AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.176

Svag vibrationer BMW 530 IA

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Hej,
Gott nytt år till alla! Jag är ny här och hoppas får hjälp från er.
Jag har precis köpt BMW 530IA-01 och eftersom jag är pedant och perfektionist har litet problem vid tomgång. Bilen är Svensksåld och hade 1 ägare av en gammal farbror. Bilen har gått 12200 mil.
Väldig lite ojämn tomgång och svag, små vibrationer som känns vid ratten!?
Annars bilen är väldig pigg tapar ingen kraft och allt fungerar perfekt! Det skulle göra gott om man kände inte små vibrationer vid ratten:-) Har någon av er samma fenomen som jag? Hur har ni löst problemet?
Mvh
//Sirus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det inte rör sig om hörbara misständningar, skulle jag kontrollera att alla fläktvingar är hela, samt att viskokopplingen inte glappar.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tack Anders,
Jag har kollat men tyvärr inte var det. Vad ska jag undersöka mer?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Väldigt svårt att avgöra. Kan vara mycket. Tänkbart: Tomgångsventil, tjuvluft i gummibälg mellan LMM och trottelhus, smutsig LMM, kamaxelgivare, vevaxelgivare, tändspole m.m. Enklast att köra en diagnos och läsa lagrade felkoder. Troligen finns någon kod med "misfire" på någon cylinder och någon ytterligare kod som anger roten till problemet. Vad du kan göra själv är att ta bort kåpan över tändspolarna och kolla så att du inte har vatten el. olja i tändstiftsbrunnarna. Tjuvluft avslöjas genom att spraya startgas runt slangar och insug och lyssna om tomgången ökar.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Ok,
Tack så mycket för hjälpen. Körde Lexus innan:O) Lexus ligger mycket pengar för att dämpa vibrationer på sina bilar osv...Det är min första BMW så jag har inte specielt erfaranhet för dessa bilar. BMW är väldig trevlig bil med massor av körglädje:-) Jag ska göra min bästa. Jag meddelar dig om jag hittar felet. Stor Tack för din tid, Anders.
Mvh
//Sirus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.