AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
666

Specialhylsa vid fjäderbyte fram e36

Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Kunde inte hitta ngt om detta, ska byta fjädrar fram på 328an (96)
Om jag har förstått det rätt så ska man låsa fast bulten med en insexnyckel när man lossar muttern.

Ni som gjort detta, kommer man åt med vanlig ringnyckel eller krävs det en specialhylsa?

Tacksam för alla knep & knåp!

Oscar Johnsson
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
För att förtydliga: Det är alltså när man har fjäderbenet av och ska lossa den övre lagringen. (plocka av fjädern)

Tack tack!

Oscar Johnsson
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Kommer inte ihåg precis, men är där inte två slipade sidor längst upp på kolvstången? Håll med helst en fast nyckel men kan även gå med en större skiftnyckel, sen lossa muttern med en blocknyckel bara.
Och är de som du beskriver så gör du likadant men byter ut den fasta nyckeln/skiftnyckeln mot passande insex.
Se bara till komprimera fjädern ordentligt hela tiden så den inte fjongar upp i fejjan på dig eller nån annan.
Ma
280
Magnus Karlsson
Glömde en annan lösning..
Har du tillgång till en bra mutterknackare så kan du ta en stor rörtång o ta ett stadigt tag så långt upp på kolven du kan o sen bara köra med mutterknackaren, de kan med funka. Se bara till att du inte repar kolven för långt ner för då kommer den att repa sönder tätningarna i dämparen o börja läcka.
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Tack för tipsen, ska prova det!

Oscar Johnsson
Bu
65
Bulken
523IM -00
Med en stark mutterdragare ska man inte behöva hålla imot med rörtång.
För mig har det fungerat med ringnyckel, men ringnycklar ser ju lite olika ut ...
Ma
280
Magnus Karlsson
Anledningen till att jag sa rörtång var att jag vet inte hur pass hemma olika personer är i garaget o körde hellre safe than sorry...
Har man en stark mutterdragare så "bör" muttern lossna ändå. Men man vet ju inte.

Ja, jag har för mig att jag hade vanliga ringnycklar/blocknycklar när jag med gjorde de.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.