|
|
|
|---|---|
|
En man kör hem från krogen med 1.8 promille alkohol i blodet, men frias av rätten eftersom han var rädd för att åka stryk om han hade gått hem. Det budskapet jag får här är att det är farligare att köra 10 km/h för fort (försök att bli friad från en fortkörning i tingsrätten) än att köra med nära 2 promille i blodet. Ibland undrar man ju verkligen hur rättssystemet fungerar. Det är tydligen för mycket begärt att kräva att onyktra rädda personer ska ta taxi hem från krogen. Läs och kommentera: ---> Länk __ Bilblogg: Länk | |
| Det var en otippad friande dom. Skrämmande budskap som sänds till folk. | |
|
Skrämmande om den går igenom! Varför haffade polisen inte gänget kan man ju undra? Men det klart misshandel är ju inget att bry sig om det är ju vardagsmat nu för tiden :-( Mvh Danne |
|
|
Det där kan ju inte sluta på annat sätt än en fällande dom i slutändan...Helt vrickat annars. Man kan ju t.ex. också fundera hur han tänkte när han "tackade nej" på erbjudandet till hemskjuts i polisbil i det "första läget". Mvh Janne. |
|
| Såg också notisen på nyheterna idag. Man undrar som sagt hur många andra fyllon som tar till denna story när de stoppas på väg hem från krogen... | |
|
Vad är det för fel med att ta en taxi hem om man nu inte kan eller bör gå undrar jag då? __ Bilblogg: Länk |
|
|
Skandal om han blir friad, han hade ju ett mycket bra alternativ, kunde fått skjuts hem av farbror blå, istället sätter han sig på puben och super vidare, som sagt att ta taxi hade ju också varit ett bra alternativ. Mvh Ferenc |
|
FredricF |
Hm... intressant att han lyckades få nämndemännen på sin sida. Kanske är han mytoman eller kanske bara en storsnackare som lyckades få "amatörerna" att tycka synd om honom. Proffset, rådmannen, kan dock endast döma efter lagens bokstav (annar är det tjänstefel om jag förstått sveriges rättegångsordning rätt) och uppenbarligen finns då inget i lagen om att man får fyllstyra om man är rädd. Det väcker dock en intressant fråga: Kan det finnas nödsituationer då man kan försvara att man kör påverkad? Jag tror det. Själv är jag rabiat mot fyllekörning, drick ingen sprit alls om du skall köra eller drick och ställ bilen. "Ett glas vin kan man ta"-mentaliteten är skitsnack, håll dig nykter om du skall köra. Punkt. Men skulle t.ex. nåt av mina barn bli skadat och behöva köras till sjukhus och inget annat alternativ fanns skulle jag inte tveka, även om jag var påstruken. Fast frågan är var gränsen går. /Fredric |
|
Varför ta bilen till krogen över huvud taget?? /guess :-] |
|
| Det finns något som kallas nöd och jag antar att det är det dem använt i detta fall. Kort betyder det att man kan göra saker som är brottsliga ifall det krävs. | |
| Det är väl inte nöd, när det fanns flera andra säkrare alternativ?! Det har varit skillnad om man stått full mitt i skogen och fem personer med avsikt att slå ihjäl en hade närmat sig... | |
kilroy |
Man kan nog förvänta sig att domstolsbeslutet kommer att överklagas. Generellt sett riskerar man alltid att åtalas om man bryter mot lagen i en nödsituation. I vissa lägen har dock polisen en tendens att blunda när det gäller fortkörning i nödsituationer. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Eftersom ingen av oss verkar veta hur händelsen och omständigheterna var i detalj och att han just i detta domslut vann så är det mycket möjligt att det var nöd. | |
|
Intressant fråga! Nödvärn är det verkligen inte fråga om - det krävs adekvat kausalitet mellan orsak och konsekvens, dvs. det måste finnas ett mer konkret samband... Problemet, eller fördelen om man så vill, med politiskt invalda nämndemän är bristen på deras juridiska kunskaper... TR:s domslut ska inte alltid ses som en visande väg för kommande domar -därav anledningen till att tingsrättens domar EJ finns med i "Rättsbanken" där enbart praxis/domslut från HoVr och uppåt, lagras... Lev väl! /A |
|
|
Såg på TV ikväll att Hovrätten ändrat domen till fällande, dock med villkorligt straff. Hittar inget att länka till, men det kanske någon annan gör? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Här har ni en länk angående den nya domen. Länk | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ynkligt! Finns ju mängder av alternativ till att köra hem själv! Mvh Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.