AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
824

Vill chipa min 320 e46

Ha
3
Hakan
320ci -01
Undrar hur stor effekt jag kan få ut av chiptrim, har sen tidigare sportavgas. vilket företag ska man köpa ifrån. 10% av motoreffekten säger dom flesta stämmer det?
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Ingen effekt du känner av i alla fall. Lägg pengarna på nått annat skräp istället =)
netsix
Nej, 10 % får du inte, men en liten skillnad märker du + att fartspärren försvinner och varvtalssoppet försvinner.
Det mest prisvärda på marknaden tycker jag att det är det jag har, JWR. Går du via Qvarnis så betalar du endast från 1500:- monterat och klart.
Maila Qvarnis på jocke@itsfun.nu , då du kan du ställa dina frågor till honom.

/netsix

Länk

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Vad jag har fått fram här på forumet så skall nog Unichip vara att förebra istället för superchip.
Unichip optimerar din bil på rullande landsväg medan superchip vad jag vet andvänder samma seriella programering för alla motorer av samma serie.
Unichip är väll 1500.- dyrare eller nått sånt.
Det skulle vad jag sett ge en 10-15Hk till och vridmomentet öka med 5-10%, bättre körbarhet på mellan varv!, lägre förbrukning vid lungn körning samt att varvskyddet flyttas uppåt!
Tror nog jag själv kommer att nappa detta !!!

netsix
Varvtalssoppet = varvtalstoppet
Försvinner inte utan höjs.
Ursäkta.
Enligt vad jag hört så skall inte superchip vara bra, vet inte.
Unichip kostar väl 5000:- eller mer.

/netsix

Länk

BMW E39
Hakan, tror också att unichip är det bästa för dig. Särskillt när du har bytt avgassystem!
Ps. Vad har du för avgassystem? Härlig ljud?

Mvh
Matteus
Ha
3
Hakan
320ci -01
Tror att jag fastnar för Unichipen ska kolla upp saken. Tack för svaren
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har chippad med ett Superchip + K&Nluftfilter. Från egna mätningar så kan jag bara bekräfta att det är knappt märkbart eller ens värt att göra det.
Visst köper man sig något kul tillbehör med ett chip, men ska man ha mera drag får man trimma hårdare eller köpa större motor. Så enkelt är det tyvärr. Chip+system+luftfilter är ca 20000tkr minst.
Tyvärr så ger det ju på långa, väldigt långa, vägar inte lika mycket att chipa en sugmotor som att göra det på en turbodito.

Icke att förglömma är att det även ger en minskad bränsleförbrukning, ju större (och äldre) motor dessto bättre resultat. Borttagen fartspärr är oxå en kul grej, och att höja varvstoppet ca 500 rpm på ex 325 så man når 100 km/h på 2an är något som uppskattas och inte heller sliter något nämnvärt extra på motorn. Vi höjde tom varvstoppet 1500 rpm till en kille som kör sin 318 (tror jag det var) i Fyndbörsen Cup.

Qvarnis
När jag chippade min BMW så köpte jag ett pirat-chip av en privatperson. Jag kan säga att det märks visst skillnad!!! Vad har jag monterat i min bil:
Öppet filter, avskärmningsplåt: märkte inget, bara ljudet.
Simons sportsystem: märkte inget, bara ljudet.
Trimchip (1500kr): Här märktes det skillnad, 0-100km/h sjönk med nästan 1sek, mycket pga det höjda varvskyddet till 7000rpm, men även 220km/h nås ca 4-500meter tidigare än vad det gjorde innan på min lilla mätsträcka.
Trimkammar: MÄRKTE INGEN SKILLNAD (Utlägg 10 000kr)

Mvh
Patrik 325i -92
Glömde skriva: Unichip kostar 6095kr.

Mvh
Patrik 325i -92
BMW E39
Inte kul att höra om dina trimkammar sandgren! Jag som funderade på detta...

Mvh
Matteus
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kan verifiera Sandgrens utsaga. Jag monterade Catcams trimkammar på min 318-00 o märkte knappt nån skillnad, tyckte nästan att det lilla tryck som tidigare funnits i mellanregistret försvann, så jag bytte tillbaka.
Bilen kanske kanske kanske kändes något varvvilligare, men den har ju inte precis den karaktären från början så det kändes i alla fall helt fel. Nu kostade inte den operationen mig något pga en kontakt i branschen, men annars måste jag säga att jag blev besviken. Nästa steg, efter att ha bytt tillbaka, var en seriell programmering, dvs i princip en chipning. Enda skälet till att jag valde det var att det är långt till nån som säljer Unichip, och dessutom långa väntetider. Jag tyckte dock att omprogrammeringen gav klart mer än kambytet, och dessutom precis där jag ville ha det, dvs i mellanregistret. Bilen knuffar på bättre mellan 3-5000 varv, men det ger fortfarande inget att varva över 5000 varv.
En nackdel är att jag tycker mig ibland märka mycket små ryckningar vid lång körning med konstant samma gaspådrag, men jag har ännu inte bestämt mig för om det verkligen är så eller om jag bara inbillar mig.
Hursomhelst tycker jag att det gav märkbar effekt.
Tidigare har jag monterat sportfilter (m omdraget luftinsug, bara för att få pilla lite) o supersprintsystem, bilen kändes lite lite piggare med det, men det kan ju vara ljudet som lurar mig. Jo, en sak till, bränsleförbrukningen har enligt färddatorn faktiskt minskat något, trots att jag gasar kanske något lite mer. Nu kör jag iofs inte som en biltjuv precis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.