AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.157

Höga avgasvärden

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Tjena
Har problem med avgasvärdena på 535an. CO ligger på 0,520 (godkännt är 0,5)
CO2 ligger på 11,24 (godännt 0,3) och lambda ligger på 2,262 (godkännt 0,97-1,03). Vad kan detta bero på? Har ett litet läckage i bakersta ljuddämparen och ett litet insugsläckage i den grova slangen mellan spjällhus och lmm, men det känns ju inte som att dom grejerna skulle påverka så jädra mycket eller? Ska självklart åtgärda åtminstånde insugsläckan men jag tror ju inte att det räcker med det. Bilen var ordentligt varmkörd när jag kollade..
Mvh Calle
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Det (mycket) höga lambda-värdet beror garanterat just på att ljuddämparen läcker. Ingen bensinmotor kan gå på så mager bränsle-/luftblandning. Syre sugs in i avgassystemet genom hålet i dämparen och avgasmätaren känner då av detta som en för mager blandning (högt lambdavärde). De andra beror troligen på insugsläckaget eller ett annat läckage på avgasröret, innan lambdagivaren.
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Ok, jag tyckte det va såpass litet läckage att det inte borde spela så stor roll men det kanske det gör då. Jag började själv misstänka lambdan men det kanske är helt fel. Ska ta och mäta upp värdena på den iaf.
kan också tillägga att just avgasläckage gör ganska mkt på lambdavärdet.......
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Tjena
Har nu kommit hem från en utlandsresa och varit och besiktat bilen utan att åtgärda något av felen innan. Kom igenom utan en anmärkning!! Hade 0,00 i CO och CO2, 029 HC och 1 Lambda. Besiktningsgubben slarvade rätt mycket och knackade inget i karossen eller kollade fjädrar och sånt men hur är det möjligt att jag hade så bra värden? Avgasmätaren jag mätt med förut var helt nykalibrerad och motorn va genomvarm och jag vet ju att det läcker vid slutljuddämparen och insugsläckage.
MVH Calle
Han gjorde nog fel, och du hade tur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.