vill. Jag har aldrig läst några långdragna diskussioner om varför dessa ska vara så dyra. Att fylla tanken när lampan börjar lysa kostar ungefär som ett oljebyte med ”märkesolja”, men den förbannade lampan lyser minst 20ggr/år.
Att det är statoil som leverar oljan är ingen hemlighet det står på förpackningen.

Klart du kan hitta märkesolja för 100 kr liter, men vart? och vilken klassning?
Jag vill gärna veta klassningen på den? är den bra så bryr jag mig inte så mycket om vad den heter.

Det finns många märken men färre tillverkare av oljor, valvoline är tex inte en tillverkare av olja.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Din bil behöver inte någon longlife olja, longlife oljor är enbart till för bilar med serviceintervall på 2500 liter förbrukad bränsle. Men det trodde jag att du redan var medveten om.

Biltemas 5W40 olja uppfyller kraven för API SL/CF och ACEA A3/B3/B4 vilket gör den till en bra olja, dessutom väldigt prisvärd.

Jag skulle tro att det är samma Valvoline-olja i båda dina dunkar, ovasett om det står API SL/CF eller API SM/CF på etiketten. Ena dunken är troligen bara tillverkad innan oljan blev godkänd för API SM märkning. API SM är ju en förhållandevis ny klassning och olja i en sluten förpackning åldras väldigt långsamt (normalt sett garanterar man att oljan fortfarande är färsk efter 18 månader om förpackningen inte bryts).

Du kan i princip välja vilken av ovan nämnda oljor du vill till din bil och vara säker på att du har en olja som är bättre än de bästa oljor som fanns på marknaden när din bil var ny.

Dock finns det en viktig skillnad mellan Valvoline- och biltema-oljan, nämligen den att Biltemas syntetiska oljor är av typen VHVI/EHVI medan Valvoline oljan (med största sannolikhet) är en riktig PAO.

Det som är väldigt viktigt när man servar en bil är att man inte tummar på oljefilterkvaliteten. Snåla in på olja men köp ett ordentligt filter!

Jag vet inte vem det är som säljer olja till Biltema, men jag kan visa att oljan i biltema dunken (syntetisk 5W40) och oljan statoil dunken (laser way syntet 5W40) inte är identiska, även om de är relativt lika, men det är å andra sidan alla oljor med samma klassning. Spana det kemiska produktsäkerhetsbladet själva!

__
Bilblogg:
Länk
Det står att den är tillverkad av statoil så jag antar att dom leverar till biltema.
Det var dessutom någon i någon tidigare tråd som arbetade ute vid nynäs och bekräftade detta.
ph
66
ph
S60 D2 -13
Visste faktiskt inte att det står statoil på biltemaförpackningen. Själv skulle jag inte va rädd för att använda denna olja för jag håller med dig att klassningen är viktigast. Och visst, jag tänkte väl närmast på valvoline när jag skrev ”märkesolja” den kostar ju ca hundringen litern till ordinarie pris i fyraliters dunk på micro. Men räknat på totalkostnad/år för bilägande vill jag påstå att det inte spelar någon nämnvärd roll om oljan kostar 60 eller 150 kr litern. Hade däremot biltema sålt olja enkom under statoils namn med några extra x och z på etiketten och till ett pris på dryga hundralappen hade den troligen fått mycket bättre betyg här på forumet.
Mugge,

Det finns mycket intressant info om den senaste API-klassingen SM/CF på nätet. Utöver krav på smörjning så innebär den senaste klassningen att vissa ämnen som påverkar (belägger) katalysatorer måste minska, t ex zink. Dessvärre innebär detta också att oljorna under extrema förhållanden är sämre än tidigare klassningar. Ex på länkar som tar upp detta:

Länk

Länk

H

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hebert:

Tack för länkarna.

__
Bilblogg:
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Delorian: Valvoline SynPower 5W40 kan vi väl räkna som märkesolja? Den kostar en bra bit under 100:-/l, 330:-/4L blir 82,50/L. Detta är priset på lappen, att jag sen betalar ännu lite mindre, det är en annan sak :) brukar dessutom oftast köpa 1/4fat själv smidigt!
beror ju på hur man räknar och vart man köper.
Gå oftast inte att dela upp priset på en 4 liters dunk och få fram literpriset då 1 st en liters flaska är dyrare.

tex på micro 1 liter kostar 129 en 4 liters dunk kostar 399 jag anser att literpriset då är 129 kr du kan tex köpa ett fat av samma olja, literpriset kommer då säkert vara lägre.
vi borde gå ihop och köpa ett helt fat :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Givetvis sjunker priset per liter med en större förpackning, alltså blir LITERPRISET lägre, det är en av anledningarna att jag köper 1/4fat själv bättre pris, och smidigt som bara den
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
jag köper mina oljor från mapodo.de- hemlevererat till dörren och till riktigt bra pris.

rekommenderas, speciellt om man gör ett gruppköp.
ar
114
arre_
520dA -12
fick just hem ett reklamblad frn bmw, de verkar ha sänkt priserna för oljeservice, enligt broschyren kostar nu oljeservice för 6 cylindriga motorer 995 kr. har betalat betydligt högre summor än det under tidigare år.

995 e ganska nära kostnaden att själv köpa olja + filter

/arre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.