AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.305

Vad kostar ett 90 Ah batteri

Pr
8
Primo
BMW 540iA -02
Är det någon som vet ca pris på ett originalbatteri till 540?. Det som sitter i nu är på 90 Ah. Går det att sätt i ett batteri med som har mer Ah?

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
kolla på mekonomen,jag köpte nytt för under 2000 men har för mig de höjjt priserna nu. Valde dock ett 100 ampers
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

I våras köpte jag ett orginal batteri på 90Ah för ca 1400:-
Uppgraderade då från 80Ah och fick då flytta fästet ett hack.
Enligt instruktionsboken från -99 så har 530d batteri på 95Ah.
Som Bobba skrev så får du även plats med ett på 100Ah.

Lycka till!

Mvh Håkan
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
798 SEK på Biltema 88 Ah
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns en tråd i samma ämne som inte är äldre än någon vecka, jag var bl.a. med och diskuterade fram vilket batteri som var det bästa, mest prisvärda eller bäst lämpade för att sitta i en 540. (jag behövde ett nytt batteri) I den tråden var det en del sakkunniga som förklarade skillnaden mellan bra och billigt batteri. Där fanns även hänvisningar till en del tester.

Antal Ah ochCCA värde är inte allt.

Originalbatteriet kostar 1900 kr.
Bäst i test var nog Varta Ultra Silver 100 Ah för 2700 kr

__
Bilblogg:
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Sök efter Mugges tråd så får du säkert fram det svar som du söker efter.
Frågan du ställde kan egetligen jämföras med frågan: Hur långt är ett snöre?
Vill man ha kvalitet så får man betala för det, så enkelt är det!
Mitt orginalbatteri var strax över 8 år när jag bytte det.
Det fungerade fortfarande och jag bytte i förebyggande syfte.
Batteriet i min kompis fars bil som är en månad äldre gav upp när bilen var 8 år. Ville inte bli ståendes så därför bytte jag mitt.

Lycka till med ditt val av batteri!

Mvh Håkan

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här kan man handla direkt av Global Länk
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
När jag köpte nytt batteri nu i höstas kostade orginal 90 Ah "vanligt" batteri 1450 kr och orginal AGM-batteri 2700 kr; jag köpte det senare. Har funkat kanon även om jag kört värmaren två gånger om dagen och under veckan bara haft några km till jobbet.
Skrev då lite om detta innan jag köpte i den här tråden: Länk

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Erik N:

Men du har laddat batteriet de helger du är hemma och har möjlighet?

Annars tappar ditt batteri långsamt sin kapacitet, speciellt om du använder extravärmaren ofta och mycket.

Mvh
Er
216
Erik N
Tack för tipset, jag har förstått att det rekommenderas; men jag har faktiskt inte gjort det än. Jag har haft minst 25 mil hem varje vecka så min bedöning har varit att batteriet borde bli fulladdat på en tur hem över helgen. Tänkte jag skulle mäta vilken spänning jag har nån dag, men ska man få en vettig siffra på laddningsgraden bör ju batteriet varit urkopplade en stund innan man mäter; och då tappar massa saker minnet...:-(
Det vore intressant att ha en riktig batteriövervakning i bilen så man kunde se om batteriet blir fulladdat vid körning. Jag har en till förbrukningsbatterierna i båten men är sugen på att köpa en till för bogpropellerbatteriet. Då kunde jag koppla in den lite provisoriskt i bilen fram till våren och se hur det laddar. Hjertmans har kampanjpris på Batt-Meter2 en stund till (2200 kr)....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr tar det längre tid att ladda än 2-3 timmars körning, en bulkladdning (upp till ca 80% laddning) tar ca 4-10 timmar, de sista 20% tar minst 12 timmar till. Så man kan säga att du bulkladdar varje gång du kör hem.

Citerat från folke: Länk

"25-30 mils körning ger ett gott tillskott men det är tiden totalt upp till c:a ett dygn som ger full uppladdning."

Mvh
Er
216
Erik N
OK, tack för tipsen igen, jag får väl börja ladda då....

Precis som Folke skrev i en annan tråd vore det en enkel match att bygga in batteriövervakning i bilen, från fabrik vill säga. Om bilarna laddar så dåligt borde en laddare vare standard, eller åtminstone finnas på tillvalslistan. För att åter dra en parallell med båtar så är det nog få tillverkare som inte erbjuder laddare, och är de av lite klass är det standard. Det ligger väl inte alltför långt bort att anse Windy som BMW:s motsvarighet på sjön, och det är bara de minsta som saknar laddare som standard. Men bilindustrin har väl inget intresse av att batterierna ska ha lång livslängd....
Å jag som brukar tycka att båtindustrin ligger efter bilindustrin.... :-)

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
I detta fall ligger bilindustrin låångt efter... =)

Defa har ju ett paket (WarmUp?) nuförtiden med motorvärmare + batteriladdare.

Mvh
Er
216
Erik N
Nu blir det lite OT kanske: Jo, jag har brukat ha Defa-paket i mina tidigare bilar. Tycker det är väldigt bra med deras system som känner av utetemp och bestämmer inkopplingstid utifrån denna.
Hade även deras batteriladdare i en ett par tidigare bilar, men det var på den tiden det var en separat klump på 2 kg! (trafoladdare).
Jag har inte monterat elmotorvärmare i min bil eftersom jag inte hittat någon jag vill ha. Jag är skeptisk till både kontakt- och slangvärmare, i synnerhet efter att ha läst Vi Bilägares test i höstas. Jag vill ha en riktig insticksvärmare som värmer vattnet i motorn, allt annat känns som en kompromiss. Jag struntar i om man får söla lite och köpa några liter glykol EN gång, om jag får en effektiv värmare.
Det är ungefär som att sätta framhjulsdrift på en bil, en kompromiss av produktionsekonomiska skäl; sen lurar marknadsavdelningen i folk att det är bättre!

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Vi säljer iaf AGM 875 batterier för 2295:- vilket verkar billet jämfört med konkurenterna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.