AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.545

Varningslampa till bromsskiva

me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Har just bytt bromsskivor fram på min E36 '96 323i Coupé, och nu undrar jag hur jag lättast skall få varningslampan på instrumentpanelen att slockna? Någon som kan hjälpa mj?
Sen undrar jag om någon använder Timer funktionen på sin On-Board-Computer (Den där som fläktarna slår på eller nånting) och i såfall till vad för nytta?

Vore tacksam för svar.. H:Fredrik
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag antar att du menar lampan för slitna bromsbelägg?
Om den har tänts så har ju beläggen varit så tunna att ytan på slitagevarnaren har slitits ner, o då får du väl byta ut den till en ny antar jag?
Skulle tro att de fungerarar så.
Kanske måste in och nollas med föresten... hmm...

me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Den lös inte förrän bytet, utan började lysa efteråt.. Går det inte att kortsluta den eller nåt? Så har ja hört.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
när givaren väl har löst ut så måste den bytas. Många gånger går givaren sönder i samband med demontering. Ny givare kostar inte mycket, det rör sig om några tior, ingen idé att köra med oeriösa fullösningar.

Att byta givare kommer dock inte att räcka, minnet måste nollställas, och det gör man (iaf på nyare BMW) genom att vrida nyckeln till läge II och låta det stå så i 30 sekunder utan att starta motorn.

__
Bilblogg:
Länk
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Blir det nollställt om man kopplar från batteriet en "längre" stund?

Oscar Johnsson
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
OscarJ, varför krabba om det är som mugge säger...betydligt lättare med dessutom.

Metallicats, kanske du slet lite i den kablen till slitagevarnaren vid demonteringen? Kan vara lite spröda med åren.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oscar: nej det hjälper inte.

__
Bilblogg:
Länk
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Har provat, hjälpte inte.

Därför jag undrar.... :P

Oscar Johnsson
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs i slutet: Länk

__
Bilblogg:
Länk
Tja blev tillsagd på servicen (någon månad sen) att det är dags att byta bromsbelägg där bak och nu i veckan började varningslampan lysa så körde o lämnade in den till mekanikern (icke märkesverkstad) där de bytte dom (och några andra grejer) de bytte även slitagevarnaren.

Men lampan lyser ändå och jag har testat det här 30sek grejset både i läge I o läge II men den vill inte försvinna.

Verkstaden har köpt sina grejer från autoexperten skulle inte det fungera?

Är inte helt hundra på att det är där fram då de inte sa att de behövde bytas vid servicen men mekanikerna sa nu att det inte går att se utan de måste plocka av hjul o grejer för att kunna se. Tycker det är onödigt att byta om det nu inte är det som är problemet.

OBS Bilen är en E46 330i Sedan 01 vet ni hur man får väck den så är jag väldigt tacksam.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.