|
|
|
|---|---|
|
Jag försöker hjälpa en vän med sin E34, 520-93, med lilla AC:n. Beskrivningarna här på forumen är allt annat än glasklart! Vad gäller egentligen? Var sitter den, hur ser den egentligen ut? Har någon av er någon bild/bildserie, inte de bilder på mekartips, de stämmer inte med verkligheten, enligt polarn. Är bytet likt E39? Min polares bil behöver lagas, kan han få någon assistans? | |
älgen |
DET SITTER DIREKT TILL HÖGER OM GASPEDALEN,BARA ATT KRYPA NER OCH GRYMTA PÅ! |
|
Har du verkligen följt rätt mektips? på min ser det ut precis som på tipset. Pierre |
|
|
Det finns flera olika varianter av fläktmotstånd till E34 beroende på om man har utan/ lilla/stora klimatanläggningen. Dessutom har det ändrats med tiden och flera olika tillverkare (Siemens/BEHR) har använts. Så tyvärr har jag inget bra savar, mer än att det varierar en del… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jag har en 535 e34 -90 och har samma problem. INGEN av beskrivningarna jag hittat stämmer med verkligheten. Har rivit bort plast här och där nu med tanke på att den enligt vissa kan sitta lite var som hellst, men även detta utan framgång. Jag har A/C och den sitter varken på höger eller vänster sida. | |
|
Kan även se ut så här på E34, om du har det sk "fläktsvärdet" Länk //Roffa |
|
|
Ett sätt att felsöka på är att söka upp matningen till fläktmotorn och följa denna. Rätt grova kablar och det bör vara en grön/grå kabel och den går till fläktmotsåndet. Länk till kopplingsschema för fläkt med fasta lägen: Länk Sen kan det även finnas modeller med steglös reglering, som i exemplet med "svärdet" ovan. FP |
|
| Jo svärdet har jag, och det tror jag nog är genomgående för folk med ac. Har hittat det och suttit och lött och problemet är för närvarande löst. (detta tog mej hela dagen). Då jag inte visste vad jag egentligen letade efter, med tanke på att ingen verkar direkt säker på hur det är. Vissa säger att alla har motstånd vissa säger att dom med ac har vissa att dom utan ac har. Jag hade dock bara svärdet. | |
|
Som jag förstår det så. De som har steglös/1.2.3.4 på sin fläktkontroll och kör antingen e32 eller e34 med ac så har man de så kallade svärdet på pasagerar sidan. och inget fläktmotstånd. Det finns en mek guide på sidan för att göra det på en e32 har jag för mej. Denna går att tillämpa på e34 också. Det kanske är lite anorlunda att få fram det, Men svärdet är detsamma. För det står e32 på mitt svärd och jag har en e34. tack o hej |
|
|
Man kan mycket väl ha AC (kompressor osv) med manuell fläkthastighet, typ stegat reglage med 1-2-3-4 tillsammans med fläktmotstånd osv, kallas oftast enkel AC, manuell AC osv. Sen kan man ha olika former av automatisk klimatanläggning där luftflöde (fläkthastighet) osv styrs steglöst från klimapanelen. Om man kör fläkten manuellt i dessa anläggningar så finns visserligen siffror 1-4 eller 1-9 eller nån form av display med staplar osv på inställningen men fläktmotorn styrs via elektroniskt effektsteg, som kan ha formen av "svärdet" i t.ex E34 eller klumpen med kylflänsar osv som i E39. Brukar ibland lite felaktigt kallas fläktmotstånd även i dessa fall vilket förvirrar hela situationen. Det finns även bilar med en kombination av fasta steg och en steglös del som styrs från klimapanelen men detta är ovanligt. FP |
|
|
Finns det en beskrivning mer exakt vad man bör mäta och mätvärden till svärdet? Hade isär mitt och de sitter ett gäng motstånd, det är typ det jag vet om elektronik :P Jag skulle alltså behöva veta vad jag ska mäta och värdet som det ska va. |
|
|
Det är svårt eller omöjligt att ge några mätvärden, speciellt utan datablad och manual för den aktuella modulen. De komponenter som är synliga med märkning osv kan mätas upp men halvledare/effekttransistorer osv är svårare att mäta, förutom rena kortslutningar/avbrott osv. Speciellt när allt sitter monterat på kretskortet så blir det besvärligt eftersom man mäter flera komponenter i kretsen samtidigt, men med urmonterade komponenter går det lättare. Isf får bör ha likadana friska att jämföra med, eller dokumentation osv som nämns ovan. Som alla förstår är det omständigt, tidsödande och inte utan risker, man kan lätt tillföra nya fel vid hanteringen osv. Värmeskador vid in och urlödning, risk för ESD-skador, lödbryggor osv lurar alltid. Är man inte bekant med dessa jobb så bör man absolut anlita en fackman. Ofta blir slutsumman mer än man räknar med, bättre att hitta en ersättningsdel. FP |
|
|
Japmax: Kolla om delarna är brända och testa löda om flera av lödpunkterna. Det gjorde jag och då gick det sen :) sen kan du kanske se med en lupp eller liknande om det är något som inte har kontakt. |
|
| Jag läste på E38.com om att mosfetkretsarna på svärdet brukar ge upp, de va av typ TO-220 60V 16A N-channel. Hehe något iaf, finns o köpa på elfa. Har strul i min 540 men att fläkten inte vill gå förutom på full fart så ska kolla det under vintern.. | |
| Har som sagt fixat mitt svärd med lite omlödande. Men jag har inte bytt några motstånd eller så. Det jag är lite förbryllad över är att det är så stor skillnad mellan 3:e och 4:e läget. Tycker det ska blåsa bara lite mindre på tredje läget. Eller är detta normalt? Och en sak till. Innan man vridit upp till lägena 1-2-3-4 så är de ju någon form av steglös inställning? det kommer iaf inte speciellt mycket hur mycket man än vrider på. Eller är detta för "direktflöde" utifrån utan fläkt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.